Alacsony spermiumszám: mi okozza és mit lehet tenni ellene?

A spermavizsgálat a férfiak termékenységi állapotának meghatározására szolgál. Egy spermavizsgálat számos fontos paraméterről nyújt számszerű adatot, ezek közül egyik a teljes spermiumszám, ami azt mutatja meg, hogy az ondómintában mennyi hímivarsejt, vagyis spermium található. A spermium koncentráció a spermiumszámot 1 ml-re vonatkoztatva mutatja meg. Az alacsony spermiumszám (oligospermia) 15 millió/ml alatti spermium koncentrációt jelent vagy 39 millió alatti teljes spermiumszámot. Ez a probléma a férfi termékenységi zavarok egyik leggyakoribb oka: kutatások szerint az utóbbi 50 évben felére csökkent a férfiak spermiumszáma!

Ha szeretnéd tudni, hogy milyen okok állhatnak az alacsony spermiumszám hátterében, illetve milyen természetes módszerekkel növelhető a spermiumszám, olvass tovább!

FIGYELEM! A spermium koncentráció egyszerűen használható otthoni teszttel is ellenőrizhető, az erre a célra szolgáló gyorstesztet a babalesz.hu oldalán is be tudod szerezni >>> kattints ide! 

Mi okozhatja az alacsony spermiumszámot?

Ez nem egy egyszerű kérdés, így a válasz sem egyszerű. A spermiumok termelődése összetett folyamat, amelyhez a herék, valamint a hipotalamusz és az agyalapi mirigy normál működése is szükséges. Utóbbi kettő olyan agyi rész, amely az ondótermelést elindító hormonokat állítja elő. Miután a spermiumok létrejönnek a herékben, finom kis csöveken át az ondóval keverednek és a péniszen keresztül kijutnak az ejakulációval. Ha bármelyik rendszerben probléma lép fel, az hatással lehet a spermiumtermelésre.

Az alacsony spermiumszámnak lehetnek orvosi okai, de bizonyos környezeti tényezők, illetve egészséggel, életmóddal kapcsolatos tényezők is szerepet játszhatnak benne.

  • A herevisszér-tágulat (varicokele) a férfi meddőség egyik leggyakoribb visszafordítható oka. A herék körüli vénák tágulatát jelenti, okozhat csökkent spermiumszámot, csökkent mozgási paramétereket és morfológiát. Műtéti kezelése után a párok 40%-nál spontán terhesség jön létre 1 éven belül, 60-75%-nál 2 éven belül.
  • Korábbi orvosi problémák ugyancsak szerepet játszhatnak a spermiumszám csökkenésében. Hormonális egyensúlyzavar, daganat, sugárkezelés, kemoterápia – ez csak néhány a lehetséges orvosi okok közül. Kezelőorvosod segítségével érdemes közösen átnézni a kórtörténetedet, megbeszélni a korábbi problémákat és kezeléseket.
  • Jelenlegi és korábbi fertőzések hatással lehetnek a spermiumok képződésére vagy egészségére, továbbá ondóúti elzáródást is okozhatnak. Ha korábban volt bármilyen nemi úton terjedő betegséged, azt mindenképp közöld a kezelőorvossal, amikor a lehetséges okokról esik szó.
  • Környezeti okok közé tartozhat a méreganyagoknak, veszélyes kemikáliáknak való kitettség, például gyomirtó szerek, növényvédő szerek, festékek, favédő szerek, stb. A spermiumszámra negatív hatással lehetnek a nehézfémek és a sugárzás is. Emellett a spermiumoknak a túlzottan magas hőmérséklet sem tesz jót.
  • A dohányzás tudományos kutatások alapján 13-17 százalékkal képes csökkenteni a spermium koncentrációt. Ugyanez elmondható a túlzott alkoholfogyasztásról és a drogfogyasztásról is.
  • Érzelmi stressz hatására is csökkenhet a spermiumszám. A hosszú ideig fennálló, fokozott stressz bizonyítottan káros a férfi termékenységre, ugyanis zavart okozhat a spermatermeléshez szükséges hormonok működésében.
  • Az egészségtelen étrend és a túlsúly szintén összefüggésbe hozható az alacsony spermiumszámmal. Kutatások azt mutatják, hogy a magas cukor- és zsírtartalmú nyugati típusú étrend, illetve az abból fakadó túlsúly és elhízás közvetlenül hatással lehet a spermiumokra és olyan hormonális változásokat is okozhat, amelyek csökkentik a férfi termékenységet.

Hogyan állapítható meg az alacsony spermiumszám?

Az esetek többségében nincs figyelmeztető jele vagy tünete az alacsony spermiumszámnak, ezért a legtöbb férfi nem is tud róla addig, amíg meg nem próbál gyermeket nemzeni. Ha a probléma hátterében herevisszér-tágulat vagy elzáródás áll, akkor fájdalom és gyulladás jelentkezhet a heréknél. Ha hormonális zavar miatt alacsony a spermiumszám, akkor egyéb tünetek is felléphetnek, például szexuális zavarok (alacsony libidó, erekciós zavar).

A spermiumszám, illetve egyéb jellemzők meghatározására spermavizsgálat szükséges. A háziorvos tud adni beutalót ilyen vizsgálatra vagy egy magánorvos, andrológus szakorvos vagy meddőségi klinika is felkereshető e célból. Emellett akár otthonod kényelmében is elvégezhetsz egy spermakoncentráció gyorstesztet, ugyanakkor fontos tudni, hogy egy otthoni teszt csak tájékoztató eredményt adhat, továbbá nem ad képet egyéb jellemzőkről (pl. motilitás, morfológia).

Hogyan növelhető a spermiumszám?

Fontos tudni, hogy a spermiumok termelődése ciklikusan zajlik. Ez azt jelenti, hogy a spermiumok utánpótlása folyamatos: képződésük, vagyis a spermatogenezis egy átlagosan 74 napig tartó folyamat. Ennyi időre van szükség ahhoz, hogy a primitív csírasejtekből teljesen kifejlődött, érett spermiumok jöjjenek létre. Ebből az is következik, hogy a táplálkozás- és életmódbeli változtatások pozitív hatása nem napok vagy hetek múlva fog jelentkezni, érdemes hosszú távon gondolkodni, és türelemmel lenni.

1. Mozogj rendszeresen (de ne vidd túlzásba)!

Számos kutatás bizonyította, hogy a rendszeresen edző férfiaknak magasabb a tesztoszteronszintje és jobb a spermaminősége is, mint a fizikailag inaktív, mozgásszegény életmódot élő férfiaknak. Egy 2017-es tanulmány szerint már heti 30 perc futás is képes a sperma minőségét és mennyiségét is javítani. Egy másik, 2014-ben közzétett tanulmány szerint a súlyemelés és a szabadtéri edzés jobban segíti a spermiumok egészségét, mint bármilyen egyéb mozgásfajta.

A rendszeres mozgás egyúttal kiválóan támogatja a súlyfelesleg leadását is, ami ugyancsak pozitívan hat a spermiumokra: kutatások igazolták, hogy a spermiumok minősége, koncentrációja, száma és mozgása is rosszabb a túlsúlyos vagy elhízott férfiaknál. Egy dolgot azonban fontos szem előtt tartani: a túlzásba vitt edzés ellenkező hatást érhet el, káros lehet a spermiumtermelésre, ezért csakis ésszel szabad mozogni, ügyelve a bemelegítésre, levezetésre és a fokozatosságra!

2. Aludj naponta 7-8 órát!

Egy 2017-ben közzétett kutatás csaknem 1000 férfit vizsgált meg, és arra jutott, hogy a krónikus alvásmegvonás (kevesebb mint napi 6 óra alvás) negatív hatással van a spermiumok számára és mozgási képességére is. Emellett a kevés alvás a spermium-ellenes antitestek szintjét is megnöveli, ami azt jelenti, hogy az immunrendszer tévedésből idegen behatolóként azonosítja a spermiumokat és a szervezet elpusztítja a saját hímivarsejtjeit.

3. Kerüld a dohányzást és a túlzott alkoholfogyasztást!

A dohányzás és az alkoholfogyasztás minden kétséget kizáróan káros a spermiumok egészségére és általában véve a termékenységre (az egyéb negatív egészségügyi következményekről nem is szólva). Egy 2014-es, több mint 1200 férfi részvételével készült kutatásban megállapították, hogy a magasabb alkoholbevitel együtt jár a spermium koncentráció, spermiumszám, és a normál alakú spermiumok arányának csökkenésével. Egy 2019-es áttekintő tanulmány 19 korábbi kutatás eredményeiből arra jutott, hogy a dohányzás jelentősen összefügg az alacsonyabb spermiumszámmal.

4. Fogyassz antioxidánsokat!

Az oxidatív stressz, vagyis az antioxidánsok és szabad gyökök egyensúlyának megbomlása termékenységi problémákhoz, meddőséghez vezethet a férfiaknál. Kutatások bizonyították, hogy az oxidatív stressz többek között a spermiumszám csökkenését is okozhatja. Szerencsére ez a károsodás megelőzhető, illetve hatékonyan mérsékelhető antioxidánsok rendszeres fogyasztásával!

A C-vitamin erős antioxidáns hatással bír, a spermiumok védelme érdekében napi 1000-2000 mg-ot ajánlott bevinni belőle – jó forrása a brokkoli, kelbimbó, papaja, grapefruit, narancs, karfiol. Egy 2006-os kutatásban napi kétszer 1000 mg C-vitamin szedésétől több mint kétszeresére növekedett a férfiak spermiumszáma!

Rendkívül hatékony antioxidáns még a spenótban, brokkoliban, napraforgóban, mandulában, dióban bőségesen megtalálható E-vitamin, a legfőképpen zöld levelű növényekben előforduló lutein, és a sárgarépában, spenótban, brokkoliban, mangóban megtalálható béta-karotin.

5. Vigyél be elegendő folátot, cinket és szelént!

A folát kritikus szerepet játszik a reproduktív egészségben, és szükség van rá a spermiumok képződéséhez, éréséhez és fejlődéséhez. Egy 2017-es áttekintő tanulmány arra a következtetésre jutott, hogy a folátszint növelése jelentősen növelheti a spermium koncentrációt, a hatás pedig még erősebb, ha a folát mellett a cinkbevitel is emelkedik.

A cink többek között olyan folyamatokban vesz részt, mint a spermaképződés, a sperma stabilitás és a tesztoszteron-termelés. A nem megfelelő cinkbevitel negatívan hat a spermaképződésre és a tesztoszteronszintre is. Vizsgálatok újra és újra kimutatták, hogy a meddő férfiaknál jelentősen alacsonyabb az ondóplazma cink koncentrációja, mint a normál termékenységgel rendelkező férfiaknál.

A szelén részt vesz a normál spermaképződésben, valamint erős antioxidáns is. Egy 2018-as vizsgálatban meddő férfiaknak napi 50 mcg szelént adtak, 3 hónapon át. Ennek a kezelésnek a hatására a spermiumszám, a motilitás, az életképesség, és a normál morfológia észrevehetően megemelkedett. Emellett a kutatók a tesztoszteronszint növekedésére is felfigyeltek.

A folát elsődleges forrásai a sötétzöld leveles zöldségek, például spenót, leveles kel, karalábé. A cinkből sok található az osztrigában, tengeri herkentyűkben, csirkehúsban, magokban és a diófélékben. A szelén főleg a tengeri állatok húsában, teljes kiőrlésű gabonafélékben, májban, vesében, tojásban és a brazil dióban található meg.

6. Csökkentsd az egészségtelen zsírok bevitelét, növeld az egészséges zsírokét!

Egy 2014-es kutatás 209 egészséges, 18-23 év közötti férfit vizsgált meg. A kutatók azt találták, hogy minél több transz-zsírsavat fogyasztottak a férfiak, annál inkább csökkent a spermiumszámuk. Ezzel szemben egy 2019-es áttekintő tanulmány azt állapította meg, hogy az étrendjüket omega-3 zsírsavakkal kiegészítő férfiaknak jelentősen javult a spermiumszáma, összehasonlítva azokkal a férfiakkal, akik nem egészítették ki az étrendjüket omega-3 zsírsavakkal.

Mindezek mellett fontos, hogy kezelőorvosoddal konzultálj, ha bármilyen gyógyszert szedsz. Meglepően sok olyan gyógyszer létezik, amely negatív hatással lehet a férfi termékenységre és konkrétan a spermiumszámra – például antidepresszánsok, alfa-blokkolók, egyes antibiotikumok, kortikoszteroidok, nem-szteroid gyulladáscsökkentők.


Felhasznált irodalom:
createfertility.co.uk/blog/how-can-a-man-increase-his-sperm-count-naturally
mayoclinic.org/diseases-conditions/low-sperm-count/symptoms-causes/syc-20374585
natalist.com/blogs/learn/how-to-increase-sperm-count-naturally
healthline.com/nutrition/boost-male-fertility-sperm-count
healthline.com/health/fertility/how-to-increase-sperm-count
givelegacy.com/sperm-quality
adiahealth.com/how-to-increase-sperm-count/
medicalnewstoday.com/articles/320010.php

Tetszett a cikk? Tudd meg elsőként, ha új bejegyzés kerül fel az oldalra!
Állítsd be cikk-értesítőt magadnak itt.

Hozzászólások