Úton a sikeres lombikbébi-kezelés felé: így készítsd fel a tested! – 1. rész

Ez a lombikbébi cikksorozat 5. cikke, a sorozat többi részét ide kattintva fogod találni!
Ha szeretnél értesítést kapni minden új cikkről, amit a lombikprogrammal kapcsolatban megjelentetünk, ide kattintva feliratkozhatsz a kizárólag erre vonatkozó hírleveleinkre!

Ha pedig szeretnél értesítést kapni mindenféle egyéb témában kikerülő új cikkünkről és akcióinkról, akkor itt iratkozz fel hírleveleinkre!


A lombikbébi-kezelés előtti időszak sokféle érzelmet tud kiváltani az emberből: izgalom, remény, elszántság, lelkesedés, és persze aggodalom, valamint egy kicsi félelem is van ilyenkor szinte mindenkiben. Ez teljesen érthető, nincs ebben semmi szokatlan. Az előtted álló út azért is tűnhet ijesztőnek, mert nem tudod, hogyan készülj fel rá. Pedig amint elhatároztad, hogy lombikbébi-kezelésbe vágsz, azonnal érdemes elkezdened lelkileg és testileg is felkészítened magadat – ez ugyanis sokat segíthet a sikeres végeredmény elérésében. Ebben a cikkben arról lesz szó, hogyan tudod a kezelés előtti hónapokban (ideális esetben legalább 3-6 hónapban) hatékonyan támogatni a szervezetedet és növelni a boldog kimenetel esélyét.

Kövess termékenységjavító étrendet

Hatalmas tévedés azt gondolni, hogy a teherbeesés esélye egy-két étel fogyasztásával vagy éppen elkerülésével jelentős mértékben növelhető. Azt sem szabad hinni, hogy néhány egészségtelenebb étkezés tönkre tudja tenni a termékenységedet, hiszen ez egyáltalán nincs így. A különböző ételekre nem önmagukban, hanem egy teljes étrend kontextusában érdemes tekintened.

A termékenység javításához, és általában véve a hosszú távú egészséghez is érdemes mindig szem előtt tartani a 80/20-as szabályt: az esetek 80%-ában fogyassz egészséges, tápanyagokban gazdag ételeket, a maradék 20%-ban pedig engedd meg magadnak a kevésbé egészséges ételeket is. Ha heti 21 főétkezést nézünk, ez 17 egészséges és 4 lazább étkezést jelent.

De ha nincs egyetlen olyan étel, ami javíthatja a termékenységedet és a sikeres lombikbébi-kezelés esélyét, akkor mire érdemes figyelned? Harvardi kutatók 17.544 nőt követtek 8 éven át, hogy megtalálják erre a kérdésre a választ. Arra jutottak, hogy bizonyos táplálkozási minták az ovulációs zavarok miatti meddőség kockázatát 66%-kal, az egyéb okok miatti meddőség kockázatát pedig 27%-kal csökkenthetik.

A harvardi tanulmány étrendi javaslatai:

  • Több növényi fehérje, kevesebb állati fehérje. Helyettesíts minden nap egy adag húst növényi fehérjeforrással (bab, lencse, hüvelyesek, quinoa, diófélék, magvak, magvaj).
  • Több egyszeresen telítetlen zsír, kevesebb transzzsír. Egy 2012-es kutatás szerint a sok egyszeresen telítetlen zsírsavat fogyasztó nőknél 3,4-szer nagyobb az esélye annak, hogy a lombikprogram segítségével gyermekük születik. A telített és a transzzsírok viszont éppen ellenkezőleg hatnak. Egyél avokádót, dióféléket, magvakat, és használj olívaolajat és repceolajat főzéshez és salátákhoz. Kerüld a növényi zsiradékokat, a margarint, a pékárukat, az olajban sült ételeket, a gyorséttermi ételeket. Ha egy élelmiszer összetevői között látod a „hidrogénezett” vagy „részben hidrogénezett” növényi olajat/zsiradékot, ne vedd meg.
  • Alacsony glikémiás indexű szénhidrátok fogyasztása. Például: hüvelyesek, szárított bab, friss gyümölcsök, keményítőmentes zöldségek, 100% teljes kiőrlésű kenyér, zabpehely, quinoa. Ezek lassabban emelik meg a vércukorszintet, ami azért hasznos, mert az inzulin és a nemi hormonok egymással szorosan összefüggnek. Ügyelj a a feldolgozott szénhidrátok (pl. fehér rizs, kenyér és tészta, chipsek, sütik, kekszek, és egyéb csomagolt élelmiszerek) kerülésére. Ez PCOS esetén kiemelten fontos.
  • Több növényi vasforrás, például spenót, bab, hüvelyesek, kesudió, aszalt szilva. Kutatások összefüggést mutattak ki a vashiány és az ovulációs zavarok miatti meddőség, valamint a gyengébb petesejt minőség között. A vashiány akár 60%-kal csökkentheti a termékenységet.
  • Teljes tejtermékek fogyasztása. A harvardi kutatók azt állapították meg, hogy napi 1-2 adag teljes zsírtartalmú tejtermék fogyasztása kapcsolatba hozható a rendszeresebb menstruációs ciklussal és ovulációval, illetve a jobb termékenységgel. Az alacsony zsírtartalmú változatok fogyasztása esetén viszont ennek éppen az ellenkezője volt tapasztalható.

Ha a lombikbébi-kezelés sikerrátája és a táplálkozás közötti kapcsolatot vizsgáló tanulmányokat nézzük, akkor az látható, hogy a holland étrendi ajánlások, illetve a közismert „mediterrán étrend” követése is összefüggésben áll a lombikbébi-kezelés utáni teherbeesés nagyobb esélyével.

A holland étrend gazdag teljes kiőrlésű gabonákban, egyszeresen vagy többszörösen telítetlen olajokban, zöldségekben, gyümölcsökben, húsokban vagy húshelyettesítőkben, és halakban.

A mediterrán étrend gazdag növényi olajokban, halakban, hüvelyesekben, gyümölcsökben, zöldségekben, és teljes kiőrlésű gabonákban. Viszont kevés vörös húst, édességet és nassolnivalót tartalmaz.

Jó, ha ezt is tudod: az Egészségügyi Világszervezet (WHO) naponta legalább 5 adag (5x80g) zöldség és gyümölcs fogyasztását ajánlja.

Használj étrend-kiegészítőket

Az étrend-kiegészítők semmiképp nem helyettesítik a kiegyensúlyozott, változatos étrendet. Ahogy a nevük is mutatja, kiegészítik azt: biztosítják azokat a fontos tápanyagokat, melyekhez nem biztos, hogy étrended útján megfelelő mennyiségben hozzájutsz. A kezelés előtt min. 2-3 hónappal, de ideális esetben inkább 3-6 hónappal (vagy még előbb) ajánlott elkezdeni az étrend-kiegészítést.

Mindenekelőtt a legfontosabb, hogy komplex, szakértők által összeállított terhesvitamint szedj, ami minden alapvető vitamint és ásványi anyagot tartalmaz. Ezt nemcsak a lombikprogram előtt, de már a babatervezés első gondolatától ajánlott elkezdeni. Számos kutatás igazolta, hogy a vitaminok, ásványi anyagok és nyomelemek pótlása szerepet játszik a termékenység támogatásában, segítheti a gyorsabb teherbeesést és a terhességi és szülési szövődmények kockázatának csökkentését.

Vitaminok és egyéb tápanyagok, amelyek tudományos bizonyítékok alapján hasznosak lehetnek lombikbébi-kezelés során:

Folát. A folát és a folsav is a B9-vitamin egy-egy formája, ám míg a folsav szintetikusan előállított és biológiailag inaktív, addig a folát a természetben is előfordul és biológiailag aktív. Étrend-kiegészítéskor tehát a folát a jobb választás – és nemcsak azért, mert segíti a magzatfejlődési rendellenességek megelőzését! Egyes kutatások szerint a folátnak fontos szerepe lehet a rendszeres ovulációban, a sikeres fogantatásban és a beágyazódásban is. Egy 2014-es kutatásból az derült ki, hogy lombikbébi-kezelés esetén a magasabb (800 mcg/nap feletti) folátbevitel összefüggésben áll a születési arány növekedésével. A folát növelheti a megtermékenyülési és beágyazódási arányt és javíthatja az embriók túlélését.

D3-vitamin. A D3-vitamin (kolekalciferol) a D-vitamin legaktívabb formája, amiből napi 2000-4000 NE (nemzetközi egység) bevitele javasolt. Habár napfény hatására is termelődik a szervezetben, szeptembertől áprilisig ehhez nem megfelelő Magyarországon a napsugarak beesési szöge, nyáron pedig legtöbbünk bent tartózkodik vagy naptejet használ a D-vitamin-termelés szempontjából ideális délelőtt 10 óra és délután 2 óra között. Étrend-kiegészítővel azonban a D-vitamin hatékonyan pótolható. Egy 2018-ban megjelent áttekintő és elemző tanulmány arra jutott, hogy lombikbébi-kezelés esetén a 30 ng/ml feletti D-vitamin-szinttel rendelkező nők körében magasabb az élveszületési arány, mint az ennél alacsonyabb D-vitamin-szinttel rendelkező nők körében.

Q10 koenzim. A Q10 koenzim létfontosságú szerepet játszik a sejtek energiatermelésében, beleértve a petesejteket is. Emellett rendkívül erős antioxidáns, védi a sejteket a szabad gyökök által okozott oxidatív stresszel szemben. Az életkor előrehaladtával a sejtek egyre kevesebb Q10-et állítanak elő (kb. 25 éves kortól csökken a szintje) és kevésbé hatékonyan termelnek energiát – ez csökkent termékenységhez és korai vetéléshez vezethet. Kutatások alapján a Q10 koenzim pótlása javíthatja a petesejt minőséget és talán ellensúlyozhatja bizonyos mértékben a termékenység életkorral járó hanyatlását. Egy 2020-as áttekintő és elemző tanulmány szerint a Q10 koenzim mesterséges megtermékenyítés során növelheti a klinikai terhességi rátát. Egy 2017-es kutatás szerint a tüszőfolyadék magas Q10-szintje összefügg az optimális embriófejlődéssel és a magasabb terhességi rátával.

A kutatásokban 100-600 mg/nap közötti Q10 dózisokat alkalmaztak (egy vizsgálatban naponta 1200 mg-ot is adtak). Ezekben a kutatásokban a Q10 inaktív ubikinon formáját használták, az ubikinol nevű aktív formából viszont akár 8-szor kevesebb is elég, hogy ugyanazt a hatást érjük el – pl. 100 mg ubikinol kb. 800 mg ubikinonnak felel meg.

Mio-inozitol. Az inozitol egy B-vitamin-szerű tápanyag, amelynek 9 különböző formája létezik – ezek közül a mio-inozitol fordul elő a legnagyobb mennyiségben a szervezetben és egyúttal ez az egyik legtöbbet vizsgált forma. Különösen hasznos lehet PCOS-ben szenvedő nőknek: kutatások szerint csökkenti az inzulinszintet és az inzulinrezisztenciát, csökkenti az androgén hormonok szintjét, támogatja a rendszeres menstruációs ciklust, az ovulációt és a termékenységet. Lombikbébi-kezelésen áteső nőknél a mio-inozitol javíthatja a petesejt és embrió minőséget, illetve a petefészek-stimuláló gyógyszerekre adott választ. Egy 2017-es áttekintő és elemző tanulmány 7 korábbi vizsgálat (935 nő) alapján arra jutott, hogy a mio-inozitol lombikbébi-kezelés esetén növeli a klinikai terhességi arányt.

A kutatásokban leggyakrabban napi 4 gramm mio-inozitolt alkalmaztak, egyszerre beszedve vagy napi kétszer 2 grammra osztva.

Alfa-liponsav. Az alfa-liponsav (ALA) egy kéntartalmú szerves vegyület, amely részt vesz a sejtek energiatermelésében és a sejtek oxidatív stresszel szembeni védelmében. Egy 2017-es klinikai vizsgálatban 37 év feletti, meddő, lombikbébi-kezelésen résztvevő nőknek adtak napi kétszer 200 mg liponsavat, 60-90 napon át. Ettől növekedett az érett petesejtek és a jó minőségű embriók száma. Egy másik vizsgálatban PCOS-es nőknek a lombikbébi-kezelés előtti három hónapban alfa-liponsav és mio-inozitol kombinációját adták, amitől a petesejtek és embriók minősége is javult, a csak mio-inozitolos kezeléshez viszonyítva.


Ezt a bejegyzést a babalesz.hu szakértői csapata írta, lektorálta Dr. Szilágyi Imre nőgyógyász.


Forrás:
ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5826784/
shadygrovefertility.com/blog/diet-and-lifestyle-strategies-to-prepare-your-body-for-pregnancy/
kindara.com/blog/the-backed-by-science-diet-to-increase-fertility
dailymail.co.uk/health/article-2168494/Avocado-diet-triples-chance-success-couples-undergoing-IVF.html
pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17077236/
ijcrar.com/vol-2-2/Sasikumar%20Sathiyanarayanan,%20et%20al.pdf
researchgate.net/publication/331473970_Effect_of_iron_status_on_fertility_of_woman_in_relation_with_certain_hormones_and_other_parameters
ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4223055/
sciencedaily.com/releases/2018/01/180129223846.htm
ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2970793/
ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5826784/
ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6480978/
onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/jppr.1438
verywellfamily.com/folic-acid-for-female-and-male-fertility-1959878
ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4172634/
ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5807754/
academic.oup.com/humrep/article/33/1/65/4582928

Kérjük, még VÁRJ, amíg ezt a zöld ikont látod! Ha most bezárod az oldalt, rendelésed sajnos nem kapjuk meg.