Termékenység-superfood útmutató – Őszibarack az étrendben

Július hónap egyik legkedveltebb gyümölcse az őszibarack. Amellett, hogy zamatos és lédús, a leghosszabban termő gyümölcsök közé is tartozik, hiszen június közepétől egészen szeptember végéig érik és kényeztetnek el minket a különböző barackfajták. Magas vitamintartalmának köszönhetően választottuk a hónap ” superfoodjának” hiszen olyan anyagokat tartalmaz, melyek egyaránt fontos szerepet játszanak az egészséges termékenység során, illetve a fodmap diétában is megengedett az őszibarack az étrendben kis mennyiségben. Olvasd el cikkünkben a részleteket és kóstold meg ezt a gyümölcsöt receptjeink alapján!

Miből mennyi van az őszibarackban?

Vitamin /ásványi anyag100 g tartalmazNRV %
A-vitamin326 IU 10.9 %
B1-vitamin (Tiamin) 0.024 mg2.2 %
B2-vitamin (Riboflavin) 0.031 mg2.2 %
B3-vitamin (Niacin)0.806 mg 5.0 %
B5-vitamin (Pantoténsav)0.153 mg 2.5 %
B6-vitamin (Piridoxin) 0.025 mg 1.8 %
B8-vitamin (Kolin) 6.1 mg 1.4 %
B9-vitamin (Folsav) 4 µg2.0 %
C-vitamin 6.6 mg8.2 %
Cink 0.17 mg1.7 %
E-vitamin 0.73 mg 6.1 %
Foszfor 20 mg2.9 %
K-vitamin 2.6 µg3.5 %
Kálium 190 mg 9.5 %
Magnézium 9 mg2.4 %
Réz 0.068 mg 6.8 %
Mangán 0.061 mg3.0 %
Vas 0.25 mg 1.8 %
Szelén 0.1 µg0.2 %

*NRV- Felnőttek számára ajánlott napi bevitel százalékban kifejezve.

Az őszibarackfogyasztás előnyei

A őszibarack különböző fajtái között találunk fehér és sárga húsút is, utóbbi a színének köszönhetően bővelkedik béta-karotinban, melyet a szervezet A-vitaminná alakít. A béta-karotin elősegíti a két legfontosabb női hormon, az ösztrogén és a progeszteron termelődését, melyek egyensúlya különösen fontos a női termékenységben, az ovuláció során és a menstruációs ciklus szabályozásában is, illetve segít megóvni a szervezetet az ösztrogén dominanciát okozó tényezőktől férfiaknál és nőknél egyaránt.

Az őszibarack és a nektarin is tartalmaz szelént, mely a szintén benne található C-vitaminnal kiegészítve jó hatással lehet férfiaknál a spermiumok minőségére.

Ez a gyümölcs nem csak a termékenységre lehet jó hatással, hanem számos más, testünkben zajló folyamatra is. A friss barack antioxidáns tartalma magasabb, például egy tanulmány szerint friss baracklé fogyasztása után 30 perccel már kimutathatóak voltak egészséges férfiakban az antioxdánsok által előidézett hatások.

A barack kisebb mennyiségben ugyan, de tartalmaz magnéziumot, foszfort, vasat, B-vitaminokat és szelént is.

Hogyan fogyaszd az őszibarackot?

Mindenképpen a szezont kihasználva szerepeljen az őszibarack az étrendben, frissen érdemes minél többet fogyasztani belőle.  A konzervek is tartalmaznak ugyan vitamint, de általában nagyobb mennyiségű cukrot is. Ha lehet válasszunk vegyszermentes példányokat közvetlenül a termelőtől, vagy legalábbis alaposan mossuk meg őket fogyasztás előtt, meghámozni nem szükséges. Könnyen romlik, hűvös száraz helyen érdemes tárolni, pulton 1-2 napot bír ki, tegyük inkább a hűtőbe, de azt is érdemes 3-4 napon belül elfogyasztani.

Őszibarack az étrendben a nap étkezései szerint

Reggelihez: A többi gyümölcshöz hasonlóan, a barack is kiváló alapja egy napindító zabkásának vagy chiapudingnak. Elég alaposan megmosni, felkockázni és már mehet is a kásába, mandulával, dióval megszórva, kész is a reggeli. Ha szeretitek tumixokkal indítani a  napot, a barack ehhez is remek hozzávaló, elég összeturmixolni bármilyen növényi tejjel és már fogyasztható is. Ha tartalmasabbra vágytok, kombináljátok avokádóval vagy akár friss bébi spenótlevelekkel és máris laktatóbb verzió a végeredmény, amit akár magatokkal is vihettek.

Levesekhez: Készíthettek belőle egy nyers, főzés nélküli gyümölcslevest, ami behűtve kiváló előétel egy nyári ebédnél. Botmixerrel turmixoljatok le fejenként 2-3 db barackot, annyi növény tejjel és/vízzel, amennyi éppen ellepi. Fűszerezhetitek pici fahéjjal, gyömbérrel, de akár mentával vagy bazsalikomlevéllel is, csavarjatok hozzá egy kis citromlevet, és szórjatok bele bármilyen bogyós gyümölcsöt, málnát, ribizlit, szedret, ami éppen elérhető és hűtés után tálalható is.

Köretekhez: Nyáron a legjobb köretek valamilyen gyümölcs felhasználásával születnek, ehhez az egyik legjobb a barack. Lehet akár grillezni is, pici mézzel, balzsamecettel, de remek salsa készíthető belőle egymagában vagy avokádóval párban. Kockázzátok fel a gyümölcsöket, adjatok hozzá aprított lilahagymát, sót, borsot, chiliport vagy még jobb a friss chilipaprika apróra vágva. Locsoljátok meg zöldcitrom levével, pici olívaolajjal, érleljétek egy fél órát legalább a hűtőben és tálalható. Ugyanígy bármilyen zöld salátához is hozzászelhetitek, reszelt sárgarépa vagy cékla is passzol hozzá és szórhattok rá diót is.

Desszertekhez: Chiapudingok kiegészítője lehet a barack, amit előző nap is elkészíthettek. 1-2 kanál chiamagot öntsetek fel kb. 2,5 deci kókusztejjel, keverjétek el alaposan, öntsétek egy pohárba, adjátok hozzá a felkockázott barackot, illetve más bogyós gyümölcsökkel is lehet kombinálni. Tegyétek a hűtőbe és 1 óra múlva már fogyasztható is. A barackot használhatjátok még hideg tejberizsekhez, vagy akár palacsintatöltelékhez is. Ha nincs otthon lekvár, turmixoljátok le nyersen a felaprított barackot botmixerrel, ha elég sűrű, már lehet is palacsintára kenni, pici fahéjjal fűszerezve. Ha nagyon híg keverjetek hozzá egy mokkáskanál útifű maghéjat, amitől zselés állagot kap pár perc múlva és a kész a friss lekvár.

Van akinek nem ajánlott az őszibarack fogyasztása?

Az őszibarack általában nem vált ki komoly allergiás reakciókat, keresztallergia formájában jelentkezhet ritka esetekben, ám ez is enyhébb tüneteket okoz legtöbbször.

A FODMAP étrendbe a sárga és fehér húsú őszibarack is beilleszthető, bár kisebb mennyiségben. A sárga húsú alacsony FODMAP értékű 30 grammig, a fehér szintén 18 grammig fogyasztható.

A FODMAP-ról ide kattintva olvashatsz bővebben!

Miért olyan fontos az egészséges(ebb) táplálkozás?

Számtalan hosszú távon kialakuló egészségügyi probléma megelőzhető volna egészséges életmóddal, és ennek jelentős része az egészséges táplálkozás. A már kialakult betegségek, kóros állapotok pedig sokszor személyre szabott étrenddel jól kordában tarthatók, visszafordíthatók is lehetnek.

Ha szeretnél szakértői segítséget kapni a babavárással, vagy bármilyen hormonális problémával kapcsolatban, ajánljuk Neked Hormonegyensúly tanácsadó szolgáltatásunkat. Kattints ide, a részletekért!

______________________________________________________________________________________________________________________________

Forrás:

xn--kalriaguru-ibb.hu/kaloriatablazat/oszibarack-kaloria.php

ivfbabble.com/enjoy-peaches-and-nectarines/

fodmapeveryday.com/ingredients/peaches/

healthline.com/nutrition/peach-fruit-benefits

https://www.hazipatika.com/napi_egeszseg/allergia/cikkek/a_gyumolcsallergia_okai

Tetszett a cikk? Tudd meg elsőként, ha új bejegyzés kerül fel az oldalra!
Állítsd be cikk-értesítőt magadnak itt.

Hozzászólások

Kérjük, még VÁRJ, amíg ezt a zöld ikont látod! Ha most bezárod az oldalt, rendelésed sajnos nem kapjuk meg.