Hogyan növeld a petesejtek egészségét 90 nap alatt?

Hogyan növeld a petesejtek egészségét 90 nap alatt?Régebben elterjedt nézet volt, hogy az életkor az egyedüli tényező, ami a petefészek és a petesejt egészségét befolyásolja. Az új tudományos kutatásoknak köszönhetően ma már tudjuk, hogy ez valószínűleg nem igaz.

Nagyon sok tényező hatással van a petefészkek és a petesejtek egészségére: a környezeti hatások, az étrenddel bevitt hormonok, és a stressz is, csak hogy néhány példát említsünk.

Mindezek mellett az egészséges termékenység eléréséhez további szempontokat is figyelembe kell venni, úgy mint:

  • Megfelelő vérkeringés
  • Egészséges termékenységi ciklus
  • Kiegyensúlyozott hormonok
  • Egészséges petesejtek

Miért fontos a petesejt egészsége?

A petesejt egészsége a jó termékenység egyik sarokköve. A petesejt (ovum) egészsége kihat arra, hogy a megtermékenyülés és beágyazódás bekövetkezik-e, valamint arra is, hogy életképes lesz-e a terhesség. A tudomány korábbi vélekedése az volt, hogy minden nő adott számú petesejttel születik, és az élete során nem termel többet. Ezért gondolta mindenki, hogy az életkor olyan nagy hatással van a petesejtek egészségére. A petesejtek azon kevés sejtek közé tartoznak az emberi testben, melyek nem képesek regenerálódni… legalábbis így hittük hosszú időn át.

A legújabb kutatások ígéretes eredményeket mutatnak a petesejt-termeléssel kapcsolatban – a női szervezet képes lehet új petesejteket is termelni a reproduktív évek alatt. 2012-ben amerikai tudósok egy csapata olyan őssejteket talált felnőtt egerekben és emberi petefészkekben, melyek új petesejteket termelnek.

Azonban tény, hogy új petesejtekre is hatással van az életkor, hiszen a petefészkek öregedésével a petesejtek “háza” egyre kevésbé biztosít optimális környezetet számukra. A meglévő petesejtek védelmére, valamint a petefészkek egészségének támogatására kiemelt figyelmet kell fordítani – ebben a táplálkozás, a gyógynövények és kiegészítők szedése és a reproduktív rendszer keringésének fokozása tud segíteni.

90 nap: egy petesejt ciklusa

Nagyon sok nőnek, akinek nem sikerül teherbe esnie, azt mondja az orvosa, hogy petesejtjei nem egészségesek, vagy hogy a petesejtek “túl öregek”. Ilyenkor általában a felkínált opciók a petesejt donor használata, a mesterséges megtermékenyítés (IVF), vagy az örökbefogadás. A legtöbb nő azonban nem is tudja, hogy a petefészkek és petesejtek egészségét tudatosan is lehet támogatni, de annak érdekében, hogy hatása is legyen, legalább 90 napig kell ezt tenni.

A petesejt ovuláció felé vezető útjának ciklusa során van egy szűk lehetőség, egy rövid időszak, mely alatt bizonyos tényezők hatással lehetnek az ovulációra készülő petesejtek egészségére.

Egy petesejt ciklusa, ami alatt felkészül az ovulációra, körülbelül 90 nap.

Ez alatt a 90 napos időszak alatt, mielőtt egy petesejt elérné a teljes érettséget, a petesejtek különféle változásokon esnek át és felkészülnek az ovulációra. Ez idő alatt egészséges és egészségtelen hatások is érik őket. A petesejt egészséghez hozzájáruló tényezők az alábbiak:

  • Vérellátás
  • Megfelelő oxigénellátás
  • Hormonális egyensúly
  • Tápanyagbevitel
  • Stressz

Ezek azok a tényezők, melyekre figyelmet kell fordítanod, ha szeretnéd egészségesebbé tenni a petesejtjeidet. Tekintsük át kicsit részletesebben őket.

Vér- és oxigénellátás

A petesejtek egészségéhez nagyon fontos, hogy a petefészkek oxigénben gazdag vérrel el legyenek látva. Kutatások sorra igazolták, hogy a legmagasabb beágyazódási potenciállal rendelkező embriók azok, melyek kiváló vér- és oxigénellátást kapó tüszőkből lettek. A vérellátás mozgáshiány, kiszáradás és sűrű vér miatt is csökkenhet. A vérellátás fokozása érdekében az alábbiakat kövesd:

Igyál minden nap legalább 8 pohár tiszta vizet

A dehidratáció sűrűbbé teheti a véredet, és csökkentheti a vérkeringést a testedben, valamint egyéb problémákat is okozhat. Ügyelj arra, hogy tisztított vizet igyál, amit NEM műanyag palackba csomagoltak. Az egyik legjobb módja a megfelelő folyadékbevitel garantálásának az, ha lefekvéskor 1 liter vizet leteszel az ágyad mellé. Így ébredéskor rögtön elkezdheted ezt inni, és ha végeztél vele, a napi folyadékbeviteled felét le is tudtad.

Edzés

Találj egy neked tetsző mozgásformát, mint például tenisz, séta, futás, tánc vagy termékenységi jóga. A testmozgás fokozza a vérkeringést a testben, friss vért szállít minden egye sejtbe, és segít oxigénnel dúsítani a vért.

Hormonális egyensúly

A hormonális egyensúly nélkülözhetetlen az egészséges petesejtekhez. A környezeti tényezők, a stressz és a modern táplálkozási szokások miatt egyre több és több nőnek borul fel a hormonegyensúlya. Ez oda vezethet, hogy a petesejtek nem reagálnak, a termékenységi ciklus felborul és az ovuláció is elmaradhat. Komplex hormonális folyamatok összehangolt működésére van szükség minden egyes hónapban ahhoz, hogy a termékenységi ciklus beteljesülhessen. A jó hír az, hogy léteznek természetes megoldások a hormonegyensúly támogatására, a hormonrendszer táplálására.

  • Szabadítsd meg szervezeted a felesleges hormonoktól és méreganyagoktól (a két leghatásosabb hatóanyag erre a máriatövis és a keresztesvirágú növényekben található indol-3-karbinol)
  • Használd a Maca gyökeret, mint termékenységtámogató szuperételt
  • Csökkentsd a mesterséges hormonokkal való érintkezést (pl. műanyag, növényvédő szerek, festékek, oldószerek, hígítók, lakkok, öblítők, mosó- és tisztítószerek, kozmetikumokban található kőolaj származékok)
  • Ha magas az FSH szinted, a barátcserje nevű gyógynövény bizonyítottan segíthet a hormonszintek normalizálásában

Tápanyagbevitel

Az említett rövid időszak alatt az is sokat számít, hogy mit eszel. A szervezetedbe bevitt tápanyagok pozitívan és negatívan is befolyásolhatják a petefészkeid és petesejtjeid egészségét. Csak rajtad áll, hogy mit választasz. Petesejtjeid számára elengedhetetlen tápanyagokhoz a vitaminokban, ásványi anyagokban és egyéb tápanyagokban gazdag étrend fogyasztásával tudsz hozzájutni.

A petesejt egészségét támogató ételek

Étrend- és életmódbeli szokások, melyek árthatnak a petesejt egészségének

  • Cigarettázás
  • Koffein
  • Alkohol
  • Cukor
  • Nem organikus húsok és tejtermékek
  • Üdítőitalok
  • Alacsony zsírtartalmú étrend
  • Feldolgozott élelmiszerek
  • Transzzsírok
  • GMO ételek

Étrend-kiegészítők

Multivitamin szedése

A petesejt egészségének támogatása és a méhnyálkahártya előkészítése szempontjából kulcsfontosságú egy komplex terhesvitamin szedése. Sokkal könnyebb biztosítani azt, hogy szervezeted minden fontos tápanyaghoz hozzájusson, ha egy jó minőségű multivitamint is szedsz. A multivitamin egyfajta biztosíték, hiszen még a legnagyobb igyekezet ellenére sem garantált, hogy ételekkel minden szükséges vitaminhoz és nyomelemhez hozzájutsz. A ProCreation Nőknek erőssége, hogy a vitaminok, ásványi anyagok mellett gyógynövény-kivonatokat és omega-3-at is tartalmaz, valamint fogantatás előtt és után (várandósság alatt) is biztonságosan alkalmazható.

Antioxidánsok

Az antioxidánsok az egészséges termékenység legfontosabb hozzávalói, különösképpen, ha a petesejtek egészségét szeretnéd támogatni. Az antioxidánsok megóvják a petesejteket a szabad gyökök okozta károsodások ellen. A szabad gyökök képesek a sejtek egészségét károsítani, beleértve a sejt DNS-ét, ami hatással lehet a fogantatásra, az egészséges terhesség fenntartására és növelheti a születési rendellenességek kockázatát is. A petesejt az egyik leghosszabb ideig élő sejt a testedben, ahogy telnek az évek, egyre védtelenebbé válik a naponta támadó szabad gyökökkel szemben. A sok oxidatív károsodás idővel összeadódik. Épp ezért fontos, hogy rendszeresen juttass sok antioxidánst a szervezetedbe, pl.: C-vitamin, E-vitamin, szelén, cink, szőlőmag.

L-arginin

Az L-arginin egy aminosav, melyről tanulmányokban kimutatták, hogy növeli a petefészekválaszt, a méhnyálkahártya befogadóképességét és a terhességi arányokat olyan mesterséges megtermékenyítésen (IVF) áteső betegeknél, akik nagy dózisú L-argininnal egészítették ki étrendjüket.

Maca gyökér

A maca gyökeret tradicionálisan évezredek óta használják, az inkák ősi szuperétele volt, amit többek közt a termékenység fokozására fogyasztottak. Segít kiegyensúlyozni a hormonokat, de hormont egyáltalán nem tartalmaz, hanem a hormonrendszer táplálása és egyensúlyba segítése révén éri ezt el. Így hozzájárul a petesejtek egészségéhez, ami a teherbeesés és sikeres terhesség esélyét növeli.

Stressz

A stressz modern korunk népbetegsége, az egészségügyi gondok egyik leggyakoribb okozója. A stressz bizonyítottan negatív hatással van a termékenységre. Az állandóan feszült nők szervezete prolaktint, kortizolt, és egyéb hormonokat termel, melyek megzavarhatják vagy akár meg is akadályozhatják a rendszeres ovulációt.

Az erős, krónikus stresszt nem csak kifejezetten traumatikus esemény okozhatja, hanem kevésbé súlyosnak tűnő, mégis felkavaró szituációk is, mint például a munkahelyi konfliktusok.

A stressz csökkentése tehát kiemelt szerepet kell, hogy kapjon, ha szeretnéd petesejtjeid egészségét javítani. Ennek érdekében először is vegyél ki egy kis szabadságot, tedd félre a munkahelyi és otthoni teendőket, pihenj. A „csendes időd” alatt próbáld ki az alábbiakat:

  • Sétálj egyet
  • Vegyél egy habfürdőt
  • Olvass könyvet
  • Menj el egy masszázsra
  • Igyál nyugtató gyógynövényteát, például kamillát, kava-kavát, vagy borsmentát
  • Meditálj
  • Menj el terápiára/pszichoterápiára
  • Menj el egy NLP (neuro-lingvisztikus programozás) coach-hoz

Egy amerikai kutatás eredménye alapján a kognitív viselkedésterápián (CBT) résztvevő nők 80%-a elkezdett újra ovulálni, míg a terápiára nem járóknak mindössze 25%-a!

Összefoglaló

A petesejt egészségének támogatása minden nő számára fontos, aki a fogantatásra készül, különösen az életkor előrehaladtával. Sokféle módon tudod támogatni és védeni a petesejtjeid egészségét, de fontos, hogy konzisztens módon kell tenned, napi rendszerességgel és legalább 90 napig, a legjobb eredmény érdekében. Röviden összefoglalva az alábbiakat kell tenned:

  1. Fokozd a reproduktív rendszer vérkeringését, rendszeres mozgással és folyadékbevitellel.
  2. Támogasd a hormonegyensúlyt.
  3. Fogyassz tápanyagdús ételeket és használj kiegészítőket, például antioxidánsokat, multivitamint, Maca gyökeret és egyéb gyógynövényeket.
  4. Vedd be stresszoldó technikákat, dolgozz ki egy rendszert, ami segít csökkenteni a stresszt és megbirkózni a stresszes szituációkkal.

Felhasznált irodalom:
natural-fertility-info.com/increase-egg-health

 

Tetszett a cikk? Tudd meg elsőként, ha új bejegyzés kerül fel az oldalra! Állítsd be cikk-értesítőt magadnak itt.

Feliratkozom!

Hozzászólások