Miért hatásos az ösztrogén dominancia diéta? Most megtudhatod!

Megfelelő mennyiségű ösztrogénre minden nőnek szüksége van a normál menstruációs ciklushoz, termékenységhez és jó egészséghez. Sőt, a férfi szervezet is termel egy kis mennyiségű ösztrogént! A túlzottan magas ösztrogén szint azonban nőknél és férfiaknál is súlyos következményekkel jár – ezt az állapotot hívjuk úgy, hogy ösztrogén dominancia. Cikkünkben ennek tüneteiről, okairól és kezeléséről lesz szó, köztük ún. ösztrogén dominancia diéta kiemelkedő szerepéről.

A hormonális egyensúly megbomlása

A hormonális egyensúly kifejezéssel manapság egyre sűrűbben találkozhatunk és ez nem véletlen. Nemcsak a női, de a férfi szervezet megfelelő működésében, testi, mentális és érzelmi egészségünk megőrzésében és természetesen a termékenység fenntartásában is elképesztően fontos szerepe van.

Egészségünk kulcsa: a hormonális egyensúly

A hormonok a belső elválasztású (endokrin) mirigyek által termelt biológiailag aktív anyagok. A szervezet kémiai hírvivői: a véráramon keresztül utazva üzeneteket juttatnak el a szövetekhez és szervekhez, és így irányítják azok működését. Nagyon jelentős hatással vannak a testsúlyunkra, hangulatunkra, energiaszintünkre és termékenységünkre is.

A nemi hormonoknak fontos szerepe van a hormonális egészségben. A női hormonrendszer két pillére az ösztrogén és a progeszteron, míg férfiaknál a tesztoszteron az elsődleges nemi hormon. Érdemes megjegyezni azonban, hogy mindhárom hormon termelődik a nők és férfiak szervezetében is, csak jelentősen eltérő mennyiségekben.

Az ösztrogén és progeszteron szerepe

Az ösztrogén és progeszteron a két fő női nemi hormon, de kis mennyiségben a férfi szervezetben is megtalálhatóak. Elsődlegesen a petefészek és méhlepény, illetve a herék állítják elő őket. Emellett a mellékvesék is termelnek belőlük kis mennyiséget, továbbá ösztrogén a zsírszövetben is képződik.

Nőknél az ösztrogén elősegíti a másodlagos női nemi jellegek (például mellek) fejlődését, növeli a zsírraktárakat, szerepet játszik a méhnyálkahártya megvastagodásában és a menstruációs ciklus szabályozásában. Emellett jelenléte mindkét nem esetében támogatja a csontok, szív- és érrendszer egészségét és az agyműködést is.

A női szervezetben a progeszteron az ösztrogén ellensúlyozója, szintén szerepet játszik a ciklus szabályozásában és elengedhetetlen a terhesség kialakulásához és megtartásához. A férfi szervezetnek is szüksége van progeszteronra, legfőképpen azért, hogy tesztoszteront állítson elő belőle.

Mitől borulhat fel a hormonális egyensúly?

Életünk során mindannyiunknál jelentkeznek hormonális egyensúlytalanságok vagy ingadozások – ez teljesen normális dolog. Azonban a hormonális egyensúly akkor is felborulhat, ha az endokrin mirigyek nem megfelelően működnek. Ezt okozhatják betegségek, de az életmódbeli szokások és környezeti tényezők is szerepet játszhatnak a kialakulásában.

A hormonegyensúly felborulásához vezethet például a cukorbetegség, inzulinrezisztencia, PCOS, pajzsmirigyzavar, krónikus stressz, túlsúly, elhízás, helytelen táplálkozás, környezeti toxinoknak, szennyező anyagoknak és hormonhatású anyagoknak való kitettség.

Milyen tünetei lehetnek az egyensúly felborulásának?

A hormonális egyensúly felborulása testi és lelki tünetekhez is vezethet, nőknél például felléphet rendszertelen menstruáció, menstruációs fájdalom, túlsúly, pattanásosság, túlzott szőrnövekedés, hangulati zavarok, alvászavarok, libidócsökkenés és meddőség. Férfiaknál az izomvesztés, túlsúly, fáradtság, hajhullás, szexuális vágy csökkenése, merevedési zavar és meddőség gyakori tünet.

Napjainkban egyre gyakoribb az ösztrogén túltengése, ami mindkét nemnél súlyos problémákhoz, vezethet, többek között hasi hízáshoz, depresszióhoz, menstruációs zavarokhoz, csökkent libidóhoz, termékenységi problémákhoz.

Az ösztrogén dominancia jelei és kezelése

Ösztrogén dominancia esetén a szervezet ösztrogén szintje a progeszteronhoz (vagy férfiaknál a tesztoszteronhoz) viszonyítva túl magas – az ösztrogén arányaiban túlsúlyba kerül. Gyakoribb nőknél (főleg menopauzához közeledve), de lényegében életkortól, nemtől függetlenül bárkinél előfordulhat.

Mitől alakul ki ösztrogén dominancia?

Az ösztrogén dominancia kétféle módon is létrejöhet: az ösztrogén szint emelkedésével, vagy a progeszteron szint (férfiaknál tesztoszteron szint) csökkenésével. Kialakulásának hátterében több lehetséges ok is állhat.

  •  Súlyfelesleg. A testzsírtöbblet (különösen csípőn, derékon, combokon) egyik leggyakoribb oka az ösztrogén dominanciának. A zsírszövet tárolja és termeli is az ösztrogént.
  • Hiányos táplálkozás: Bizonyos tápanyagok (pl. B-vitaminok, magnézium) szükségesek a hatékony ösztrogén-anyagcseréhez. Ezek hiányában az ösztrogén szint emelkedhet.
  • Krónikus stressz. Erős, hosszan tartó stressz esetén a szervezet „ellopja” a progeszteront, hogy stresszhormont (kortizol) állítson elő belőle. Ez ösztrogén dominanciát okoz.
  • Xenoösztrogének. Ezek mesterséges vegyületek, amelyek ösztrogénként viselkednek, de sokkal erősebb a hatásuk. Megtalálhatók műanyagokban, vízben, kozmetikumokban, tisztálkodó- és tisztítószerekben, sőt ételekben is.
  • Rossz májműködés. A máj lebontja a felesleges ösztrogént, ami a bélrendszeren keresztül kiürül. Ha a máj nem működik megfelelően, az ösztrogén felhalmozódhat a szervezetben.
  • Bélflóra rossz állapota. A bélflóra egyensúlyának felborulása akadályozza az ösztrogén-anyagcserét ás a többletösztrogén ürítését, így növeli az ösztrogén szintet.
  • Fogamzásgátló tabletta és hormonpótló kezelés. A fogamzásgátló leállítja az ovulációt, így nem termelődik progeszteron, ami ösztrogén túlsúlyhoz vezethet. A hormonpótlás szintetikus ösztrogéneket biztosít, amit a szervezet nehezebben ürít ki.
  • Perimenopauza. A menopauzába való átmenet során a petefészek működése hanyatlik, a hormonszintek ingadoznak és ez ösztrogén dominanciát okozhat.
  • Genetika. Veleszületett adottságok, betegségek is magas ösztrogén szinthez vezethetnek.

Melyek az ösztrogén dominancia tünetei?

Az ösztrogén dominancia tünetei nőknél:

  • Súlygyarapodás, főleg csípőkön, derékon, combokon
  • Menstruációs problémák, például gyenge vagy erős menstruáció
  • PMS (premenstruációs szindróma)
  • Hőhullámok
  • Mellcsomók (jóindulatú fibrociszták)
  • Miómák
  • Endometriózis
  • Fáradtság
  • Alvászavar
  • Depresszió vagy szorongás
  • Ködös agy
  • Libidó csökkenése

Az ösztrogén dominancia tünetei férfiaknál:

  • Fáradtság
  • Alvászavar
  • Depresszió, szorongás
  • Ködös agy
  • Hasi hízás
  • Mellnövekedés
  • Libidó csökkenése
  • Merevedési zavar
  • Meddőség

Hogyan kezelhető az ösztrogén dominancia?

Ha az ösztrogén dominancia kezeletlenül marad, és hosszú távon magas az ösztrogén szintünk, az igen súlyos szövődményeket okozhat, például hormonális daganatokat (mell-, petefészek-, méh- és prosztatarák), autoimmun betegségeket és pajzsmirigy problémákat.

Kezelésében az ösztrogén dominancia diéta, gyógynövények, egészséges testsúly elérése, testmozgás, xenoösztrogének kerülése és stresszcsökkentés is segít. Szükség esetén gyógyszerrel (pl. aromatázgátlókkal, GnRH-agonistákkal) vagy műtéttel is történhet a kezelés.

Az ösztrogén dominancia diéta, mint a kezelés egyik alappillére

Az ösztrogén dominancia kezelésének egyik legfontosabb alaplépése az étrend megváltoztatása. Az ételeknek ugyanis pozitív és negatív hatása is lehet a hormonok szintjére.

Az ösztrogén dominancia diéta legfontosabb lépései

Az ösztrogén dominancia diéta három alapvető lépésből áll:

  1. Az ösztrogén szint csökkentését, az egészséges ösztrogén-anyagcserét támogató ételek rendszeres fogyasztása.
  2. Az ösztrogéntartalmú, hormonegyensúlyt felborító ételek elhagyása, fogyasztásuk minimalizálása.
  3. A szervezet méregtelenítő folyamatainak támogatása, a felesleges és káros ösztrogén szervezetből való kivezetésének elősegítése.

Mely ételek segítik az ösztrogén dominancia kezelését?

Az ösztrogén dominancia diéta növényi eredetű ételeken alapul. A keresztesvirágú zöldségek – pl. brokkoli, káposzta, karfiol, kelbimbó, karalábé – főzése, rágása és emésztése során indolok keletkeznek, többek között indol-3-karbinol, amelyek támogatják a máj ösztrogén-anyagcseréjét.

A rostban gazdag ételek gátolják az ösztrogén felszívódását és segítik az emésztést, így a túlzott ösztrogén a beleken keresztül tud távozni. Jó rostforrások: lencse, bab, brokkoli, répa, quinoa, barna rizs, kivi, alma, körte. Az egészséges emésztéshez, anyagcseréhez a megfelelő folyadékbevitel – napi 2,5 liter tiszta víz – is elengedhetetlen.

A probiotikumban gazdag ételek (pl. kefir, joghurt, savanyú káposzta és más erjesztett ételek) a bélflóra egyensúlyát, egészséges emésztést, méregtelenítést és hormonanyagcserét támogatják.

A magnézium támogatja a máj méregtelenítő funkcióját, hogy a felesleges ösztrogén hatékonyan távozzon a szervezetből. Részt vesz a hormontermelésben és emésztésben, gyulladáscsökkentő, izomgörcsoldó hatásával segíti a menstruációs fájdalom enyhítését. Étrendi forrásai: zöld leveles zöldségek, olajos magvak, teljes kiőrlésű gabonafélék, hüvelyesek, halak.

A B-vitaminok, különösen a B6, folát és B12, fontos szerepet játszanak a hormonegyensúlyban. B6-források: csicseriborsó, banán, avokádó, olajos magvak. Folátforrások: zöld leveles zöldségek, borsó, spárga, teljes kiőrlésű gabonák. B12-források: belsőségek, húsok, halak, tojás.

Mely ételek kerülendők ösztrogén dominancia esetén?

Mindenképp kerüld a vörös húsok, feldolgozott élelmiszerek, finomított gabonák, hozzáadott cukrot tartalmazó ételek és italok fogyasztását. A nyugati típusú étrendet kutatások összefüggésbe hozták a szervezet magasabb ösztrogén szintjével.

A nem ökológiai állattartásban tenyésztett állatok szervezetében gyakran szintetikus hormonok, antibiotikumok és egyéb vegyszerek halmozódnak fel, amelyek húsokban, tejben és tejtermékekben is kimutathatóak. Kerüld ezeket!

Kerüld az alkoholfogyasztást! Már napi egy pohár bor is jelentősen növeli az ösztrogén szintet. A túlzott koffeinbevitel sem tesz jót, napi egy eszpresszónál ne igyál többet vagy válts zöld teára.

Bizonyos növényi ételekben fitoösztrogének találhatóak, amelyek az emberi szervezet által termelt ösztrogénhez hasonlóak, de összességében gyengébb hatással bírnak, mint a valódi ösztrogének és a xenoösztrogének. A lenmag, szójabab, feldolgozott szójatermékek (pl. sajtok, húspótlók, fehérjeporok) és szezámmag gazdag fitoösztrogénekben – ne fogyassz túl sokat ezekből. Ha szóját eszel, válassz bio és feldolgozatlan formákat.

Milyen egyéb módszerek segíthetnek még?

A fizikai aktivitás segíti a testzsír csökkentését, a méregtelenítést, pozitív hatással van az anyagcserére, a kortizol, inzulin és egyéb hormonok szintjére is. Végezz legalább heti 150 perc mérsékelten intenzív (pl. tempós gyaloglás) vagy 75 perc intenzív mozgást (pl. futás) és legalább heti kétszer izomerősítő gyakorlatokat is.

Ha mindennapjaidban túl sok a stressz, igyekezz edzéssel, olvasással, hobbikkal, társasági élettel, légzőgyakorlatokkal és egyéb módszerekkel enyhíteni.

Méregtelenítsd a környezetedet: kerüld a hormonromboló anyagokat, válassz biztonságos (BPA-, BPS- és ftalátmentes) műanyagokat, természetes kozmetikumokat, tisztálkodó- és tisztítószereket, adalék- és tartósítószermentes ételeket!

Az ösztrogén dominancia ellen gyógynövényekkel is harcolhatsz. A barátcserje kutatások alapján csökkentheti az ösztrogén szintet és növelheti a progeszteron szintet. A maca gyökér nőknek és férfiaknak is javasolt hormon-kiegyensúlyozó növény. A máriatövis és gyermekláncfű a méregtelenítő szerveket támogatják.

Ösztrogén dominancia: egyre gyakoribb, azonban visszafordítható

A hormonális egyensúly nőknél és férfiaknál is alapvető fontosságú, nemcsak a szexuális funkciók és a termékenység, de a teljes testi-lelki egészség megőrzéséhez is. A női hormonrendszer két pillére az ösztrogén és progeszteron, a férfi hormonrendszeré a tesztoszteron és ösztrogén.

Ha azonban az ösztrogén túlsúlyba kerül, a hormonháztartás egyensúlya felborul. Ez az ösztrogén dominancia, ami hízást, fáradtságot, menstruációs zavarokat, hangulatingadozást, libidócsökkenést, meddőséget és számos egyéb, akár még súlyosabb tünetet eredményezhet.

Az ösztrogén dominancia tünetei a nők több mint 70%-ánál észlelhetők, de férfiak körében is egyre gyakoribb. Jó hír, hogy magas ösztrogén szintünk ellen mindannyian küzdhetünk: rostban gazdag étrenddel, zöldségek és gyümölcsök fogyasztásával, emésztőrendszerünk támogatásával, mozgással és célzott tápanyagbevitellel.

Babalesz termékek az ösztrogén dominancia elleni küzdelemhez:

👉 Indol-3-karbinol az egészséges ösztrogén-anyagcseréért 

👉 Máriatövis kapszula az egészséges máj- és epeműködésért 

👉 Probio10 kapszula a bélflóra egyensúlyának támogatásáért 

👉 Barátcserje kapszula a hormonegyensúly támogatásáért

Szeretnél étrended összeállításához szakmai segítséget? Keresd fel hormonegyensúly-és táplálkozási tanácsadónkat, ide kattinva!

______________________________________________________________________________________________________________________________

Forrás:
hu.wikipedia.org/wiki/Hormon
tapolcaimedia.hu/2020/12/testi-lelki-harmoniank-es-a-hormonok-egyensulya/
medicalnewstoday.com/articles/321486
medicalnewstoday.com/articles/323280
nogyogyaszatikozpont.hu/osztrogen-dominancia
phlabs.com/yes-men-need-estrogen
health.clevelandclinic.org/what-does-estrogen-do/
news-medical.net/health/The-Role-of-Estrogen-in-Mene28099s-Health.aspx
amymyersmd.com/article/estrogen-dominance-causes/
thehollandclinic.com/blog/estrogen-dominance
clevelandclinic.org/health/diseases/22363-high-estrogen
bensnaturalhealth.com/blog/sexual-health/high-estrogen-symptoms-in-men/
novaivffertility.com/fertility-help/what-are-treatments-high-estrogen-women
worldlinkmedical.com/estrogen-dominance-in-men/
thorne.com/take-5-daily/article/estrogen-dominance-what-it-is-how-to-recognize-it-and-what-you-can-do-about-it
nourishednaturalhealth.com/nutrition-guides/reverse-estrogen-dominance-naturally
citynaturopathic.ca/how-to-treat-estrogen-dominance/
fatiguetoflourish.com/estrogen-dominance-diet/
annarborholistichealth.com/2015-4-30-estrogen-dominance/
remede.com.au/signs-of-oestrogen-dominance-and-how-to-change-it/
cleaneatingkitchen.com/best-supplements-to-reduce-estrogen-dominance/
drtaraburke.com/supplements-to-balance-hormones/
thewomenswellnesscollective.com/journal/2019/3/9/overcoming-estrogen-dominance
camillestyles.com/wellness/foods-that-lower-estrogen/

Tetszett a cikk? Tudd meg elsőként, ha új bejegyzés kerül fel az oldalra!
Állítsd be cikk-értesítőt magadnak itt.

Hozzászólások

Kérjük, még VÁRJ, amíg ezt a zöld ikont látod! Ha most bezárod az oldalt, rendelésed sajnos nem kapjuk meg.