Miért késik a menstruációd? Itt van 10 lehetséges válasz!

Mitől késhet a menstruáció?Késik a menstruációd? Nem csak a terhesség miatt lehet! Habár a késő menstruáció leggyakoribb oka egyértelműen a terhesség, számos egyéb ok is állhat a jelenség mögött, például hormonális egyensúlyzavar, életmódbeli tényezők vagy akár súlyosabb egészségügyi probléma is.

Emellett két olyan időszak is van egy nő életében, amikor teljesen normális, hogy rendszertelen a menstruációja: amikor először kezd el menstruálni, és amikor a menopauza kezdetét veszi. Ahogy a női szervezet elkezdi az átmenetet a menopauzába, a normális ciklus sokszor válik rendszertelenné.

A legtöbb nőnek 28 napos a ciklusa, de bármi egészségesnek és normálisnak számít, ami 21 és 35 nap közötti. Ha a menstruációd nem érkezik meg időben, vagyis ezen az időintervallumon belül, és tudod, hogy nem vagy terhes, akkor lehet, hogy az alábbi okok között érdemes keresgélned.

1. Stressz

A stressz felboríthatja a hormonegyensúlyt, megzavarja a napi rutint, sőt, az agy menstruációt szabályozó területére, a hipotalamuszra is hatással lehet. A súlyos és hosszantartó stressz fokozza a stressz hormonok – többek között a kortizol – termelését, mely gátolja az egyik legjelentősebb nemi hormont, a GnRH-t (gonadotropin-felszabadító hormon). Ez negatív hatással van a peteérésre és a menstruációra is.

A krónikus stressz legyengíti a szervezetet, betegségeket válthat ki, illetve hirtelen súlygyarapodást is okozhat, melyek ugyancsak kihathatnak a menstruációs ciklusra (és ezzel együtt, vagy emellett akár a termékenységre is).

Ha úgy érzed, maga alá temet a stressz, próbálkozz relaxációs gyakorlatokkal és igyekezz életmódodon változtatni. A rendszeres mozgás például bizonyítottan csökkenti a stresszt. Vedd figyelembe, hogy a stressz kezelhető szintre történő csökkenése után akár néhány hónapba vagy többe is telhet, mire a menstruációs ciklus visszaáll.

2. Túlzásba vitt edzés

A túledzettség változásokat idéz elő az agyalapi mirigy, illetve a pajzsmirigy által termelt hormonokban, ami kihat az ovulációra és a menstruációra. A rendszeres testmozgás nagyon fontos és egészséges, napi 1-2 óra edzés esetén semmi okod nincs az aggodalomra. A gondok akkor kezdődnek, ha napi szinten több órányi megerőltető edzést végzel. Ha ezt tervezed, akkor mindenképp konzultálj egy sportorvossal, aki segít az optimális tápanyagbevitel fenntartásában, a megfelelő nyújtó gyakorlatok alkalmazásában, illetve az esetleg szükséges vérvizsgálatokat is elvégzi, hogy tested lépést tudjon tartani az intenzív terheléssel.

3. Pajzsmirigy problémák

A túlműködő vagy alulműködő pajzsmirigy is kiváltó oka lehet a késve érkező vagy kimaradó menstruációnak. A pajzsmirigy a teljes test anyagcseréjét szabályozza, ezért a hormonszintekre is hatással lehet. A pajzsmirigy problémákat gyógyszeres úton, illetve kiegészítő természetes módszerekkel is lehet kezelni. Miután helyreállt a pajzsmirigyműködés, nagy valószínűséggel a menstruáció is normalizálódik.

4. Változás a napirendben

A belső órádat alaposan összezavarja, ha rendszertelen a napirended. Ha a munkahelyeden
gyakran váltogatod a nappali és az éjszakai műszakot, vagy ami még rosszabb, teljesen kaotikus a napirended, akkor a ciklusod is elég kiszámíthatatlan lesz. A napirendváltozás önmagában általában még nem okoz menstruáció kimaradást, ugyanakkor előfordulhat, hogy emiatt a vártnál előbb, vagy épp később jön meg. A ciklus hosszúsága a jet lag, vagyis a gyors időzóna-átlépés hatására is változhat néhány nappal.

5. Fogamzásgátló szedése

A menstruációs ciklusodban változást tapasztalhatsz, ha fogamzásgátló gyógyszert kezdesz szedni, illetve akkor is, ha abbahagyod a szedését. A fogamzásgátló gyógyszerek hormonokat tartalmaznak, egészen pontosan ösztrogént és progesztint, melyek megakadályozzák a peteérést és a pete kilökődését a petefészekből.

A fogamzásgátló abbahagyása után akár 6 hónapba is telhet, mire a ciklusod ismét rendszeres lesz. Fontos tudni, hogy nem csak a szájon át szedett, hanem a beültetett és az injekciós fogamzásgátlók is okozhatják a menstruáció elmaradását.

6. Egyéb gyógyszerek szedése

A fogamzásgátlókon kívül más gyógyszerek szedése is hatással lehet a menstruációra. Kimaradást vagy késést okozhatnak például antidepresszánsok, antipszichotikumok, pajzsmirigy gyógyszerek, görcsoldók és egyes kemoterápiás szerek.

7. A testsúly változása

A soványság, a túlsúly, illetve a testsúly drasztikus változása mind hatással vannak a menstruációs ciklusra. Az elhízás befolyásolja az ösztrogén és a progeszteron hormonok szintjét, továbbá a termékenység csökkenését is okozhatja. A nagyon magas testtömeg-index (BMI) összefüggésben áll a menstruáció kimaradásával, ezért elhízott nők esetében a fogyás segíthet szabályozni a menstruációs ciklust.

A kóros soványság is megzavarhatja a rendszeres menstruációt. Ha a szervezet nem jut elég zsírhoz és egyét tápanyaghoz, akkor nem tudja a hormonokat megfelelően előállítani. Az anorexiában vagy bulimiában szenvedő nőknél nem ritka a menstruáció elmaradása. Az egészséges testtömeg-index 19 és 25 közé esik, ezért 19 alatti értéknél már szükség lehet a tömegnövelésre.

A hirtelen testsúlyváltozás, legyen szó csökkenésről vagy növekedésről, sem tesz jót a hormonrendszernek. A drasztikus fogyás vagy hízás oka lehet betegség, gyógyszerek szedése vagy épp étrendbeli változások, az eredmény azonban ugyanaz: a hormonok termelése vagy felszabadulása kárt szenved, amitől kimaradhat egy vagy több menstruáció.

8. Policisztás ovárium szindróma (PCOS)

A policisztás ovárium szindróma (röviden PCOS) a női szervezet hormonális megbetegedése, amely a férfi nemi hormon, az úgynevezett androgén túlsúlyából ered. Ennek a hormonális egyensúlytalanságnak a következményeként a petefészek felületén apró ciszták jönnek létre. Ettől az ovuláció rendszertelenné válhat, vagy teljesen le is állhat.

PCOS esetén egyéb hormonok is kibillenhetnek az egyensúlyi állapotból – ilyen hormon például az inzulin. Ennek az inzulinrezisztencia az oka, mely szoros összefüggésben áll a PCOS-sel. A PCOS, illetve inzulinrezisztencia kezelésében az életmódbeli változtatások és természetes étrend-kiegészítők (vitaminok, gyógynövények) nagyon sokat segíthetnek.

9. Korai perimenopauza

A legtöbb nőnél 45 és 55 éves kor között kezdődik a menopauza. Abban az esetben, ha egy nőnél 40 éves kor körül vagy korábban jelentkeznek a menopauzás tünetek, akkor korai perimenopauzáról beszélünk. Ez azt jelenti, hogy a petesejtek száma csökken és ennek eredményeképp a menstruáció eleinte kimaradozik, majd végül teljesen megszűnik. Kutatások szerint a korai perimenopauza megelőzhető tudatos életmóddal, pl. rendszeres edzéssel, a dohányzás abbahagyásával, tej és tejtermékek gyakori fogyasztásával.

10. Krónikus betegségek

A krónikus betegségek, mint például a cukorbetegség vagy a lisztérzékenység, ugyancsak hatással lehetnek a menstruációs ciklusodra. A vércukorszintben bekövetkező változások kapcsolatban állnak a hormonális változásokkal is, ezért ritkán ugyan, de előfordulhat, hogy a rosszul kontrollált cukorbetegség szabálytalan menstruációt okoz.

A lisztérzékenység gyulladásokat vált ki, amelyek károsíthatják a vékonybelet, ezzel megakadályozva azt, hogy a szervezet fel tudjon szívni minden kulcsfontosságú tápanyagot. Ennek következménye pedig lehet késői vagy elmaradó menstruáció.


Harmonikus ciklus csomag NőknekTERMÉKAJÁNLÓ

Harmonikus ciklus csomag Nőknek – 3 havi adag!

3 db Netamin Barátcserje és egy 90 szemes Netamin D-vitamin SZUPER kiszerelés, a menstruációs ciklusod harmonizálásáért!
3 havi adag egy csomagban, hogy rögtön egy teljes kúrát végig tudj csinálni, jóval kedvezőbb áron!

IDE KATTINTVA TUDOD MEGRENDELNI A KOMPLEX CSOMAGOT>>

 


Felhasznált irodalom:
verywellhealth.com/reasons-you-missed-your-period-2757503
healthline.com/health/womens-health/why-is-my-period-late

Tetszett a cikk? Tudd meg elsőként, ha új bejegyzés kerül fel az oldalra! Állítsd be cikk-értesítőt magadnak itt.

Feliratkozom!

Hozzászólások