Termékenység – superfood útmutató: SÜTŐTÖK az étrendben

Ismét körülnéztünk a piacon és melyik másik zöldségre is eshetett volna a választásunk az őszi-téli időszakban, mint a csodálatos színű és ízű sütőtökre. Változatosan és ízletes receptekkel illeszthető be a mindennapok étkezéseibe, legyen szó akár reggeliről, ebédről vagy vacsoráról. A sütőtök azonban nemcsak finom és mutatós alapanyag, de számos, jótékony, egészségre gyakorolt hatása is ismert. De mi az összefüggés a sütőtök fogyasztás és a termékenység között? Megtudhatod, ha elolvasod cikkünket!

Miből mennyi van a sütőtökben?

Ezek a vitaminok és ásványi anyagok találhatóak jelentősebb mennyiségben a sütőtökben.

Vitamin / ásványi anyag100 g tartalmazNRV %
A-vitamin10630 NE354 %
C-vitamin21 mg26,3 %
E-vitamin1,44 mg12 %
B1-vitamin0,1 mg9,,1 %
B3-vitamin1,2 mg7,5 %
B6-vitamin0,154 mg11 %
B9-vitamin (folsav)0,027 mg13,5 %
Magnézium34 mg9,1 %
Kálium352 mg17,6 %
Kalcium48 mg6 %

NRV % Felnőttek számára ajánlott napi bevitel százalékban kifejezve

Forrás: kaloriaguru.hu/kaloriatablazat/sutotok-kaloria

A sütőtökfogyasztás előnyei:

Amellett, hogy kalóriatartalma alacsony, fontos megemlíteni a sütőtök kiemelkedően magas béta-karotin tartalmát is, melynek narancssárga színét is köszönheti. A béta-karotin szükséges ahhoz, hogy szervezetünk előállítsa az A-vitamint, mely többek között létfontosságú a megfelelő magzati fejlődéshez. A sütőtök termékenységet támogató tulajdonságait tovább erősíti magas C-vitamin tartalma, ami hozzájárul a progeszteron termelődéshez, ez pedig kulcsfontosságú a kiegyensúlyozott női hormonháztartáshoz.

A férfiaknak is érdemes beiktatni az étrendjükbe a sütőtököt, hiszen a benne található tápanyagok révén rendszeres fogyasztása javíthatja a spermák mennyiségét és minőségét. A tökmag prosztata egészségére gyakorolt jótékony hatását pedig szintén számos kutatás támasztja alá.

Hogyan készítsd el, használd fel a sütőtököt?

Hazánkban több fajta sütőtök beszerezhető boltokban és piacokon, mint például a kisebb méretű Hokkaido tök, a hosszúkás kanadai tök vagy másik nevén pézsmatök, illetve a Magyarországon közkedvelt és kiváló minőségű nagydobosi sütőtök, melynek külső héja szürkés árnyalatú a húsa pedig élénk narancssárga. Természetesen a legjobb választás mindig a hazai termés! Vásárláskor érdemes a külső héját megvizsgálni, hogy szép, egészséges és sérülésmentes legyen.

Elkészítése egyszerű akármelyik fajtáról is legyen szó. Meghámozni nem szükséges, csak alaposan megmosni és nagyobb darabokra felszeletelni, a magját kikaparni és már mehet is a 200 fokos sütőbe, míg megpuhul (körülbelül 40-45 perc a tök méretétől is függ). Ha pedig friss tökmagot szeretnék ropogtatni, akkor a kikapart magokat terítsük szét egy sütőpapíron és azt is süssük ropogósra. A frissen megsült tököt, akár már fogyaszthatjuk is kiskanállal tízóraira vagy uzsonnára, de ha sütés előtt megszórjuk sajttal esetleg hagymaszeletekkel, pici olívaolajjal meglocsolva, vagy csak fűszereket hintünk rá, például fahéjat, gyömbért, szerecsendiót, még finomabb és gyors étvágyűző kerülhet a tányérunkra.

További ételekhez készítéséhez is a legjobb megoldás, ha megsütjük előtte a sütőtököt, aztán kerül további felhasználásra a húsa. Ezt már előző nap is elvégezhetjük, így gyorsabban elkészül az étel.

Reggelihez:

Remek szendvicskrémek készíthetőek a sütőtökből, melyet vaj helyett használhatunk. A sült tököt kikanalazzuk a héjából, egy mély edénybe tesszük, sóval, borssal, csipet fahéjjal, római köménnyel, pár csepp olívaolajjal frissen facsart citromlével ízesítjük, majd botmixerrel krémesre turmixoljuk. Aki szereti a csípős ízeket, szórjon hozzá őrölt chilipaprikát is! Hűtőben napokig eláll.

Levesekhez:

Egy lábosban kevés zsíradékon (pl. kókuszolaj) üvegesre pároljuk a vöröshagymát, ehhez hozzáadjuk a héjából kikapart sült tököt, kicsit átkeverjük, hozzáadjuk a fűszereket, sót, borsot, frissen reszelt, vagy őrölt gyömbért, őrölt fahéjat, frissen reszelt szerecsendiót, majd felöntjük bármilyen alaplével, ennek híján sima víz is tökéletes. Összeforraljuk, és 15 percig hagyjuk főni, majd turmixoljuk krémesre. Adhatunk hozzá 1 deci natúr joghurtot, vagy helyette kókuszkrémet, kókusztejet, így laktózérzékenyek is fogyaszthatják. Facsarjuk bele egy negyed citrom levét, vagy akár narancsot is, tálalásnál szórjuk meg reszelt sajttal és/vagy pirított tökmaggal.

Köretekhez:

A sütőtök segítségével kiválthatjuk a krumplipürét a tányérunkon. Készítsük el ugyanúgy, ahogy a krumplipürét szoktunk, vagy kombináljuk fele-fele arányban a krumplival. Adjuk hozzá pici vajat, sót, borsot, reszelt szerecsendiót majd turmixoljuk vagy törjük össze. Laktózérzékenyek használhatnak hozzá kókuszkrémet vagy kókusztejet.

Köretként keverhetjük rizottóhoz is, más zöldségekkel együtt, vagy készíthetjük kockára vágva egyéb téli zöldségekkel összesütve a sütőben, például céklával, krumplival, kelbimbóval. Fűszerezzük ízlés szerint kakukkfűvel, rozmaringgal.

Salátákhoz:

A sütőtököt hidegen is fogyaszthatjuk. Reszeljünk le más zöldségeket egy tálba, például répát, céklát, fekete retket, adjuk hozzá a kisebb sült tök darabokat, locsoljuk meg olívaolajjal, pár csepp citromlével, fűszerezzük ízlés szerint, szórjuk meg szezámmaggal, dióval vagy tökmaggal és máris kész a salátánk, mely egy könnyű vacsora is lehet.

Süteményekhez:

Akár palacsintatölteléket is készíthetünk a sült tökpüréből, fahéjjal, pici mézzel édesítve. De készíthetünk sütőtökös zabkekszet vagy kuglófot illetve tortákat is, a répatorta mintájára.

Van akinek nem ajánlott a sütőtök fogyasztása?

A sütőtököt édes íze miatt kedveljük, viszont fruktóztartalma által a FODMAP étrendet követőknek csak mértékkel ajánlott a fogyasztása. A javasolt mennyiség egy harmad csésze sült tök, ami körülbelül 45 grammnak felel meg egy étkezés során.

A FODMAP-ról ide kattintva olvashatsz bővebben!

Miért olyan fontos az egészséges(ebb) táplálkozás?

Számtalan hosszú távon kialakuló egészségügyi probléma megelőzhető volna egészséges életmóddal, és ennek jelentős része az egészséges táplálkozás. A már kialakult betegségek, kóros állapotok pedig sokszor személyre szabott étrenddel jól kordában tarthatók, visszafordíthatók is lehetnek.

Ha szeretnél szakértői segítséget kapni a babavárással, vagy bármilyen hormonális problémával kapcsolatban, ajánljuk Neked Hormonegyensúly tanácsadó szolgáltatásunkat. Kattints ide, a részletekért!

Forrás:

healthline.com/nutrition/butternut-squash

healthline.com/nutrition/11-benefits-of-pumpkin-seeds#TOC_TITLE_HDR_5

kaloriaguru.hu/kaloriatablazat/sutotok-kaloria

fodmapfaqs.com/is-butternut-squash-low-fodmap/

ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3777503/

Hozzászólások

Kérjük, még VÁRJ, amíg ezt a zöld ikont látod! Ha most bezárod az oldalt, rendelésed sajnos nem kapjuk meg.