Az E-vitamin hatása a női hormonokra

Az E-vitamin zsírban oldódó vitamin, amit az emberi szervezet nem képes előállítani, ezért külső forrásból – táplálkozás, étrend-kiegészítés útján – pótolni kell. Figyelemre méltó antioxidáns tulajdonságokkal rendelkezik, vagyis hatékonyan semlegesíti a sejtromboló atomokat, molekulákat és ionokat (összefoglaló néven szabad gyököket). Jótékony hatása azonban nem merül ki ennyiben: kutatások alapján szerepe lehet a női nemi hormonok egyensúlyának fenntartásában és számos hormonális probléma kezelésében is!

E-vitamin, az antioxidáns

Az oxidatív stresszt a szabad gyökök okozzák, amelyek képződéséhez többféle tényező is vezethet, például ultraibolya sugárzás, dohányzás, túlsúly, légszennyezettség, stb. Számos tudományos kutatás igazolta már, hogy az oxidatív stressz nőknél és férfiaknál egyaránt meddőséget, hormonális zavarokat okozhat.

Emellett az is bizonyított tény, hogy a mindennapokban jelenlévő hormonhatású anyagok (endokrin diszruptorok) szintén gyakori okai ezeknek a problémáknak, ugyanis elképesztő mértékben károsíthatják a hormonokat termelő belső elválasztású mirigyek működését.

Az E-vitamin hozzájárul a sejtek oxidatív stresszel szembeni védelméhez. Mivel zsírban oldódik, így képes a sejtmembránba beépülni, stabilizálni és védeni azt a hormonromboló méreganyagok (pl. nehézfémek, BPA, ftalátok, oldószerek) és egyéb, hormonrendszert károsító behatások (pl. gyógyszerek, sugárzás, stressz) ellen.

E-vitamin, a gyulladáscsökkentő

Az E-vitamin antioxidáns tulajdonsága mellett a gyulladások csökkentésében is segíthet. Ez fontos, hiszen a hormonháztartás felborulása gyakran krónikus gyulladásban gyökerezik. A gyulladás károsíthatja és elpusztíthatja a belső elválasztású mirigyek sejtjeit – ennek tudatában nem is meglepő, hogy a gyulladás bizonyos mértékben jelen van a legtöbb hormonális problémánál (pl. PCOS, pajzsmirigy rendellenességek, inzulinrezisztencia).

E-vitamin, a hormon-kiegyensúlyozó

Az E-vitamin nem hormon, ugyanakkor hormonszerű, egészen pontosan a progeszteronhoz hasonló hatást fejthet ki a szervezetben. A bizonyítékok arra utalnak, hogy az E-vitamint szedő nőknél jelentős mértékben megemelkedik a progeszteron szintje. Egyúttal a kutatások azt is kimutatták, hogy a vér alacsony E-vitamin-szintje összefüggésbe hozható a megemelkedett ösztrogénszinttel.

Az E-vitamin lényegében ösztrogén antagonista vegyület: elősegíti az ösztrogén lebontását és szervezetből történő eltávolítását, a progeszteront pedig védelmezi az ösztrogén káros hatásainak semlegesítésével.

Egy 2009-es klinikai vizsgálatban 18, luteális fázis elégtelenséggel (LPD) diagnosztizált nőnek adtak napi 600 mg E-vitamint. Ezeknek a nőknek a luteális fázis közepén 10 ng/ml alatt volt a progeszteronszintjük, vagyis szervezetük közel sem termelt annyi progeszteront, amennyi a beágyazódáshoz és terhesség fenntartásához szükséges. Az E-vitamin hatására a 18 nőből álló csoport 67%-ának (12 beteg) javult a progeszteronszintje, a semmilyen hatóanyagot nem szedő, 11 nőből álló kontroll csoportból azonban csak 18%-nak (2 beteg).
Az E-vitamin hormon-kiegyensúlyozó hatása miatt hasznosnak bizonyulhat olyan ösztrogénfüggő betegségek megelőzésében és kiegészítő kezelésében is, mint az endometriózis, a jóindulatú miómák vagy a rosszindulatú daganatok.

E-vitamin, a segítőtárs PCOS esetén

Egy 2019-ben publikált indiai esettanulmány szerint az E-vitamin kulcsfontosságú kiegészítője lehet a policisztás ovárium szindróma (PCOS) kezelésének. A tudományos cikk szerint az E-vitamin a progeszteron hatásait utánozza a testben, valamint csökkenti a magas ösztrogén- és tesztoszteronszint negatív hatásait. Az esettanulmányban egy PCOS-es nőnél napi 400 NE E-vitamin 12 héten át történő szedésétől javult az LH/FSH hormonok aránya, valamint több mint 60%-kal csökkent a tesztoszteronszint.

Az E-vitamin mindössze 12 hét alatt képes volt a PCOS-es beteg állapotán, életminőségén javítani.

E-vitamin, alapvető kiegészítő a PMS és menopauza tüneteire

Számos klinikai vizsgálatban sikerrel alkalmazták az E-vitamint a havi vérzés közeledtével jelentkező premenstruációs szindróma (PMS) tüneteinek enyhítésére. Egy 2013-as randomizált vizsgálatban napi 100 mg E-vitamin szignifikáns mértékben csökkentette a PMS fizikai és mentális tüneteit. Egy 2016-os randomizált, kettős-vak, kontrollált vizsgálat szintén arra az eredményre jutott, hogy napi 100 mg E-vitamin hatékony és megfizethető kezelési módja a PMS-nek.

Egy iráni tanulmányban a Pilates torna és napi 100 mg E-vitamin kombinációjától egy hónap után jelentősen csökkent a PMS hangulati és fizikai tüneteinek intenzitása, illetve a tünetek mindennapi életre gyakorolt hatása. Emellett az E-vitamin önmagában, torna nélkül is hatásosnak bizonyult a fájdalom és a fizikai tünetek enyhítésében.

Az E-vitamin természetes megoldást nyújthat a menopauza (változókor, klimax) kellemetlen tüneteire is. A klinikai vizsgálatok alapján az E-vitamin menopauza, illetve az azt megelőző perimenouza időszakában egyaránt hatásos lehet a hangulati tünetek, alvászavarok és hőhullámok enyhítésében. Kutatások szerint napi 400-800 NE E-vitamin segíthet a hőhullámok megelőzésében, illetve súlyosságuk csökkentésében.

A PMS és a menopauza kellemetlen tünetei hasonló okokra vezethetőek vissza: a hormonok egyensúlyszintje felborul, az ösztrogénszint emelkedik, a progeszteronszint csökken. Habár az E-vitamin pontos hatásmechanizmusa ezen problémák esetében még nem ismert, feltehetően az antioxidáns, gyulladáscsökkentő és hormon-kiegyensúlyozó tulajdonságai együttesen segítenek.


Forrás:
ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5836012/
ijopp.org/article/670
oakwayhealthcenter.com/store/MET_Nutritional-Influence-on-Estrogen-Metabolism.pdf
springer.com/article/10.1007/BF01105514
link.springer.com/article/10.1007/BF01099740
ovarianresearch.biomedcentral.com/articles/10.1186/1757-2215-2-1
rroij.com/open-access/evaluation-the-effect-of-vitamin-e-on-treatment-of-premenstrual-syndrome-a-clinical-randomized-trial.php?aid=34682 .ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4815371/
nmj.goums.ac.ir/article-1-844-en.pdf?sid=1&a_id=844&slc_lang=en&ftxt=1
naturalmedicinejournal.com/journal/2011-12/research-behind-vitamin-e
ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6780855/
pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17664882/
netmeds.com/health-library/post/top-5-nutrients-to-boost-progesterone-naturally

Tetszett a cikk? Tudd meg elsőként, ha új bejegyzés kerül fel az oldalra!
Állítsd be cikk-értesítőt magadnak itt.

Hozzászólások