Termékenység-superfood útmutató: SPÁRGA az étrendben

Ha május, akkor indul a spárgaszezon! Ez a zöldség pikáns ízével és borsos árával nem túl gyakran került régebben a hétköznapi asztalokra, pedig igazán megéri fogyasztani – pláne, ha babát szeretnél. Szezonjának hetei alatt a hazai spárga megfizethető áron kapható szerencsére, ilyenkor érdemes gyakran enni, mert rövid ideig elérhető csak.

Már ránézésre lerí róla, hogy afrodiziákumként működik, de számos tudományosan megalapozott előnye is van a fogyasztásának. Nem csak a zöldségesnél juthatsz hozzá, kiskertben és cserépben is nevelhető extra macerák nélkül. Igaz, nem lesz elég ebédre egymagában az a mennyiség, amit az erkélyen tudsz termeszteni, de ahhoz tökéletes, hogy a reggeli omlettnek különleges ízt adjon a leszüretelt 1-1 síp.

Miből mennyi van a spárgában?

A spárga tényleg szuperélelmiszer, rostok, ásványi anyagok, vitaminok, antioxidánsok arzenálja található benne – és nem nehéz egyszerre nagyobb mennyiséget megenni belőle, egy fél kilós csomag 2 felnőttnek épphogy elég, ha ez a fő hozzávalója a fogásnak.

Vitamin/ásványi anyag100 g tartalmazNRV %
K-vitamin41.6 µg55.5 %
B9-vitamin (Folsav)52 µg26.0 %
A-vitamin756 IU25.2 %
Réz0.189 mg18.9 %
Vas2.14 mg15.3 %
B1-vitamin (Tiamin)0.143 mg13.0 %
B2-vitamin (Riboflavin)0.141 mg10.1 %
Kálium202 mg10.1 %
E-vitamin1.13 mg9.4 %
Mangán0.158 mg7.9 %

NRV%: Napi beviteli referencia érték százaléka (felnőttek esetén)
Forrás: kaloriaguru.hu

A spárgafogyasztás előnyei

A spárga afrodiziákum, vízhajtó és méregtelenítő hatású is egyben. Kiemelkedően magas folát tartalma miatt kifejezetten ajánlott a teherbeesést segítendő ételek sorában (a folát fontosságáról >>ide kattintva<< olvashatsz). Foláton kívül a többi B-vitamin is megtalálható benne, ami az idegrendszer megfelelő működésének szempontjából rendkívül előnyös.

Antioxidánsai a gyulladások megfékezésében segítenek, amiről már szintén írtunk, hogyan befolyásolják a termékenységet. Vízhajtó hatása húgyúti problémák esetén különösen jól jöhet – az intim egészség pedig fontos kritériuma a termékenységnek.

A benne található rostok az egészséges testsúly elérésében és fenntartásában kulcsfontosságúak, ezen kívül az emésztési problémákon is segíthetnek. Az emésztés minősége az egész immunrendszerre kihat, mivel befolyással van a tápanyagok felszívódására. Az egészséges testsúly pedig nagyban javítja a teherbeesés esélyét.

Férfiak is bátran fogyasszák, hiszen az általános egészségi állapot az ő termékenységüknek is fokmérője. E-vitamin tartalma javíthatja a spermák minőségét és ahogy már említettük, a szexuális vágyra is jótékony hatással van a spárgafogyasztás.

Hogyan készítsd el?

Spárgából zöldet és fehéret is találsz a boltokban májusban és júniusban. Ugyan az a növény mindkettő, csak a fehéret a föld alatt termesztik, nem éri napfény, így nem zöldül be. Felhasználásban van egy kis különbség a zöld és a fehér spárga között. Dolgozni sokkal könnyebb a zölddel, mivel a pucolás csak egy alapos mosásból áll és a végek letörölgetéséből ott, ahol elpattannak. A fehér spárga esetében viszont készülj egy hosszabb programra. Ennél ugyanis le kell vékonyan hántolni a külső réteget, végig a sípok hosszában a fej alatti résztől kezdve. Ha nem tisztítod meg ettől a külső, fásabb résztől, akkor elrághatatlan részek maradnak az ételben és keserű is lesz tőle a fogás. Van, amikor megéri ennyit dolgozni a konyhában egy különlegesebb alkalom kedvéért, de ha csak összedobnál valami gyors és egészséges ebédet vagy vacsorát, akkor válaszd a zöldet.

Levesnek

Krémlevesekhez általában inkább a fehér változatát szoktuk használni. Pucold meg a sípokat a fent említett módon és vágd fel őket 1-2 cm-es darabokra. Ezeket a darabokat egy kis vajon vagy olajon pirítsd meg, majd öntsd fel vízzel vagy alaplével, sózd, borsozd és főzd puhára. Megbolondíthatod szerecsendióval is. Végül adj hozzá egy kis tejszínt, tejfölt vagy növényi főzőkrémet, azzal is buggyants rajta egyet és ha kicsit kihűlt, botmixerrel turmixold simára. Ez a legegyszerűbb változat, de kombinálhatod krumplival, póréhagymával, tehetsz bele fokhagymát vagy akár karalábét is.

Tavaszi zöldséglevesben is fantasztikusan finom, gyakorlatilag szinte minden szezonális leveszöldséghez passzol. Tedd fel hideg vízben a tűzre csak úgy mint a húslevest a feldarabolt spárgát, zöldborsót, répa-, karalábé-, fehérrépa kockákat, zöldhagyma csíkokat. Sózd, borsozd vagy adj hozzá alaplevet, ha úgy jobban szereted. Főzd addig, amíg meg nem puhulnak a zöldségek. Be is habarhatod, vagy csak szórd meg tálalásnál egy kis friss, apróra vágott petrezselyemmel.

Köretnek

Köret gyanánt eheted magában, vagy összepiríthatod serpenyőben újkrumplival, vagy más sütőben sült, grillezett zöldséggel is készítheted. Ha grilleznéd, a megtisztított sípokra spriccelj egy kis olajat mielőtt a grillre tennéd, majd fűszerezd ízlés szerint. Elég rá a só és bors is, nem lesz ízetlen, de használhatsz grillfűszer kombinációkat is. Sütőben ha több dologgal együtt készíted, a spárgákat csak az utolsó 10-15 percre tedd be, nehogy megégjenek (200°C-on érdemes sütni).

Legegyszerűbben magában úgy készítheted, hogy serpenyőben egy kis olajon megpirítod feldarabolva. Közepes lángon érdemes kezdeni és mehet rá pár percre fedő is, hogy biztosan megpuhuljon. Pár perc után viszont vedd le róla a fedőt, hogy igazán jól kijöjjenek az ízek. A serpenyőben maradt szaftot ér kitunkolni, tökéletes vegán pecsenyezsírnak.

Készítheted párolva vagy főzve is, de akkor a megmaradt aromás főzővizet tedd félre levesnek vagy rizs, illetve egyéb köret készítéséhez – kár a sok értékes kioldódott anyagot kiönteni a lefolyóba.

Ragunak

Spárga ragut készíthetsz rizshez, bulgurhoz, tésztához például. Kombinálhatod sajttal, tejszínnel, tejföllel is, de paradicsompürével is finom, diétásabb ételt kapsz. Ehhez kevés olajon piríts fokhagymát, aztán add hozzá a feldarabolt, megpucolt spárgát (ehhez a zöldet ajánljuk). Tehetsz bele egy kis fenyőmagot vagy akár kész pestot is. Sózd, borsozd, fűszerezd ízlés szerint. Pirítsd addig, amíg illatosra nem sül a spárgadarabok külseje, majd öntsd le paradicsomszósszal és rotyogtasd addig, amíg készre nem puhul. Tehetsz bele sajtot is, ha laktatóbbá tennéd, de így önállóan is megállja a helyét spagettivel összekeverve.

Tojásételekhez

Fantasztikusan jól meg a spárga tojásos ételekhez. Ízesítsd pár vékony karikára vágott síppal a rántottát vagy az omlettet. Kombinálhatod gombával, koktélparadicsommal, hagymával metélőhagymával, vagy paprikával például. Annyi a dolgod, hogy pár percig pirítsd az olajon a spárgát (a többi zöldséggel együtt, ha kombinálod) és csak utána öntsd rá a felvert tojást. Friss salátával akár könnyű ebédnek is megteszi, de reggelire vagy vacsorára is érdemes elkészíteni.

Quiche töltelékének

Ízesíthetsz spárgával quiche-t is. A klasszikus recept baconnal készül, de vegetáriánus változatban egészségesebb. Ehhez főzd egy kicsit elő a spárgát és úgy tedd a tésztára, különben kemény maradhat a sütés ellenére is. Ha túl nehéznek találod a klasszikus tojásos-tejszínes tölteléket, akkor használj helyette túrót egy kis tejföllel, 1 tojással és kevés reszelt sajttal kikeverve. Így is tökéletesen finom sós tortád lesz, ami hidegen és melegen is fogyasztható, csak úgy, mint az eredeti francia recept szerint készült változat. Ha már profi vagy, érdemes lehet feta jellegű sajtokkal is kísérletezni, az is jól passzol a spárga ízvilágához!

Van, akinek nem ajánlott a spárga fogyasztása?

A spárga egyeseknél allergiás reakciót válthat ki. Ha allergiás vagy a hagymára, a póréhagymára, a fokhagymára, vagy a metélőhagymára, óvatosan fogyaszd. Arra érzékenyeknél puffadás jelentkezhet a spárga fogyasztása után, de a többség számára teljesen biztonságosan ehető. A jellegzetesen spárga szagú vizelettől pedig nem kell megijedni spárgás fogások után, ez semmilyen egészségügyi kockázatot nem hordoz magában.

Fodmap diétában sajnos tiltólistás. A FODMAP-ról >ide kattintva< olvashatsz bővebben.

Miért olyan fontos az egészséges(ebb) táplálkozás?

Számtalan hosszú távon kialakuló egészségügyi probléma megelőzhető volna egészséges életmóddal, és ennek jelentős része az egészséges táplálkozás. A már kialakult betegségek, kóros állapotok pedig sokszor személyre szabott étrenddel jól kordában tarthatók, visszafordíthatók is lehetnek.

Ha szeretnél szakértői segítséget kapni a babavárással, vagy bármilyen hormonális problémával kapcsolatban, ajánljuk Neked Hormonegyensúly tanácsadó szolgáltatásunkat. Kattints ide, a részletekért!


Forrás:
health.com/nutrition/asparagus-health-benefits
kaloriaguru.hu

Tetszett a cikk? Tudd meg elsőként, ha új bejegyzés kerül fel az oldalra!
Állítsd be cikk-értesítőt magadnak itt.

Kérjük, még VÁRJ, amíg ezt a zöld ikont látod! Ha most bezárod az oldalt, rendelésed sajnos nem kapjuk meg.