Úton a sikeres lombikbébi-kezelés felé: így készítsd fel a tested! – 2. rész

Ez a lombikbébi cikksorozat 6. cikke, a sorozat többi részét ide kattintva fogod találni!
Ha szeretnél értesítést kapni minden új cikkről, amit a lombikprogrammal kapcsolatban megjelentetünk, ide kattintva feliratkozhatsz a kizárólag erre vonatkozó hírleveleinkre!

Ha pedig szeretnél értesítést kapni mindenféle egyéb témában kikerülő új cikkünkről és akcióinkról, akkor itt iratkozz fel hírleveleinkre!


Ahogy már olvashattad a cikksorozat előző részében is, a sikeres lombikprogramhoz nem csak a gyógyszerek és az orvosok tudnak hozzájárulni, de Ti is sokat tudtok hozzátenni (vagy elvenni) az étrendetekkel, életmódotokkal. Ebben a részben arról olvashatsz bővebben, mi az amit az optimális tápanyag bevitelen túl tehetsz, hogy minél nagyobb legyen az esélyetek a sikeres babavárásra.

Célozd meg az egészséges testsúlyt

A túlsúly és a soványság is felboríthatja a hormonháztartást, leállíthatja a normális menstruációs ciklust, megzavarhatja az ovulációt, és negatívan befolyásolhatja a termékenységet. Kutatások kimutatták, hogy a túlsúly és az elhízottság hatással lehet a petesejt minőségre és csökkentheti az eredményes lombikbébi-kezelés esélyét.

Több kutatás is azt állapította meg, hogy a túlsúlyos és elhízott nőknek más típusú vagy más dózisú gyógyszerekre van szüksége a lombikbébi-kezelés során, mint az egészséges testsúlyú nőknek. (A kezelések során ezekkel a gyógyszerekkel érik el, hogy a megfelelő minőségben, egyszerre több petesejt is megérjen és a petefészkekből kinyerhető legyen.) A testtömeg-index (BMI) növekedésével az embrióbeágyazódási arány, és a sikeres terhesség kihordásának esélye is csökken.

Kutatások alapján már 5-10%-os testsúlycsökkenés is olyan hormonális, metabolikus változásokat eredményezhet, amelyek jelentősen javíthatják a termékenységet. Az egészséges testsúly egyúttal a terhességi komplikációk, például koraszülés, terhességi cukorbetegség, preeklampszia, és bizonyos születési rendellenességek kockázatát is csökkenti.

A normál BMI 18,5 és 24,9 között van, 18,5 alatt soványságról, 25 és 29,9 között túlsúlyról, míg 30 és afeletti érték esetén elhízottságról beszélünk. BMI = testsúly (kg) / testmagasság (m) négyzete.

Légy fizikailag aktív

Kutatások alapján a mérsékelt intenzitású fizikai aktivitás pozitív hatással van a termékenységre, elősegíti a fogantatást és a lombikbébi-kezelés sikerét is. A rendszeres testmozgás különösen sokat segíthet a teherbeesésben és egészséges terhességben akkor, ha elhízott vagy.

Fontos azonban, hogy nem szabad túlzásba vinned az edzést, vagy mozgásszegény életmódból egyik napról a másikra intenzív edzésekre váltanod. Mindegy, hogy egészséges testsúlyú, elhízott vagy éppen sovány vagy, ha régóta nem mozogtál, akkor csak szép lassan, fokozatosan kezdj neki. Kutatások szerint az intenzív kardió edzés, illetve a heti 4 vagy több óra edzés már negatív hatással van a termékenységre.

Egy 2018-as áttekintő és elemző tanulmány 8 korábbi kutatás (összesen 3863 lombikprogramban részt vevő meddő pár) alapján arra jutott, hogy a lombikbébi-kezelés (IVF/ICSI) előtt végzett női fizikai aktivitás összefüggésben áll a sikeres terhességek arányának növekedésével. Emellett a beágyazódási arányt is enyhe, de statisztikailag nem jelentős mértékben növelheti.

A mérsékelt intenzitású, kíméletes (low-impact) edzés még a petefészek-stimuláció ideje alatt is megengedett. De fontos, hogy az edzés ne vonjon el túl sok vért és oxigént a petefészektől. Ha edzés közben gond nélkül tudsz beszélni, de énekelni már nem, akkor megfelelő az intenzitás.

Mivel az edzés nagyon hatékony stresszoldó is, ezért sem szabad elhanyagolni, még lombikbébi-kezelés idején sem. A cél az, hogy megtaláld azt az ideális egyensúlyt, ahol nem terheled túl a szervezetedet, viszont támogatod a sikeres fogantatást és beágyazódást.

Célként tűzd ki a napi 30 perc edzést, a hét 5 napján. A kezelés ideje alatt csökkentheted az edzések számát és/vagy intenzitását, ha aggódsz amiatt, hogy ez hatással lehet a kezelésre vagy orvosod is ezt tanácsolja.

Nem muszáj edzőterembe járnod vagy sok pénzt elköltened ahhoz, hogy elég mozgáshoz juss: a séta, a könnyed kocogás, a jóga, a Pilates, az úszás vagy a biciklizés is tökéletesen megfelel a célra. A kettlebell súlyzókkal vagy egyéb nehéz súlyokkal végzett edzéseket, az ugrálással, szökelléssel és futással járó aktivitásokat mindenképpen kerüld a lombikbébi-kezelés ideje alatt.

Kerüld a káros szokásokat

Az első és legfontosabb dolog, hogy NE dohányozz! Felesleges is részletezni, hogy mennyire káros a dohányzás az egészségedre és termékenységedre nézve, hiszen ezek ma már közismert tények. De azt érdemes kiemelni, hogy lombikbébi-kezelés esetén felére csökkentheti a siker esélyét az, ha egy pár női vagy férfi tagja dohányzik!

Legjobb, ha az alkoholt is kerülöd, az eddig publikált tanulmányok többsége szerint ugyanis már a mérsékelt alkoholfogyasztás is negatív hatással lehet a lombikbébi-kezelések kimenetelére. Egyes kutatások szerint napi egy alkoholos ital csökkentheti a kinyert petesejtek számát és a teherbeesés esélyét, valamint növelheti a vetélés kockázatát. Egy 2011-es kutatás szerint ha egy pár mindkét tagja legalább heti 4 alkoholos italt fogyaszt, az 21%-kal csökkentheti az élveszületés esélyét.

A kávéfogyasztásra sem árt odafigyelni: a túlzott koffeinbevitel nem tesz jót a szervezetednek és a meddőségi kezelésre is hatással lehet. Már számos tudományos vizsgálat foglalkozott a kérdéssel, amelyekből azt lehet megállapítani, hogy a mérsékelt koffeinfogyasztás (napi 1-2 csésze kávé) nincs semmilyen hatással a lombikbébi-kezelés kimenetelére. Szakértők azt javasolják, hogy a babát tervező vagy terhes nők tartsák 200 mg alatt a napi koffeinbevitelüket.


Ezt a bejegyzést a babalesz.hu szakértői csapata írta, lektorálta Dr. Szilágyi Imre nőgyógyász.


Forrás:
shadygrovefertility.com/blog/diet-and-lifestyle-strategies-to-prepare-your-body-for-pregnancy/
ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4010706/
pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23830106/
ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5803901/
fertilitysociety.com.au/wp-content/uploads/FSA-The-role-of-exercise-in-improving-fertility-2016.pdf
tandfonline.com/doi/abs/10.1586/eog.09.53
ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5850490/
ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4487775/
alcohol.org/effects/ivf-and-alcohol/
fertilityiq.com/lifestyle/smoking-caffeine-alcohol-impacts-on-fertility

Kérjük, még VÁRJ, amíg ezt a zöld ikont látod! Ha most bezárod az oldalt, rendelésed sajnos nem kapjuk meg.