Tesztoszteron és termékenység: összefoglaló és tanácsok férfiaknak

A tesztoszteron a legfontosabb férfi nemi hormon, amelynek főbb feladatai között szerepel a spermatermelés és a szexuális vágy szabályozása is, ezért elengedhetetlen a termékenységhez, a sikeres fogamzáshoz. Statisztikák szerint a párok meddősége körülbelül 40-50 százalékban a férfin múlik és a probléma hátterében sajnos egyre gyakrabban az alacsony tesztoszteronszint áll. Ebben a cikkben összefoglaljuk mindazt, amit minden férfinak (és nőnek!) tudni érdemes a tesztoszteronról, szót ejtünk alacsony szintjének okairól és a lehetséges megoldásokról is.

A tesztoszteron szerepe a férfi szervezetben

Pubertás korban a tesztoszteron jelentős mértékben megnövekedett termelése váltja ki azokat a fizikai változásokat, amelyek egy fiút férfivá tesznek. Ilyen fontos változás például:

  • a pénisz és a herék növekedése;
  • az arc- és testszőrzet megjelenése;
  • a hang mélyülése;
  • az izomnövekedés és csonterősödés;
  • a testmagasság növekedése.

A tesztoszteron termelése pubertás kor után is folytatódik, egészséges férfiakban napi 3-7 mg mennyiségben. Felnőttkorban az optimális tesztoszteronszint elengedhetetlen többek között:

  • a spermatermelés;
  • a szexuális vágy;
  • az erekciós funkció;
  • a csonttömeg;
  • az izomméret és izomerő;
  • és a vörösvérsejt-termelés szabályozásához.

A tesztoszteron termelődése

A vér normál tesztoszteronszintjének fenntartásáról a férfi agy gondoskodik, amely a hormon termelését szorosan kontrollálja. Ennek ellenére a tesztoszteron szintjének is van egyfajta napi ingadozása, ha úgy tetszik, ciklusa. Reggel 8 óra körül a legmagasabb, délutánra 15-30%-kal csökken, és este a legalacsonyabb.

A tesztoszteron termelésében az agy hipotalamusz és hipofízis (agyalapi mirigy) nevű része játszik kiemelt szerepet. A hipotalamusz gonadotropinfelszabadító hormont (GnRH) termel, ennek hatására az agyalapi mirigy luteinizáló hormont (LH) és follikuluszstimuláló hormont (FSH) kezd termelni.

Az LH stimulálja a herékben található Leydig-sejteket, hogy tesztoszteront állítsanak elő. A férfiak szervezetében található tesztoszteron több mint 95%-át ezek a sejtek állítják elő, a fennmaradó rész többségét pedig a mellékvesék.

Az FSH és a Leydig-sejtek által termelt tesztoszteron stimulálja a herékben található Sertoli-sejteket, hogy kezdjék meg a spermatogenezis azaz spermatermelés folyamatát. A Sertoli-sejtek legfontosabb feladata, hogy segítsék a fejlődő hímivarsejtek táplálását.

A herékben termelődő tesztoszteron egy visszacsatolási mechanizmus révén a GnRH, FSH és LH termelésére is hatással van. Ha túl magas a tesztoszteronszint, az gátolja ezen hormonok termelését, ami egyúttal a tesztoszteron termelését is csökkenti – így garantált a hormonegyensúly fenntartása.

Az alacsony tesztoszteronszint okai és következményei

Míg nőknél a menopauza idején viszonylag hirtelen, jelentős visszaesés tapasztalható az ösztrogén szintjében, addig a férfiaknál a tesztoszteron szintje fokozatosan, kisebb mértékben csökken az életkor előrehaladtával. Kutatások szerint 30 éves kortól évente 1-2%-kal kevesebb tesztoszteron termelődik a férfiak szervezetében.

Az életkor azonban közel sem az egyetlen tényező, amely negatívan befolyásolhatja a tesztoszteron termelését. Az alacsony tesztoszteronszint sajnos járványszerűen terjed a nyugati férfiak körében, és egyre gyakrabban jelenik meg a 20-as, 30-as éveikben járó férfiaknál is.

Az alacsony tesztoszteronszint gyakori okai:

  • A herék sérülése vagy fertőzése
  • Genetikai betegségek (Klinefelter-szindróma, hemokromatózis, Kallmann-szindróma)
  • Hormonális rendellenességek (agyalapi mirigy daganata vagy betegsége, magas prolaktin-szint)
  • Krónikus betegségek, például máj- és vesebetegség, elhízás, 2-es típusú cukorbetegség
  • Túlzott alkoholfogyasztás
  • Dohányzás
  • Testmozgás hiánya vagy túlzásba vitt edzés
  • Egészségtelen, tápanyagokban szegény étrend
  • Krónikus alváshiány
  • Krónikus stressz
  • Bizonyos gyógyszerek, például ópiát alapú fájdalomcsillapítók, kortikoszteroidok (pl. szteroid injekciók)
  • Anabolikus szteroidok használata
  • Sugárkezelés vagy kemoterápia

A tesztoszteronhiány számos negatív következménnyel jár: csökkent nemi vágy, merevedési zavar, depresszió, koncentráció és memória zavarok, fáradtság, ingerlékenység, izomerővesztés, testzsír növekedése, csontritkulás, mellnagyobbodás (gynecomastia) és termékenységi problémák.

Teendők alacsony tesztoszteronszint esetén

A tesztoszteronszint gyors, fájdalommentes vérvétellel meghatározható. Alacsony szintről akkor beszélünk, amikor az eredmény 300 ng/dl (10,4 nmol/l) alatt van.

Amennyiben egy férfinál alacsony tesztoszteronszintet állapítanak meg, az első és legfontosabb teendő egy alapos orvosi kivizsgálás. A tesztoszteronhiány csakis akkor szüntethető meg hosszú távon, hatékonyan, ha fény derül annak okára és ezt az okot kezeljük.

Szerencsére a tesztoszteronszint természetes módszerekkel is növelhető, melyek különösen akkor bizonyulhatnak hatékonynak, ha az alacsony tesztoszteronszint az életmóddal áll összefüggésben. Az alábbi módszerek mind tudományos bizonyítékokon alapulnak:

  • Ellenállásos edzés: Kutatások alapján az ellenállásos edzés a leghatékonyabb módja a tesztoszteronszint rövid- és hosszú távú növelésének is. Ide tartozik minden erőfejlesztő, izomnövelő mozgásforma, így a saját testsúllyal, gumiszalagokkal, gépekkel és súlyzókkal történő edzés is. Fontos azonban, hogy a túledzést kerüljük, ugyanis ez éppen ellenkező hatást válthat ki. Heti 3-4, egész testet átdolgoztató edzés elegendő.
  • Alvás: Az alváshiány miatt csökken a tesztoszterontermelés és fokozódik a zsírgyarapodás. Egy kutatás szerint minden extra óra alvás átlagosan 15%-os tesztoszteronszint-emelkedést okoz. A férfi szervezetnek minden nap legalább 7-8 óra minőségi alvásra van szüksége.
  • Stressz és kortizolszint minimalizálása: A krónikus stressz jelentős mértékben megnöveli a kortizol hormon szintjét a szervezetben – ez pedig csökkenti a tesztoszteronszintet. A stressz és a magas kortizolszint ráadásul túlzott ételbevitelt, hízást és hasi zsírosodást okoz és így további tesztoszteron csökkenéshez vezethet. A vitamindús táplálkozás, a rendszeres edzés, a jó alvás, a nevetés, a hobbik és a kiegyensúlyozott élet mind segítenek a stressz oldásában.
  • Egészséges testsúly: A súlygyarapodás és a hozzá kapcsolódó betegségek (szív- és érrendszeri betegségek, 2-es típusú cukorbetegség) rendkívül negatív hatással vannak a tesztoszteronszintre. A jó hír, hogy fogyással a tesztoszteronszint növelhető! Kutatások szerint már 5%-os súlycsökkenés is akár 58 ng/dl (2 nmol/l) növekedést eredményezhet a teljes tesztoszteronszintben.
  • D-vitamin-pótlás: A D-vitamin segíti a tesztoszteronszint szabályozását. Kutatások igazolták, hogy a D-vitamin-szint helyreállítása pozitívan hat a tesztoszteron termelésére. Sajnos a lakosság jelentős többsége, nyáron legalább 50%-a, tél végére pedig 95%-a D-vitamin-hiányban szenved. Legfőbb forrása a napfény, aminek hiányában a szükséges napi 2000-3000 NE D3-vitamin étrend-kiegészítéssel hatékonyan pótolható.
  • Cinkpótlás: A cink hozzájárul a vér normál tesztoszteronszintjének fenntartásához. Izzadás útján jelentősebb mennyiséget veszít a szervezet, ezért sportolók és sokat izzadó emberek esetén gyakoribb a hiánya. Napi 15-20 mg szükséges belőle. Osztriga, tengeri herkentyűk, hüvelyesek, olajos magvak, húsfélék és halak fogyasztásával és étrend-kiegészítéssel is hozzá lehet jutni.
  • Magnéziumpótlás: A magnéziumhiányban szenvedő, alacsony tesztoszteronszinttel rendelkező férfiaknál a magnéziumpótlás hatására a tesztoszteronszint növekedése figyelhető meg. A magnéziumhiány a lakosság 80%-át érintheti, és különösképpen gyakori sportolóknál, akik izzadással sok magnéziumot veszítenek. Napi 400-420 mg szükséges belőle. Olajos magvak, hüvelyesek, teljes kiőrlésű gabonafélék, zöld leveles zöldségek, banán, avokádó fogyasztásával és étrend-kiegészítéssel is hozzá lehet jutni.
  • Ashwagandha: Az Indiából származó ashwagandha férfiakra gyakorolt pozitív hatásait klinikai vizsgálatokban bizonyították. Meddő férfiaknál 17%-kal növelte a tesztoszteron szintjét és 167%-kal növelte a spermaszámot. Egészséges férfiaknál 15%-kal növelte a tesztoszteronszintet és kb. 25%-kal csökkentette a kortizol szintjét.
  • Túlzott alkoholfogyasztás, dohányzás kerülése
  • Xenoösztrogének azaz ösztrogénszerű anyagok kerülése

Forrás:
hormone.org/your-health-and-hormones/glands-and-hormones-a-to-z/hormones/testosterone
academic.oup.com/jcem/article/82/5/1492/2823365
medicalnewstoday.com/articles/276013
https://healthengine.com.au/info/testosterone
yourhormones.info/hormones/testosterone/
courses.lumenlearning.com/boundless-biology/chapter/hormonal-control-of-human-reproduction/
open.edu/openlearn/science-maths-technology/science/biology/early-development/content-section-1.3.4
my.clevelandclinic.org/health/diseases/15603-low-testosterone-male-hypogonadism
pennmedicine.org/updates/blogs/fertility-blog/2015/july/the-truth-about-testosterone-and-male-fertility
health.harvard.edu/drugs-and-medications/testosterone–what-it-does-and-doesnt-do
examine.com/nutrition/increase-testosterone-naturally/
healthline.com/nutrition/8-ways-to-boost-testosterone

Tetszett a cikk? Tudd meg elsőként, ha új bejegyzés kerül fel az oldalra!
Állítsd be cikk-értesítőt magadnak itt.

Kérjük, még VÁRJ, amíg ezt a zöld ikont látod! Ha most bezárod az oldalt, rendelésed sajnos nem kapjuk meg.