Termékenység-superfood útmutató: PARADICSOM az étrendben

A nyár könnyen és bárhol beszerezhető, bármilyen kis napos fűszerkertben vagy balkonon megtermő alap-élelmiszere a paradicsom. Direkt nem írjuk, hogy zöldsége, mivel a paradicsom hivatalosan gyümölcs, annak ellenére, hogy zöldségként használjuk fel leginkább. Érdemes nem csak a nagyáruházakban kapható, hagyományos fajtáját kipróbálni, hanem a piacon – amíg csak elérhető – megvenni a zöld, sárga, csíkos, tojás formájú és kerek, barázdált és sima héjú, kicsi és óriás változatait is – és ezeket együtt is használni különböző receptekben!

Miből mennyi van a paradicsomban?

A paradicsom annyira megszokott alapanyag, hogy bele sem gondolunk, milyen csodálatos szuperélelmiszer a benne található tápanyagokkal, rostokkal, ásványi anyagokkal, vitaminokkal és antioxidánsokkal. Pedig az igazi, hazai napérlelte, szabadföldi változata igazi antioxidáns bomba!

Vitamin/ásványi anyag100 g tartalmazNRV %
A-vitamin833 IU27.8 %
Likopin2573 µg25.7 %
C-vitamin13.7 mg17.1 %
Kálium237 mg11.8 %
K-vitamin7.9 µg10.5 %
B9-vitamin (Folsav)15 µg7.5 %
Réz0.059 mg5.9 %
B6-vitamin (Piridoxin)0.08 mg5.7 %
Mangán0.114 mg5.7 %

NRV%: Napi beviteli referencia érték százaléka (felnőttek esetén)
Forrás: kaloriaguru.hu

A paradicsomfogyasztás előnyei

A paradicsomot azon kívül, hogy jó arányban tartalmaz C-vitamint, sok benne az A-vitamin és a teherbeesés előtt és terhesség alatt is kiemelten fontos folsav is található benne, kiemeli a többi gyümölcs és zöldség közül extra magas likopin tartalma. A likopin az az antioxidáns, ami a paradicsom (és a görögdinnye vagy a pink grapefruit) piros színét adja. Ez az anyag pedig a meddőséggel küzdő párok férfi tagjainak lehet igazán érdekes. Több tanulmány is egyértelmű kapcsolatot fedezett fel a megnövelt likopinfogyasztás és a kóros spermiumok számának csökkenése között, sőt, növelte a spermiumok számát és a motilitásuk is javult!

A paradicsom fogyasztása természetesen nők számára is igen előnyös, hiszen az antioxidánsban gazdag étrend náluk is – akárcsak a férfiaknál, – ellensúlyozza az oxidatív stressz termékenységre is negatív hatásait. Ezen kívül, segíthet megelőzni a szív- és érrendszeri problémákat, segíthet csökkenteni a magas koleszterinszintet. Sőt, a rákos daganatok is kisebb eséllyel alakulnak ki azoknál, akiknek az étrendjében gyakran szerepel más, változatos és antioxidánsokban szintén gazdag alapanyagok társaságában.

Hogyan készítsd el?

A paradicsom olyan alapanyag, melyet mindenki ismer és sok magyaros ételbe belefőzi az is, aki nem egy nagy zöldség- és gyümölcsfogyasztó. A hagyományos magyar konyhában mégsincs kiaknázva a paradicsom felhasználásának számtalan lehetősége, ezért itt összegyűjtöttük a mi kedvenceinket – amiket főleg a mediterrán konyhától lestünk el.

Kenyérre

A paradicsom nyersen szinte mindenféle felvágottas, jobb esetben sült húsos vagy sajtos szendvicshez jól megy. Ha egészségesebb és könnyedebb változatot ennél, eheted zöldségkrémhez, hummuszhoz is. Egy szelet vajas kenyér paradicsom és paprika karikákkal, kevés lila hagymával, enyhén megsózva szintén teljes ízélményt tud nyújtani, igaz kevésbé reform fogás. Az olasz konyha egyik klasszikus előétele a bruschetta – ez egy (lehetőleg jó minőségű) baguette felszeletelve és sütőben megpirítva, amit apró kockákra vágott, zöldfűszerrel, zúzott fokhagymával és olívaolajjal kevert paradicsomokkal jól meg kell pakolni. Maximum 10 perc munka van vele és fenségesen finom, ha tényleg minőségi alapanyagokat használsz az elkészítéséhez.

Salátákba nyersen – akár köretként is

Alig van olyan saláta, amibe nem illik jól – talán csak a majonézes vagy gyümölcsös salátákba nem, a savassága miatt. Eheted jégsalátával, kevert salátával, rukkolával, hagymával, avokádóval, kukoricával, paprikával, uborkával, mozzarellával, fetával, olajbogyóval, friss bazsalikommal, oregánóval. Viszont ne a hagyományos ecetes-cukros salátalével öntsd le, készíts fűszeres joghurtból dresszinget inkább vagy valamilyen jó minőségű, hidegen sajtolt olajat (olíva, tökmag, dió például) locsolj rá mértékkel, esetleg kis balzsamecettel ízesítsd!

Levesnek

Paradicsomlevest nem csak szétfőtt befőző paradicsomból lehet csinálni vagy bolti püréből, mint a betűtésztával készült retro menzán. Próbáld ki a sütőben sült paradicsomlevest lehetőleg minél többféle színű, formájú és méretű paradicsomból. Ezeket mind mosd meg és vágd fel – kisebbeket elég felezni, nagyokat is csak negyedelni. Tedd őket gáztepsire vágott résszel felfelé, locsold meg egy kis olívaolajjal, egy kiskanál cukorral, kevés sóval, borssal és curry porral (ez elhagyható). Dobj rá pár gerezd fokhagymát, egy nagy fej felnegyedelt lila- vagy vöröshagymát és tedd sütőbe 200-220°C-ra kb. fél órára. Ha megsültek a paradicsomok hagyd őket kicsit kihűlni, aztán turmixold le az egészet annyi alaplével vagy vízzel, hogy krémleves állaga legyen. Tálald reszelt parmezánnal, mozzarella golyóval vagy zöldségchipssel, ha le akarsz vele nyűgözni valakit.

Szósz

Fantasztikusan finom házi szószt készíthetsz ugyan úgy, ahogy a sütőben sült levest készíted – csak nem kell annyi folyadékot hozzáadni turmixolásnál. Ha bírja a robotgéped, egyáltalán ne is adj hozzá vizet. A fűszerezésen nyugodtan változtass ízlés szerint. A szósz mehet tésztára, gnocchira vagy egy teljeskiőrlésű, vékonyra gyúrt tésztájú házi pizzára is. Ha átszűröd, és még jobban beforralod, adsz hozzá egy kis balzsamecetet és egy kanál mézet, máris kész a házi ketchup.

Egytálételekhez

Magyar konyha klasszikusa a lecsó és a különböző lecsós húsételek. Ha eddig szalonnával, esetleg kolbásszal készítetted a lecsót, próbáld ki a francia változatát, azaz ratatouille-t, ami sokkal könnyebb és a koleszterinszintednek sem árt meg. Ha nincs kedved annyit vacakolni a sütőtálba helyezgetéssel, akkor csak vágd fel apró kockákra a padlizsánt és a cukkinit, pirítsd meg őket egy serpenyőben némi olajon, és készítsd el a szokásos lecsódat (húsféleségek nélkül) úgy, hogy a paprika után a sült zöldségkockákat teszed a lábasba és csak utána a paradicsomot. Ne főzd teljesen szét, omlósra az alapanyagokat, inkább legyen benne minden egy kicsit ress.

Nyári kánikulában nem esik olyan jól a nehéz, húsos-zsíros étel (szerencsére). Kísérletezhetsz egyéb lecsós ételek elkészítésével, mint a pirított gomba vagy a főtt csicseriborsó összerottyantva a klasszikus lecsós alappal.

+ tipp: szárított paradicsom

Aszalt paradicsomot kétféleképpen vehetsz boltban, egyik a száraz, másik az ecetes olajban kapható változat. Mindkettő nagyon finom – és nagyon jellegzetes ízű, laktató esszenciája a paradicsomnak. Salátába, zöldségkrémekbe turmixolva is használhatod, de felvágott helyett is tökéletes. A száraz változata sokkal keményebb és sósabb, viszont pékáru sütéséhez teljesen jól használható. Salátába, kenyérre, krémlevesek tetejére apró darabokra vágva érdemes tenni, hogy ne fogjon ki rajtad, mikor próbálod megrágni – de be is lehet áztatni felhasználás előtt. Az olajos verziónál ilyen probléma nincs.

Paradicsomlé

Ha szereted a pikánsabb italokat, vagy hideg gyümölcsleves helyett kanalaznál valami sósat, akkor tökéletes választás a paradicsomlé. Lelkesebb konyhatündérek elkészíthetik friss, nyers paradicsomból, szitán átnyomkodva – de a dobozos változat is nyugodtan fogyasztható. Akár a házit, akár a dobozost ízesítheted zöldfűszerekkel, borssal és egy csipet sóval (bár a boltiban általában eleve van némi só). Cukrot semmiképp ne tegyél bele, inkább dobj bele jégkockát és rágj el hozzá egy zellerszárat!

Van, akinek nem ajánlott a paradicsom fogyasztása?

Ritka ugyan, de előfordul, hogy arra érzékenyeknél allergiás reakciót váltson ki a paradicsom. Természetesen ilyen esetben nem ajánlott a fogyasztása. Hisztaminérzékenység esetén is kerülendő sajnos.

Fodmap diétában elvileg megengedett, de a különböző fajtájú és érettségű paradicsomok cukortartalma teljesen eltérő, így óvatosan, egyénileg kell kitapasztalni, kinek melyik fajtából mennyit tolerál a szervezete. A FODMAP-ról >ide kattintva< olvashatsz bővebben.

Miért olyan fontos az egészséges(ebb) táplálkozás?

Számtalan hosszú távon kialakuló egészségügyi probléma megelőzhető volna egészséges életmóddal, és ennek jelentős része az egészséges táplálkozás. A már kialakult betegségek, kóros állapotok pedig sokszor személyre szabott étrenddel jól kordában tarthatók, visszafordíthatók is lehetnek.

Ha szeretnél szakértői segítséget kapni a babavárással, vagy bármilyen hormonális problémával kapcsolatban, ajánljuk Neked Hormonegyensúly tanácsadó szolgáltatásunkat. Kattints ide, a részletekért!


Forrás:
healthline.com/nutrition/foods/tomatoes
austinfertility.com/tomatoes-and-male-fertility/
pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28049263/
babyment.com/trytoconceive.php?conceive=Tomato-and-Fertility:-Trying-to-conceive
fodmapeveryday.com/tomatoes-tomato-products-fodmaper/

Kérjük, még VÁRJ, amíg ezt a zöld ikont látod! Ha most bezárod az oldalt, rendelésed sajnos nem kapjuk meg.