PCOS-sel diagnosztizáltak? Ezek az első teendőid!

PCOS-sel diagnosztizáltak? Ezek az első teendőid!A policisztás ovárium szindróma (PCOS) egy összetett hormonális és anyagcsere betegség, ami egyes statisztikák szerint minden tizedik nőt érint. A férfi nemi hormonok, az úgynevezett androgének túlsúlya jellemzi, ami többek között menstruációs zavarral, fokozott szőrnövekedéssel, pattanásos bőrrel jár. Gyakran kíséri inzulinrezisztencia, illetve cukorbetegség is.

A fentieket olvasva a PCOS diagnózisa egészen ijesztőnek tűnhet. Az sem segít, hogy a PCOS kapcsán szinte mindenhonnan csak a lehetséges negatív egészségügyi vonzatairól, a legrosszabb esetekről hallani és olvasni, különösképpen a már említett cukorbetegségről, illetve a meddőségről. Az igazság azonban az, hogy a PCOS ellen egészséges életmóddal, természetes gyógymódokkal és kiegészítő gyógyszeres kezeléssel nagyon is hatékonyan fel lehet venni a harcot.

Tudatossággal a PCOS tünetei nagymértékben csökkenthetőek vagy akár teljesen visszafordíthatóak, a menstruációs ciklus és az ovuláció normalizálható, a termékenység és az általános egészség javítható. Ehhez elsőként is az szükséges, hogy a negatív gondolatokat, az „úgysem sikerül”-t kiűzöd a fejedből, majd ha ez megvan, a diagnózis után hozzálátsz az alábbi lépések megvalósításának.

1. Tájékozódj, ismerd meg a PCOS-t

Keresgélj, olvasgass, bővítsd az ismereteidet! A gyógyuláshoz vezető út szép fokozatosan felfedi magát, ha megérted a PCOS okait, tüneteit és lehetséges kezelési módszereit. Természetesen ebben nagyon sokat tud segíteni az orvosod vagy a természetgyógyászod is, de elengedhetetlen, hogy önálló kutatómunkát is végezz. Jó kezdési pont, ha körülnézel a babalesz.hu kapcsolódó cikkei között. Fontos, hogy mindig csak hiteles oldalakról tájékozódj, keress pl. hivatkozásokat a cikkek végén.

2. Keress egy orvost

Fontos, hogy az orvosod szaktudásában megbízz, érezd úgy, hogy jó úton tart és a te érdekeidet tartja szem előtt. Támogasson téged a gyógyulás felé vezető törekvéseidben, legyen szó gyógyszeres kezelésről (pl. fogamzásgátló vagy metformin szedése) vagy éppen természetesebb megközelítésről. Ha valamiért nem tartod megfelelőnek az orvosodat, ne hezitálj másodvéleményt kérni vagy egy másik orvost választani. Egy dolgot azért ne feledj: nem az a jó orvos, amelyik azt mondja neked, amit hallani szeretnél, hanem az, amelyik őszinte veled és legjobb tudása szerint igyekszik segíteni.

3. Életmódváltás, akár segítséggel

Ha már elmélyedtél kicsit akár a mi cikkeinkben, akkor láthatod, hogy rengeteget tehetsz állapotod javulásáért életmódod alakításával. Ha úgy érzed, ez egyedül hirtelen sok neked, akkor akár megbízható, képzett természetgyógyászt is érdemes felkeresned, aki nem csak a gyógynövények és egyéb étrend-kiegészítők világában tud útmutatást nyújtani neked, hanem az életmódbeli változtatásokban is segíthet. Habár nem tűnik nagy dolognak, mégis sok PCOS-ben szenvedő nőnek jelentősen javult az állapota azután, hogy elkezdett több időt tölteni a szabadban, a természetes napfényben. Könnyen lehet, hogy azért, mert kutatások szoros kapcsolatot mutattak ki a PCOS és a „napfényvitamin”, vagyis a D-vitamin hiánya között. Egy természetgyógyász ehhez hasonló, apró, ám annál fontosabb tanácsokkal tud ellátni, melyeket beépíthetsz a mindennapi rutinodba.

4. Keress támogatást

Lehet egy barát vagy egy családtag, akinek szintén PCOS-e van, vagy éppen hasonló problémákkal küzdő nők online közössége is. Az internetnek, a közösségi oldalaknak és fórumoknak köszönhetően ma már könnyedén találhatsz olyan embereket, akik megértik azt, amin átesel, hiszen ők maguk is ugyanazt tapasztalják, mint te. Még akár a világ másik végén élő PCOS-es nőkkel is tudsz kommunikálni, és ezt érdemes kihasználnod például arra, hogy tapasztalatokat és tanácsokat cseréljetek egymással. Persze fontos szem előtt tartanod, hogy mindenkinek kicsit más a szervezete, ezért egy adott kezelési módszer, ami másnak bevált, nem biztos, hogy neked is be fog válni. De legalább lesz kivel beszélgetned, amikor szükséged van rá.

5. Változtass az étrendeden

A PCOS tüneteinek kezelésében az étrend játssza a legfontosabb szerepet. Fontos tudnod azonban, hogy a táplálkozásbeli változtatások pozitív hatásai csak viszonylag lassan jelentkeznek. Inkább hónapokban, semmint hetekben gondolkodj. Az inzulinrezisztencia és a PCOS kapcsolata miatt egy szénhidrátszegény (low carb) vagy akár szinte teljesen szénhidrátmentes (ketogén) étrenddel a legtöbb nő bámulatos javulást tud elérni az állapotában. Ezek a legfőbb irányvonalak, melyeket követned érdemes:

  • A feldolgozott húsok elhagyása (csakis friss húsok, leginkább halak és szárnyasok)
  • A finomított cukor elhagyása (semmi cukros üdítőital, csokoládé, sütik, stb.)
  • A finomított gabona elhagyása és teljes kiőrlésűvel történő helyettesítése (pl. fehér rizs helyett barna rizs, fehér kenyér helyett teljes kiőrlésű kenyér, stb.)
  • Alacsony szénhidrátbevitel (napi 160 gramm az általános javaslat)
  • Mérsékelt mennyiségű zsír (leginkább egyszeresen és többszörösen telítetlen zsírsavak)
  • Sok-sok friss gyümölcs és keményítőt nem tartalmazó zöldség fogyasztása minden étkezéskor

(Ha szeretnél ehhez is külső segítséget igénybe venni, akár oldalunkon keresztül is megteheted: táplálkozás-tanácsadónk szolgáltatásairól itt olvashatsz bővebben.)

6. Figyelj a testsúlyodra

Az elhízás jelentős mértékben rontja a PCOS tüneteit és a gyógyulás esélyét. Egy 2005-ös tanulmány megállapította, hogy a testtömegindex (BMI) szempontjából a legmagasabb negyedbe sorolt PCOS-es nőknél csaknem 14-szer nagyobb a metabolikus problémák és az inzulinrezisztencia előfordulásának a valószínűsége, mint a legalacsonyabb negyedbe sorolt nőknél. A túlsúlyos vagy elhízott nők esetében a plusz kilók leadása javíthatja a PCOS-es tüneteket, illetve segíthet megelőzni a további komplikációkat. A PCOS-es nőknek szánt fogyókúrás tanácsainkat ide kattintva olvashatod el.

7. Kövesd nyomon a vérnyomásod és a vércukorszinted

A PCOS-ben szenvedő nőknél nagyobb a magas vérnyomás kockázata, ami kezeletlen állapotban súlyos betegségekhez vezethet. Szerencsére a vérnyomásodat nem csak az orvosi vizsgálatok során tudják megmérni, hanem te magad is el tudod ezt végezni, otthonod kényelmében. Az önvérnyomásméréshez egy félautomata vagy automata vérnyomásmérő készüléket kell beszerezned, ami egyáltalán nem jelent nagy anyagi kiadást.

A PCOS rendkívül gyakran társul inzulinrezisztenciával (IR). IR esetén a szervezet nem képes megfelelően felhasználni az inzulint, ami magas vércukorszinthez, kezeletlen esetben pedig előbb-utóbb 2-es típusú cukorbetegséghez vezet. Ebből kifolyólag nagyon hasznos, ha PCOS-esként otthoni mérésekkel nyomon követed a vérnyomásodat, hiszen a kisebb-nagyobb kilengések időben történő észrevételével megelőzhetőek a komolyabb problémák.

Az otthoni vércukormérésről konzultálj orvosoddal, illetve mindig tartsd be a használati útmutatóban írtakat! Ha orvosod metformin vagy egyéb vércukorszint-csökkentő gyógyszer szedését írta elő, vagy már cukorbetegséggel diagnosztizáltak, akkor az otthoni vércukormérés még nagyobb jelentőséggel bír – ez esetben szintén konzultálj az orvosoddal!

8. Járj kontroll vizsgálatokra

A PCOS kezelése során a nőgyógyászati kontroll vizsgálatok rendkívül fontosak, hiszen orvosod így tudja a kezelést és állapotodat, gyógyulásodat nyomon követni. Éppen ezért soha ne felejts el megjelenni a kontrollokon, írj fel magadnak emlékeztetőket, és ha közbejön valami, akkor kérj másik időpontot, ami megfelel számodra. Ha nem mész el a kontrollokra, esetleg az előírtnál sokkal több idő telik el két vizsgálat között, azzal saját egészségedet kockáztatod.

9. Tervezz

Készíts „haditervet”, tervezd meg előre az étkezéseidet, az edzéseidet, az önmagaddal való törődést. Tudjuk, az élet tele van rohanással, munkahelyi és családi teendőkkel, melyek könnyen eláraszthatnak, maguk alá temethetnek. Tervezés és időbeosztás nélkül azonban sokkal nagyobb az esélye, hogy munkából hazaérve kopogó szemmel megeszed az első ételt, amit otthon találsz vagy éppen a munkahelyi csokiautomatából veszel valamit, mert nem készültél előre ebéddel. Ugyanez igaz a testmozgásra és az öntörődésre is: ha nem hagysz időt ezekre a napi teendőid között, és időhiány miatt szimplán félresöpröd őket, akkor a saját gyógyulási folyamatodat szabotálod.

10. Ne légy túl kemény magadhoz

Róma sem egy nap alatt épült fel. A táplálkozás- és életmódbeli változtatások akár gyógyszeres kezelés nélkül is elképesztően hatékonyak lehetnek az életminőség javításában. De csak úgy érhetsz el sikereket, ha kedves vagy magadhoz. Tégy kis lépéseket, egyszerre csak egy változtatást vezess be az életedbe. Ha hibázol, emlékezz, hogy mindössze egy lépésnyire vagy attól, hogy visszatérj a helyes útra. Igyekezz minden nap törődni magaddal – sétálj egyet a parkban, végy egy nyugtató fürdőt, készíts teát vagy olvass egy könyvet. Helyezd a saját boldogságod az első helyre!

Keresd fel az orvosodat, ha:

  • Lázad van.
  • Gyengének vagy fáradtnak érzed magad.
  • Fájdalmat érzel szexuális együttlét során.
  • Erősebb fájdalmat érzel vagy a fájdalom nem múlik fájdalomcsillapító beszedése után sem.
  • Gondod van a vizeléssel vagy a hólyagod teljes kiürítésével.
  • Kérdésed vagy aggodalmad van az állapotoddal vagy a kezeléseddel kapcsolatban.

Kérj azonnali segítséget vagy hívd a 112-t, ha:

  • Erős fejfájásod van vagy nagyon szédülsz.
  • Többször is hánytál és nem maradnak meg benned az ételek vagy a folyadékok.
  • Homályos vagy kettős látásod van.
  • A leheletednek gyümölcsösen édes illata van, vagy légszomjad van.
  • Erős alhasi vagy medencei fájdalmaid vannak.

TERMÉKAJÁNLÓ

Vitamincsomag PCOS esetéreVitamincsomag PCOS esetére

Termékenységet támogató vitamincsomag kifejezetten a PCOS (Policisztás ovárium szindróma) által érintett hölgyek számára gyógynövényekkel, vitaminokkal.

 

ÉRDEKEL A TERMÉK? KATTINTS IDE!


Felhasznált irodalom:
youngwomenshealth.org/pcos-all-guides/
northmemorial.com/condition/polycystic-ovarian-syndrome/
eatrunlift.me/eat-run-lift/2018/7/14/what-to-do-after-your-pcos-diagnosis
furtherfood.com/just-diagnosed-with-pcos-first-10-steps-to-take-now/
cemcor.ubc.ca/ask/pcos-aae-and-insulin-resistance
healthfulelements.com/blog/2014/06/blood-sugar-testing-people-pcos-and-chronic-stress
youngwomenshealth.org/2013/12/12/pcos-nutrition/

Tetszett a cikk? Tudd meg elsőként, ha új bejegyzés kerül fel az oldalra! Állítsd be cikk-értesítőt magadnak itt.

Feliratkozom!

Hozzászólások