Progeszteronhiány tünetei, hatása a termékenységre, kezelése

A progeszteron egy női nemi hormon, melyet másképpen sárgatesthormonnak is neveznek. Nélkülözhetetlen szerepet játszik a terhességben és a termékenységben. Az alacsony progeszteronszint a női egészségre és életminőségre nézve számos negatív következménnyel járhat. Menopauza idején nemcsak az ösztrogénszint kezd ingadozni, majd drámaian csökkenni, hanem a progeszteron termelése is leáll. Emellett azonban fiatalabb, termékeny korú nők esetében sem ritka a progeszteron alacsony szintje. Mi okozhatja ezt? Milyen tünetekhez vezethet, és hogyan lehet helyreállítani a szervezet progeszteronszintjét? Ezeket a kérdéseket járjuk körbe cikkünkben!

Mi a progeszteron szerepe a női testben?

A progeszteron vagy sárgatesthormon egy hormon, ami a termékeny korú nők petefészkében termelődik, a tüszőrepedést (ovuláció) követően a tüszőhám és a belső tok sejtjeinek átalakulásával kialakuló sárgatestben (corpus luteum), a tüszőrepedést is kiváltó (luteinizáló) (LH) hormon hatására.

A progeszteron feladatai a női testben:

  • Leállítja a méhnyálkahártya ösztrogén által kiváltott vastagodását
  • Csökkenti a méhnyaknyák termelését
  • Előkészíti a méhnyálkahártyát a megtermékenyített petesejt beágyazódására
  • Támogatja a terhességet a kezdeti szakaszában, illetve segít fenntartani az egészséges terhességet
  • Elősegíti az emlőmirigyek fejlődését terhesség alatt, felkészítve azokat a tejtermelésre
  • Csökkenti a méhösszehúzódásokat, ezáltal is segít megőrizni a terhességet

A progeszteron szintje nem marad állandó, hanem változik a menstruációs ciklus ideje alatt. Ovulációt megelőzően, a menstruációs ciklus kezdetén a progeszteronszint alacsony, és a follikuláris fázis alatt végig alacsony is marad. Ovulációt követően, vagyis a luteális fázisban a progeszteron válik a domináns hormonná. A progeszteronszint a luteális fázis közepén (6-8 nappal ovuláció után) éri el a csúcsot.

Amennyiben a fogamzás nem jön létre, a sárgatest 9-10 nappal ovulációt követően lebomlik, ettől pedig ismét lecsökken a progeszteronszint és megkezdődik a menstruáció. Ha a terhesség bekövetkezik, a sárgatest továbbra is fennmarad, és hormonjaival (így a progeszteronnal is) védi a méhnyálkahártyát és akadályozza a méhizomzat összehúzódásait, azaz segít a terhesség fennmaradásában.

Korábbi cikkünkben olvashatsz arról, hogy pontosan, számszerűen mi számít ideális progeszteronszintnek, illetve az úgynevezett 21. napi progeszteron-vizsgálatról is! Kattints ide!

Milyen jelek utalnak az alacsony progeszteronszintre?

A rendellenesen alacsony progeszteronszint egy ösztrogén dominanciának nevezett állapot kialakulásához vezethet. Ilyenkor felborul az ösztrogén és progeszteron érzékeny egyensúlya, és a szervezetben lévő ösztrogén koncentrációja túlsúlyba kerül a progeszteronnal szemben. Ez a hormonális egyensúlytalanság kihat a női test működésére és számos kellemetlen problémát okoz.

A progeszteronhiánynak megvannak a jellemző jelei és tünetei. Az alábbiak a leggyakoribbak:

  • Menstruációs rendellenességek – hosszú ciklusok, rendszertelen ciklusok, rövid luteális fázis (az ovuláció és a menstruáció között kevesebb mint 10 nap telik el), PCOS diagnózis, menstruációs görcsök, erős PMS tünetek, pecsételő vérzés a ciklus közepén vagy a menstruáció előtt
  • Teherbeesési nehézségek, meddőség, vetélés
  • Pattanások, töredező körmök, száraz, kirepedezett bőr
  • Depresszió, szorongás, hangulatingadozás
  • Alacsony libidó
  • Fáradtság, koncentrációs nehézségek
  • Lassú anyagcsere, hastájéki hízás, cukor iránti sóvárgás
  • Migrén, fejfájás
  • Hőhullámok
  • Alvászavarok, álmatlanság
  • Mellfeszülés, mellérzékenység, mellfájdalom

Amennyiben hosszú ideig kezeletlenül marad, a progeszteron hiánya, illetve az ösztrogén túlsúlya egészen komoly egészségügyi problémákhoz is vezethet. Ilyen többek között az endometriózis, mióma, petefészekrák, alacsony fokú demencia, mellrák, szívbetegség, és a stroke.

Mitől lehet alacsony a progeszteronszint?

Napjainkban sajnos egyre több olyan káros környezeti, életmódbeli hatás éri a nők szervezetét, ami a hormonháztartás egyensúlyának felborulását okozhatja.

Krónikus stressz
Az állandósult stressz és fáradtság a hormonműködésre is hatással lehet. A stressz miatt fokozódik a szervezetben a kortizol nevű hormon termelődése (ez az úgynevezett „stresszhormon”), ami blokkolja a progeszteron receptorokat és csökkenti a progeszteron aktivitását.

Környezeti ösztrogének
Manapság több úgynevezett xenoösztrogénnel (ösztrogénként viselkedő anyaggal) találkozunk, érintkezünk, mint korábban valaha. Ezek szinte mindenhol ott vannak, a környezetünkben és az ételeinkben is: megtalálhatóak például a műanyagokban, szintetikus hormonokban, növényvédő és rovarirtó szerekben, kozmetikumokban, és az állati eredetű termékekben. A xenoösztrogének miatt a szervezet magasabb ösztrogénszintet észlel, amihez viszonyítva a progeszteronszint egyszerűen eltörpül.

Túl kevés vagy túl sok testmozgás
Ahogy az élet minden területén, úgy a testmozgásban is az egyensúly elérésére kell törekedni. A fizikai aktivitásnak nagyon fontos szerepe van a normális hormonműködés, a termékenység, illetve az általános egészség fenntartásában is, a túlzásba vitt, naponta akár több órányi edzés azonban ellentétes hatást válthat ki. Heti 4-5 alkalommal végzett edzés – alkalmanként 30-60 perc – elegendő ahhoz, hogy a szervezetünk egészséges működését támogassuk.

Menopauza
Átlagosan 45-55 éves korban következik be a menopauza, más néven klimax vagy változó kor. A menopauza természetes életszakasz, amelyben a női nemi hormonok, elsősorban az ösztrogén és progeszteron szintje drámai mértékben csökkenek. A perimenopauza a menopauza előtti időszak, ami 35-45 éves korban elkezdődhet, ilyenkor a progeszteronszint ingadozása rendszertelen, erősebb, és hosszabb menstruációkat okozhat.

Szájon át szedhető fogamzásgátlók
A kombinált hormonális fogamzásgátlók – melyek szintetikus úton előállított ösztrogént és progeszteront is tartalmaznak – elsősorban az ovuláció leállításával előzik meg a terhességet. Emellett a méhnyaknyákot is sűrűbbé teszik. A kizárólag progesztint (szintetikus progeszteron) tartalmazó tabletták esetén az ovuláció bekövetkezhet, és a progeszteronszint is követheti a normális, ciklikus változást. Egy tanulmány ugyanakkor kimutatta, hogy a csak progesztint tartalmazó tablettát szedő nők 60%-ánál alacsony volt a progeszteronszint és nem érte el a jellemző csúcsot, ami az ovuláció hiányára vagy a sárgatest alacsony progeszterontermelésére utal.

Policisztás ovárium szindróma (PCOS)
A PCOS-ben szenvedő nők túlnyomó többsége egyúttal inzulinrezisztenciával is küzd, ez pedig szinte minden esetben alacsony progeszteronszinttel is társul. Az emelkedett inzulinszint hatására több androgén (férfi nemi hormon) termelődik a PCOS-es nők szervezetében, ami azt is jelenti, hogy a petefészek kevesebbet tud előállítani azokból a nemi hormonokból, melyeket normális esetben termelnie kellene: az ösztrogénből és a progeszteronból.

Helytelen táplálkozás
A fejlett országokban, így Magyarországon is elterjedt, tipikus nyugati étrend meglehetősen sok zsírt és cukrot, ellenben kevés zöldséget, gyümölcsöt, omega-3-at, illetve rostot tartalmaz. Ennek eredménye lehet, hogy a vitaminok, ásványi anyagok és egyéb különböző tápanyagok hiánya miatt megzavarodik a hormonrendszer, és a nemi hormonok szintje a normálistól eltérő értékeket mutat.

Hogyan tudod növelni és helyreállítani a progeszteronszintet?

Ha úgy gondolod, hogy alacsony a progeszteronszinted, mindenképpen keresd fel a kezelőorvosodat, vizsgáltasd ki a tüneteidet és ellenőriztesd a progeszteronszintedet!

A progeszteronszint helyreállításának egyik módszere a hormonterápia, ami növeli a progeszteronszintet és segíthet a méhnyálkahártya stabilizálásában, fenntartásában. Ez növelheti az egészséges terhesség és a terhesség fennmaradásának esélyét.

A hormonterápia javíthat a menstruációs rendellenességeken és az abnormális vérzésen is. A súlyos menopauzás tünetek kezelésére általában ösztrogén és progeszteron kombinációját alkalmazzák. Fontos tudni, hogy az ösztrogént progeszteron nélkül szedő nőknél magasabb a méhnyálkahártya-rák kialakulásának kockázata.

A hormonterápia szintetikus hormonok bevitelét jelenti, szájon át szedhető gyógyszerek, bőrön vagy hüvelyben alkalmazott krémek és gélek, vagy hüvelykúp segítségével. A szintetikus hormonterápiának sajnos megvannak az árnyoldalai is: sok szakértő, és egyre több kutatás szerint is a lehetséges veszélyek meghaladják az előnyöket. A hormonterápia fokozhatja a szívroham és stroke, a vérrögök, az epehólyag problémák, és egyes mellrák fajták kockázatát.

A progeszteronszint növelésének szerencsére léteznek természetes, biztonságosabb módszerei is, például:

Természetes, bioazonos (bioidentikus) progeszteront tartalmazó krémek. A bioazonos, vagyis biológiailag azonos hormonok növényi forrásokból származnak és kémiailag megegyeznek azokkal a hormonokkal, melyeket az emberi szervezet természetes úton előállít. Ha ilyen krémet szeretnél vásárolni, mindig keresd az összetevők között a „természetes progeszteron USP”-t! Az „USP” az Amerikai Gyógyszerkönyv (United States Pharmacopoeia) előírásai szerinti vizsgálatoknak megfelelő hatóanyagokat jelzi.

A xenoösztrogéneknek való kitettség minimalizálása. Használj szintetikus vegyületektől mentes, természetes kozmetikumokat, tisztálkodószereket, illetve mosó- és tisztítószereket! Mindig alaposan moss meg minden zöldséget és gyümölcsöt, valamint törekedj az ökológiai gazdaságból származó, azaz bio élelmiszerek vásárlására! Szerezz be egy jó minőségű vízszűrő berendezést! Válassz a műanyag helyett inkább üveg- vagy kerámiaedényt az ételek tárolására! Olvasd el korábbi cikkünket, melyben a 12 legveszélyesebb hormonromboló anyagról írtunk!

A stressz csökkentése és uralása. Ahogyan korábban már írtuk, a szervezet stressz esetén fokozza a kortizol termelést, és „megfeledkezik” a progeszteronról. A stressz enyhítésében legfőképpen az életmód- és szemléletbeli változtatás tud segíteni (pl. rendszeres testmozgás, relaxációs technikák, légzőgyakorlatok, stb.). Emellett a táplálkozásra és a megfelelő tápanyagbevitelre is érdemes kiemelt figyelmet fordítani.

Az egészséges testsúly elérése és fenntartása. A zsírsejtjeink ösztrogént termelnek, ami azt jelenti, hogy minél több testzsírral rendelkezik valaki, annál több ösztrogént termel a szervezete. Ezzel párhuzamosan ugyanakkor nem növekszik a progeszterontermelés, amitől felborul az érzékeny ösztrogén/progeszteron egyensúly. Éppen ezért rendkívül fontos, hogy a plusz kilóktól megszabadulj, és az elért egészséges testsúlyt fenn is tartsd, rendszeres mozgással és helyes táplálkozással.

Vitaminok, ásványi anyagok pótlása, gyógynövények használata. A B-komplex vitaminok, illetve a C-vitamin bevitelének növelése egyaránt fontos szerepet tölt be a normális progeszteronszint fenntartásában. Az E-vitamin a progeszteron termelődéséhez kiemelten fontos. Kutatások bizonyították, hogy kapcsolat van a szervezet E-vitamin szintje és a test azon képessége között, hogy előállítsa a progeszteron hormont. A cink hiánya szintén hatással lehet a progeszteronszintre. A vitaminok és ásványi anyagok mellett léteznek olyan gyógynövények is, melyeket előszeretettel alkalmaznak a progeszteronszint növelésére, ilyen a barátcserje és a ligetszépe olaj.


Forrás:
hu.wikipedia.org/wiki/S%C3%A1rgatesthormon
helloclue.com/articles/cycle-a-z/progesterone-101
letsgetchecked.com/articles/naturally-increase-low-progesterone-levels/
choicesmarkets.com/health-article/7-signs-might-low-progesterone/
thriveglobal.com/stories/signs-of-low-progesterone-and-what-you-should-do-about-it/
newportnaturalhealth.com/2016/08/hormones-progesterone/
smnutrition.com/blogs/news/pcos-progesterone
healthline.com/health/womens-health/low-progesterone

Tetszett a cikk? Tudd meg elsőként, ha új bejegyzés kerül fel az oldalra!
Állítsd be cikk-értesítőt magadnak itt.

Hozzászólások