Termékenység-superfood útmutató: ZELLER az étrendben

Amikor elhatározzuk, hogy sok zöldséget és gyümölcsöt fogunk fogyasztani (akár életmódváltás, akár egyéb ok miatt), nem mindig van könnyű dolgunk. Hiszen például a tél közepén lehetetlen termelői, napon megérett, friss salátának valókat beszerezni. De nem kell elkeseredni, nem csak a paradicsommal és az uborkával növelhetjük a zöldségfogyasztásunkat és nem is kell fóliás, vagy a világ másik végéről érkező vízízű zöldségekkel beérnünk. Hiszen még a legnagyobb télben is van néhány olyan alapanyag, aminek hazánkban szezonja van ilyenkor (is) – amiből finom és egészséges fogásokat készíthetünk. Ilyen alapanyag a zeller, amit termelőknél szinte egész évben megtalálhatunk – így februárban is!

Miből mennyi van a zellerben?

Ezek a vitaminok és ásványi anyagok találhatók jelentősebb mennyiségben a zellerben:

Vitamin/ásványi anyag100 g tartalmazNRV %
B1-vitamin (Tiamin)0.05 mg4.5 %
B2-vitamin (Riboflavin)0.06 mg4.3 %
B3-vitamin (Niacin)0.7 mg4.4 %
B5-vitamin (Pantoténsav)0.352 mg5.9 %
B6-vitamin (Piridoxin)0.165 mg11.8 %
B9-vitamin (Folsav)8 µg4.0 %
C-vitamin8 mg10.0 %
Foszfor115 mg16.4 %
K-vitamin41 µg54.7 %
Kalcium43 mg5.4 %
Kálium300 mg15.0 %
Magnézium20 mg5.3 %
Mangán0.158 mg7.9 %
Nátrium 100 mg5.0 %
Réz0.07 mg7.0 %
Vas0.7 mg5.0 %

A zellerfogyasztás előnyei

A zeller alacsony alacsony kalóriatartalma (42 kcal/100 g) mellett számos vitamint és ásványi anyagot tartalmaz, ezen kívül élelmi rostokat, melyek elengedhetetlenek az egészséges emésztéshez és bélflóra fenntartásához. Beilleszthető cukorbeteg és fogyókúrás étrendbe is.

Mint sok egyéb zöldségnek és gyümölcsnek, a zellernek is magas az antioxidáns tartalma. Az antioxidánsok fogyasztása fontos az oxidatív stressz elleni védelemben, segít legyőzni a gyulladásos folyamatokat és a szexuális egészségre is jó hatással lehet. Több kutatás is kimutatta például, hogy a magas antioxidánsbevitel a spermaszámot és motilitást is kedvezően befolyásolta. 

Magas nitráttartalma – csak úgy, mint a cékláé – segít fokozni a véráramlást. Emiatt az erekciós problémák egy részére és a női szervek esetleges nem megfelelő keringésére is jótékonyan hathat fogyasztása. A keringés javításával a tápanyagok és az oxigénellátása is nő a szerveknek, ami pedig fontos nem csak az egészséges nemi működéshez, de a sikeres fogantatáshoz, beágyazódáshoz is.

Fontos még megemlíteni a B-vitaminok közül benne kiemelkedő mennyiségben megtalálható B6-vitamint, mely egyes ajánlások szerint kúra szerűen alkalmazva megoldást jelenthet a női meddőség kezelésére. A B6-vitamin hiánya a hormonegyensúly felbomlásához vezethet, ami a menstruációs ciklus zavarait vonhatja maga után, valamint a petesejtek és spermiumok minőségére is negatív hatással van.

Kinek nem ajánlott

A zeller étrendi mennyiségű fogyasztása általában nem okoz problémát (kivéve, ha kifejezett allergiáról beszélünk) – kivonata nagy dózisban már kerülendő bizonyos egészségügyi kondíciók mellett. Mégis érdemes odafigyelnie a mennyiségre azoknak, akiknél véralvadási rendellenesség áll fenn vagy véralvadásgátló gyógyszereket szednek. Vizelethajtó gyógyszereket szedő betegek és veseproblémákkal küzdők számára szintén csak óvatosan fogyasztandó.

Nagyon nagy mennyiségben sikeres teherbeesés után sem ajánlott enni, mivel egyik növényi összetevője (bergapten) méhösszehúzódásokat idézhet elő.

FODMAP diétába sajnos csak kis mennyiségben (75 g) illeszthető.
A FODMAP-ról >ide kattintva< olvashatsz bővebben.

Hogyan készítsd el?

A zeller nyersen és hőkezelve is fogyasztható – nyersen magasabb a vitamin tartalma, de sütve vagy főzve könnyebben emészthető. Íze jellegzetes és intenzív, ezért nem érdemes “belecsempészni” az ételekbe, inkább jól kell megválasztani az olyan hozzávalókat, amik harmonizálnak erős ízével.

Levesekbe

Készíthetsz zellergumó felhasználásával krémleveseket, de belekockázhatod hamis húslevesbe is. Ha krémlevest főzöl, lehet csak zeller az alap, de kombinálhatod krumplival, póréhagymával vagy más gumós zöldségekkel. Jól megy hozzá a só bors és tejszín, de a fokhagyma, kókusztej és az egzotikusabb curry fűszerkeverék is.

Salátába

Salátákba nem csak zellerszárat érdemes vágni, ahogy a közismert Waldorf salátában is ez az egyik fő alapanyag, de darabolt vagy reszelt nyers zellergumót is. Jól megy hozzá az alma, körte, dió, friss cékla, de mindenféle leveles saláta is, mint a például a jégsaláta, lollo rosso vagy az endivia. Joghurtos szószok jó kiegészítői.

Mártogatóssal, snack-nek

Frissen, darabokra vágva jó párosítás tápláló kencékkel is. Nagyon finom hozzá a hummusz (csicseriborsó krém), fűszeres tejföl, vagy a fetából és tejfölből fele-fele arányban kikevert, zöldfűszeres krém is.

Köretnek

Süsd meg felkockázva, kevés olajjal lespriccelve, 200°C-os sütőben (kb. fél óra) – csak úgy mint a céklát. Sütheted ilyenkor répával, céklával, édesburgonyával, hagymával, paszternákkal együtt is.

Keverheted krumplipürébe puhára főzve és pépesítve, de ki is hagyhatod a krumplit és készíthetsz csak zellerkrémet a sültek mellé, ha bevállalósabb vagy. Ez szénhidrát csökkentésre sem rossz módszer, mivel a zellernek fele akkora a szénhidráttartalma mint a burgonyának.

Szendvicsbe “zellersteak”

Ha nincs ötleted a felvágottak egészségesebb és húsmentes kiváltására, próbáld ki a megpucolt és vékony szeletekre vágott pirított zeller. Ehhez egy kevés olajon, serpenyőben kell aranybarnára sütni a szeletek mindkét oldalát egy kis fűszersóval vagy egyszerűen csak sóval és borssal ízesítve. 

Zöldségpástétomnak

Serpenyőben vagy sütőben sült zellert (lsd. feljebb) megdinsztelt lilahagymával, kevés növényi olajjal, fűszerekkel (pl. sóval, mustármaggal, grillfűszerekkel), friss petrezselyemmel és egy kevés sörélesztő pehellyel összeturmixolva izgalmas szendvicsre kenhető zöldségpástétomot kapunk.

Miért olyan fontos az egészséges(ebb) táplálkozás?

Számtalan hosszú távon kialakuló egészségügyi probléma megelőzhető volna egészséges életmóddal, és ennek jelentős része az egészséges táplálkozás. A már kialakult betegségek, kóros állapotok pedig sokszor személyre szabott “diétával” jól kordában tarthatók, visszafordíthatók is lehetnek.

Ha szeretnél szakértői segítséget kapni a babavárással, vagy bármilyen hormonális problémával kapcsolatban, ajánljuk Neked Hormonegyensúly tanácsadó szolgáltatásunkat. Kattints ide, a részletekért!


Forrás:
kaloriaguru.hu
healthline.com/nutrition/celery-benefits-for-men
kjkhospital.com/vitamin-b6-fertility/
fodmapedia.com/item-en/1572023967615×823835393544667600
healthline.com/nutrition/celeriac

 

Tetszett a cikk? Tudd meg elsőként, ha új bejegyzés kerül fel az oldalra!
Állítsd be cikk-értesítőt magadnak itt.

Kérjük, még VÁRJ, amíg ezt a zöld ikont látod! Ha most bezárod az oldalt, rendelésed sajnos nem kapjuk meg.