Termékenység-superfood útmutató: ÉDESBURGONYA az étrendben

Az édesburgonya hazánkban csak néhány évvel ezelőtt lett népszerű. Bár itthon is megterem és batáta néven már régen is el lehetett csípni a piacokon, mára alig van olyan nagyobb áruház, ahol az őszi-téli időszakban nem lehet beszerezni. Sokszor sajnos egészen Amerikától utazik a magyar polcokig, érdemes – ha van rá lehetőség, – hazait venni termelőknél, vagy a helyi piacon. Népszerűsége nem indokolatlan, sok országban alap táplálék, tápanyagtartalma nagyon kedvező, különböző diétákba és az egészséges életmódba jól beilleszthető a fogyasztása.

Miből mennyi van az édesburgonyában?

Az édesburgonyában kimagasló mennyiségben A-vitamin található, de jó forrása a B-vitaminok egy részének is, valamint a káliumnak, mangánnak is például. A narancssárga változatának színét a karotenoidok adják – csakúgy, mint a sütőtöknek – melyek antioxidáns hatásuk miatt fontos anyagok a szervezet számára.

Vitamin/ásványi anyag100 g tartalmazNRV %
A-vitamin14187 IU473%
Kálium337 mg16.9%
Réz0.151 mg15.1%
B6-vitamin (Piridoxin)0.209 mg14.9%
B5-vitamin (Pantoténsav)0.8 mg13.3%
Mangán0.258 mg12.9%
B1-vitamin (Tiamin)0.078 mg7.1%
Magnézium25 mg6.7%
Foszfor47 mg6.7%
B9-vitamin (Folsav)11 µg5.5%

NRV%: Napi beviteli referencia érték százaléka (felnőttek esetén)
Forrás: kaloriaguru.hu

Az édesburgonya-fogyasztás előnyei

Az édesburgonyában található vitaminok, ásványi anyagok, antioxidánsok és rostok számos betegség megelőzésében nagy szerepet játszanak, illetve segíthetnek már kialakult problémák enyhítésében. Ilyen például a cukorbetegség, a magas vérnyomás, az emésztési problémák vagy a gyulladások a szervezetben. Ezek az egészségügyi gondok pedig közvetve a termékenységre is negatív hatással vannak.

Kiemelkedő A-vitamin tartalma mind a férfi-, mind a női termékenységre pozitív hatással lehet. Az A-vitamin semlegesíti a termékenység-károsító szabad gyököket, ezzel kulcsszerepet játszik a spermaképződésben (spermatogenezis). Megfelelő mennyiségű A-vitamin hiányában nem működnek megfelelően a petefészkek sem – és ezáltal a petesejtek termelése is sérül. Ezért is került az A-vitamin nagy dózisban Procreation nőknek és Procreation Férfiaknak kapszulánkba is.

Hogyan készítsd el?

Szerencsére a legegyszerűbb módon elkészítve is nagyon finom alapanyag, így nem kell sok konyhai trükköt bevetned, ha meg akarod szerettetni valakivel – legyél ez a valaki akár saját magad :).  Egyszerűen sütőben megsütve is fantasztikus íze van, különféle édes és “sós” fűszerezéssel is jó szívvel ajánljuk kipróbálni. Itt összeírtunk néhány tippet az elkészítéséhez – a teljesség igénye nélkül..

Köretként vagy magában

Legegyszerűbben – ahogy már az előbb írtuk – sütőben megsütve készítheted. Csak meg kell pucolni, felkockázni, egy hangyányi olajjal megspriccelni és betenni 180-200°C-ra nagyjából fél órára. Fűszerezni lehet simán csak sóval és borssal, de jól megy hozzá a curry por, a gyömbér, sőt a fahéj is. Zöldfűszerekkel és fokhagymával is érdemes megkóstolni, haladó zöldségfogyasztók pedig mindenképpen próbálják ki más sütőben sült zöldségekkel is. Sütheted együtt például cékla, répa, fehérrépa kockákkal – vagy bármi mással, ami ugyan ennyi idő alatt lesz kész (brokkoli, kelbimbó, karfiol rózsák például). Készíthetsz belőle pürét a hagyományos krumplipüré kiváltására.

Töltve

Nem muszáj sütéshez megpucolni és felvágni a batátát. Ha jól megmosod a héját, kicsit megszurkálod, egészben (vagy ketté vágva, ha nagyon nagy) is megsütheted. Ilyenkor nem kell semmi rá, még olaj sem, csak tedd őket sütőpapírral bélelt tepsibe és magas hőfokon süsd puhára őket. Ha kész, a belét kapard ki, keverd össze valamilyen főtt hüvelyessel, esetleg tejföllel, sajttal és fűszerekkel. Töltsd vissza a krumpliba és grillezd meg kicsit.

Egytálételekhez

Az édeskrumpli tökéletes alapanyaga curryknek, felkockázva belefőzheted csicseriborsós-spenótos-kókusztejes vegán currybe, de zöldborsóval és tejszínnel is készítheted, vagy lencsével, karfiollal, földimogyoróval például. Ha nem rajongsz a keleties ízekért, akkor a sütőben (vagy serpenyőben) más zöldségekkel összesütött batátát egészítsd ki egy kis sajttal vagy tofuval, esetleg pirított magvakkal és biztosan nem maradsz éhes utána.

Salátának, buddha tálba

A főtt vagy sült édeskrumpli kockákat hozzáadhatod salátákhoz is akár, mivel hidegen is finom. Emiatt – és persze szuperétel mivolta miatt is – egyik kedvelt hozzávalója buddha tálaknak is. A buddha tál olyan egytálétel, amiben hideg és meleg alapanyagok is helyet kapnak egymás mellett. Általában vegetáriánus, vagy vegán összeállítás, amiben teljes értékű étellé egészítik ki egymást az alkotóelemei – hüvelyesből, valamilyen gabonaféléből, főtt zöldségből, magvakból, leveles zöldségekből vagy csírákból áll, valamilyen ízletes szósszal kiegészítve.

Tésztákba gyúrva

Izgalmas plusz ízt adhatsz a gyúrt-tésztáknak, ha édeskrumplival váltod ki a főtt krumplit bennük. A batátás gnocchit valamilyen selymesebb, tejszínes szósszal készítsd – paradicsomos szósszal kevésbé ajánljuk. Gyümölccsel töltött reform desszertet is főzhetsz belőle a klasszikus szilvás gombóc mintájára – zsemlemorzsa helyett forgasd meg fahéjas pirított darált mandulában.

Süteményekben

Ha nagyon vállalkozó szellemű vagy a konyhában és szereted az igazán reform sütiket, a sütőtökös recepteket kipróbálhatod édesburgonyából is. Zabkekszet, gyümölcskenyeret de még banánturmixot is felturbózhatsz vele.

Van, akinek nem ajánlott az édesburgonya fogyasztása?

Az édeskrumpli mértékletes fogyasztása általában véve biztonságos. Cukorbetegeknek számolniuk kell magas szénhidrát tartalmával és ügyelni a mennyiségre. Szerencsére FODMAP diétában is fogyasztható, bár az adagolást mindenképpen tartani kell. Alacsony FODMAP ételnek számít 1/2 csésze édesburgonya, de lehet emelni az adagot fokozatosan, ha nem okoz kellemetlen tüneteket – az egyéni érzékenységet kell kitapasztalni pontosan.

A FODMAP-ról >ide kattintva< olvashatsz bővebben.

Miért olyan fontos az egészséges(ebb) táplálkozás?

Számtalan hosszú távon kialakuló egészségügyi probléma megelőzhető volna egészséges életmóddal, és ennek jelentős része az egészséges táplálkozás. A már kialakult betegségek, kóros állapotok pedig sokszor személyre szabott étrenddel jól kordában tarthatók, visszafordíthatók is lehetnek.

Ha szeretnél szakértői segítséget kapni a babavárással, vagy bármilyen hormonális problémával kapcsolatban, ajánljuk Neked Hormonegyensúly tanácsadó szolgáltatásunkat. Kattints ide, a részletekért!


Forrás:
webmd.com/food-recipes/benefits-sweet-potatoes
lacanadacarecenter.com/15-health-benefits-of-sweet-potatoes-according-to-science/
publichealth.com.ng/sweet-potatoes-and-female-fertility/
medicalnewstoday.com/articles/281438
fodmapeveryday.com/ingredients/potatoes/

Tetszett a cikk? Tudd meg elsőként, ha új bejegyzés kerül fel az oldalra!
Állítsd be cikk-értesítőt magadnak itt.

Kérjük, még VÁRJ, amíg ezt a zöld ikont látod! Ha most bezárod az oldalt, rendelésed sajnos nem kapjuk meg.