Novemberben MOVEMBER: a tudatos prosztatavédelem hónapja!

Neked mi jut eszedbe a novemberről? Az esős, borongós idő? Az idejekorán meginduló karácsonyi roham? Vagy netalán a bajuszt növesztő férfiak? Ha az utóbbi is ott van a válaszaid között, akkor jó eséllyel ismered a Movember nevű kampányt, ami többek között a prosztatavédelem, illetve általában véve a férfiegészség fontosságára igyekszik felhívni a figyelmet. De miért is olyan fontos ez a téma, hogy külön mozgalmat kell szentelni neki? És milyen tudatos lépésekkel lehet megelőzni az egyik legérzékenyebb férfiszerv, a prosztata betegségeit? Cikkünkből minden kiderül!

Egy hónapig borotva nélkül – azaz mi is az a Movember?

A Movember egy világszerte megrendezésre kerülő kampány, melynek keretében a férfiak egy teljes hónapra félreteszik a borotvát és megnövesztik a bajszukat. Az elnevezés maga egy mozaikszó: az angol moustache (bajusz) és november szavakból áll össze. Az ötletes nemzetközi kampány célja, hogy felhívja a figyelmet a férfiak egészségét érintő komoly problémákra, elsősorban a prosztataproblémákra, és azok megelőzésére.

A Movember ötlete egy csapat ausztrál férfi fejéből pattant ki 1999-ben, majd 2004-ben vált hivatalosan is mozgalommá, amikor Melbourne-ben megalakult a Movember Alapítvány nevű jótékonysági szervezet. Magyarországon 2009-ben indult el a kezdeményezés, ami mostanra már az ország egyik legismertebb prevenciós kampányává nőtte ki magát. Ha érdekelnek bővebb információk a hazai Movember-ről, látogass el a www.mentsmanust.hu oldalra!

Miért olyan fontos a prosztatavédelemre felhívni a figyelmet?

A prosztata nagyon fontos, ám egyben nagyon sérülékeny szerve is a férfiaknak. Egy csupán szelídgesztenye nagyságú mirigy, amely a petesejt megtermékenyítésére készülő spermiumokat védő és tápláló folyadékot termel. Kis mérete ellenére igen bosszantó problémákat tud okozni, sőt, bizonyos betegségei akár halálos kimenetelűvé is válhatnak.

A prosztata három leggyakoribb megbetegedése:

  • Jóindulatú prosztatamegnagyobbodás (BPH)
  • Prosztatagyulladás (prostatitis)
  • Prosztatarák

A prosztatagyulladás az 50 év alatti férfiakat leggyakrabban érintő urológiai betegség, míg a prosztatamegnagyobbodás a 40-50 éves férfiak ötödénél, 50 év felett minden második férfinál, 80 év felett pedig majdnem mindenkinél előfordul. A prosztatarák elsősorban idősebbek betegsége, de 40 éves kor után bármikor bárkinél megjelenhet – a jó hír, hogy az időben felismert betegség 90 százalék körüli sikerrel gyógyítható.

Magyarországon évente megközelítőleg 400 ezer férfi szorul kezelésre prosztatamegnagyobbodás miatt és ami ennél is elszomorítóbb, hogy a prosztatarák évi 1400-1500 férfi halálát okozza. Sajnos a statisztikákat jelentősen rontja az, hogy a nőkkel ellentétben a férfiak hajlamosak félvállról fenni az egészségmegőrzést: az utolsó pillanatig várnak, mire ellátogatnak az orvoshoz, általában csak akkor, amikor már egészen súlyos bajok vannak.

A prosztataproblémák a fogantatás útjába állhatnak

A prosztata egészségének nagyon fontos szerepe van a szexuális működésben és a termékenységben. A megnagyobbodott prosztata és a begyulladt prosztata is okozhat merevedési zavarokat, impotenciát, termékenységi problémákat.

Ahogy korábban már említettük, a prosztata által termelt váladék az ondó részét képezi, felhígítja azt. Elsődleges feladata, hogy elősegítse a spermiumok mozgását, illetve a hüvely savas kémhatású közegének semlegesítésében is részt vesz, ezzel is növelve a spermiumok életképességét. Emellett a prosztata simaizomzata szerepet játszik az ejakuláció alatt távozó ondó kilövellésében, azaz, ha nem megfelelően dolgozik, a gyengült ejakuláció miatt csökkenhet a fogantatás esélye.

Milyen tünetekre kell figyelniük a férfiaknak?

Mivel a prosztatán keresztülfut a húgyhólyagból induló húgycső, ezért a prosztatabetegségek leggyakoribb tünetei az esetek nagy részében a vizeléssel összefüggnek.

A prosztatagyulladásnak hirtelen jelentkező, gyors lefolyású (akut) és hosszan, hónapokig vagy akár évekig elhúzódó (krónikus) formája is van. Az akut prosztatagyulladás hidegrázással, lázzal, gát- és deréktáji, esetleg a herékben jelentkező fájdalommal, gyakori vizelési ingerrel, vizeléskor jelentkező égető érzéssel vagy vizelési képtelenséggel járhat. A krónikus prosztatagyulladás tünetei meglehetően változóak, de legjellemzőbb a fokozott mértékű és gyakoriságú vizelési inger, vizelési fájdalom, keresztcsonttáji fájdalom és a húgycsőégés.

A jóindulatú prosztatamegnagyobbodás és a prosztatarák hasonló tüneteket produkál, ezért néha nehéz a kettőt megkülönböztetni. Közös tüneteik: gyakori és sürgető vizelési inger, nehezen induló vizelet, csöpögő, gyenge sugarú vizelet, akadozó vizeletsugár, elégtelen vizeletürítés érzése. A prosztatarák mindezek mellett egyéb tünetekkel is társul, úgymint: fájdalmas vagy égető érzés vizelés során, véres vizelet, erekciós zavar, fájdalmas ejakuláció, csökkent mennyiségű ejakuláció, véres ondó.

A felsorolt tüneteket észlelése esetén mindenképpen orvoshoz kell fordulni!

A prosztata egészségének megőrzése

A prosztata egészségét leghatékonyabban tudatos életvitellel, táplálkozással és rendszeres szűréssel lehet megóvni.

Már 40 éves kor felett ajánlott az éves prosztataszűrés, 50 év felett, kiegészítésként javasolt az úgynevezett PSA (prosztata specifikus antigén) szint mérése is, 60 éves kor után pedig félévente tanácsos felkeresni az urológus szakorvost. A családi halmozódás bizonyítottan növeli a kockázatot, ezért ahol már előfordult a családban prosztata betegség, ott még jobban kell fókuszálni a szűrővizsgálatra.

A szűrés mellett nagyon fontos az egészséges táplálkozás. A prosztatabarát étrend:

  • Túlnyomórészt növényi alapú
  • Gazdag gyümölcsökben, zöldségekben és rostokban
  • Zsírban és egyszerű szénhidrátokban szegény

Szakértők szerint napi legalább 5 adag zöldség és gyümölcs fogyasztása ajánlott, de egyes tanulmányok szerint a 9-10 adag még több jótékony hatással bírhat (1 adag = 80 gramm). A prosztata egészségét jelentősen támogatja az állati fehérje (különösen a feldolgozott és vörös húsok) növényi fehérjével (pl. bab, lencse, borsó, olajos magvak és diófélék) való helyettesítése. Ajánlott heti háromszor halat fogyasztani, lehetőleg értékes omega-3 zsírsavakban és D-vitaminban gazdag, olajos húsú halakat (lazac, hering, szardínia, makréla). A szelén, E-vitamin és a cink rendszeres pótlására is érdemes ügyelni.

Több tanulmány is kimutatta, hogy a likopin nevű, antioxidáns hatással bíró karotinoid vegyület segít a prosztatabántalmak, úgymint a prosztatamegnagyobbodás és a prosztatarák megelőzésében. Ez az anyag a paradicsomban található meg a legnagyobb mennyiségben, érdekessége, hogy hő hatására nem bomlik le, sőt, épp ellenkezőleg: hatékonyabbá és a szervezet számára könnyebben hasznosíthatóvá válik. Éppen ezért érdemes a paradicsomot nemcsak nyersen, hanem főtt, grillezett, feldolgozott formában (pl. paradicsompüré) is fogyasztani.

Ha a prosztata egészségéről van szó, fontos a megfelelő, napi 1,5-2 liter folyadék bevitele is. Emellett a zöld leveles zöldségek, illetve azokon belül a keresztesvirágúak (brokkoli, karfiol, fodros kel, káposzta), a bogyós gyümölcsök, és az antioxidáns hatású polifenolokban gazdag zöld tea fogyasztása kiemelten védi a prosztata egészségét.

A dohányzás és az alkohol kerülése, az ideális testsúly megtartása és a rendszeres testmozgás ugyancsak csökkentheti a prosztatabetegségek kialakulásának esélyét. Kutatások azt mutatják, hogy az olívaolajban, magvakban, halban, friss gyümölcsökben és zöldségekben gazdag mediterrán étrend általában véve jót tesz a prosztatának és az ilyen étrendet követők között sokkal ritkább a prosztatamegnagyobbodás, -gyulladás, vagy -rák előfordulása.

A prosztatagyulladás elleni védekezés részeként fontos a nemi szerv és környékének tisztán tartása, a hosszú távú ülés kerülése, illetve a szorongás és stressz csökkentése. A prosztatához a gyulladást kiváltó baktériumok a húgycsövön keresztül jutnak el, ezért a megfelelő folyadékpótlás mellett a hólyag gyakori ürítéséről is gondoskodni kell, mivel ez segít meggátolni a baktériumok megtapadását és szaporodását. A prosztatagyulladás felfázás vagy nemi betegség következtében is kialakulhat, ezek ellen is fontos tehát védekezni.


Felhasznált irodalom:
en.wikipedia.org/wiki/Movember
mentsmanust.hu/
health.harvard.edu/mens-health/10-diet-and-exercise-tips-for-prostate-health
zerocancer.org/learn/current-patients/maintain-qol/diet-and-nutrition/
pcf.org/c/five-foods-to-protect-your-prostate/
ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK279291/
health.harvard.edu/topics/prostate-health-and-disease

Tetszett a cikk? Tudd meg elsőként, ha új bejegyzés kerül fel az oldalra!
Állítsd be cikk-értesítőt magadnak itt.

Hozzászólások