Hogyan képesek az omega-3 zsírsavak a termékenység javítására?

Még ha nem is vagy nagy rajongója a tengeri herkentyűknek, azt biztosan tudod, hogy a halfogyasztás nagyon jót tesz az egészségnek: kedvezően hat a szívműködésre, csökkenti a gyulladásokat, és még rengeteg egyéb pozitív hatása van. Mindez az omega-3 zsírsavaknak köszönhető, melyek tengeri élőlényekben, leggyakrabban halakban fordulnak elő. De azt tudtad-e, hogy az omega-3 zsírsavaknak a termékenység javításában is szerepe van?

Az omega-3 zsírsavak szerepe a női termékenységben

Az esszenciális zsírsavaknak három típusát különböztetjük meg: az omega-3, omega-6 és omega-9 zsírsavakat soroljuk ide. Habár mindegyik nagyon fontos a szervezet egészséges működése szempontjából, és mindegyiknek megvannak a saját feladatai, az omega-3 az, amelyik a legtöbb figyelmet érdemli. Már csak azért is, mert az általános nyugati étrendben túlontúl sok omega-6-ot, és közel sem elegendő omega-3-at fogyasztunk. Az omega-6 és omega-3 zsírsavak ideális aránya valahol 1:1 és 4:1 között lenne, de a nyugati étrendben ez 20:1 és 30:1 közé esik.

Az omega-3 zsírsavak segítik a női szervezetet:

• a hormonok szabályozásában
• a méh vérellátásának növelésében
• a tüszőrepedést megakadályozó prolaktin hormon iránti érzékenység csökkentésében
• a tojásfehérje-szerű hüvelyváladék növelésében, ami megkönnyíti a spermium számára a petesejthez jutást
• a menstruációs ciklus normalizálásában

Egy 2012-ben publikált állatkísérlet azt állapította meg, hogy a teljes élethosszon át tartó, omega-3 zsírsavakban gazdag étrend segít a fogamzóképes életszakasz meghosszabbításában, míg az omega-6 zsírsavakban gazdag étrend jelentősen rontja a sikeres fogamzás esélyét idősebb anyai életkorban. A kutatók egyúttal azt is kimutatták, hogy az omega-3 zsírsavak fogyasztása rövid távon is képes javítani a petesejt (oocita) minőségét.

Egy 2015-ös tanulmány a hosszú láncú EPA és DHA omega-3 zsírsavak és a tüszőérlelő hormon (FSH) szintje közötti kapcsolatot vizsgálta meg. A menopauzához közeledve a nők FSH-szintje megemelkedik. Az orvosok gyakran a hormon mennyiségének megmérésével állapítják meg, hogy egy nő mennyire közel áll a menopauzához. A tanulmányban normál testsúlyú nők napi 4 gramm EPA/DHA zsírsavat szedtek, 1 hónapon át, aminek hatására csökkent az FSH-szintjük. A kutatók szerint ez az eredmény is arra utal, hogy az omega-3 zsírsavak meghosszabbíthatják a fogamzóképes életszakaszt.

Az omega-3 zsírsavak emellett a krónikus gyulladással kapcsolatban álló termékenységi problémák esetén is segíthetnek. Például a magas EPA omega-3-szinttel rendelkező nők esetében kisebb volt az endometriózis előfordulásának valószínűsége, mint az alacsony EPA-szinttel rendelkező nőknél.

Az omega-3 zsírsavak szerepe a férfi termékenységben

Az esszenciális zsírsavak (omega 3-6-9) a férfi termékenységet is sokoldalúan segíthetik:

• A zsírsavak javítják a férfi nemi szervek vérellátását, ami támogatja a prosztata és egyéb szaporítószervek egészségét.
• Segítenek csökkenteni a vérnyomást, ami segíthet a merevedési zavarok megszüntetésében.
• Az omega-3 zsírsavak fontos szerepet töltenek be a spermaképződésben.

Az esszenciális zsírsavak és a koleszterin a spermiumok sejtmembránjának elsődleges összetevői. Különösképpen a DHA nevű omega-3 zsírsav tűnik fontosnak, ugyanis nagy mennyiségben megtalálható a spermában. Tudósok ebből arra következtetnek, hogy a DHA molekulák jelentős hatással vannak a spermiumok életképességére, érettségére és egészségére.

Amikor nem áll rendelkezésre elegendő zsírsav a férfi szervezetben, a koleszterin veszi át a szükséges zsírsavak helyét a spermiumok sejtmembránjában. Ennek következménye, hogy a spermiumok nem tudják elérni a kellő érettséget. Ettől több szabad gyök keletkezik, ami az egyébként egészséges spermiumokat is károsítja.

Kutatások megállapították, hogy az omega-3 magas szintje kapcsolatban áll a spermiumok alakjának (morfológiájának) és mozgásának (motilitásának) javulásával. Az omega-3 bevitel növelésével (halfogyasztás vagy étrend-kiegészítés segítségével) a spermiumok egészségesebbé és mozgékonyabbá válhatnak, ami egyértelműen növeli a sikeres fogamzás esélyét.

 


TERMÉKAJÁNLÓ

Netamin Omega-3 koncentrátum kapszula

Koncentrált halolaj, 75%-os omega-3 tartalommal. Kiemelkedően magas hatóanyag-tartalom: 500 mg EPA-, 250 mg DHA- zsírsav kapszulánként. 60 db-os kiszerelés, 2 havi adag. Természetes E-vitaminnal dúsítva. Az E-vitamin hozzájárul a sejtek oxidatív stresszel szembeni védelméhez.

ÉRDEKEL A TERMÉK? KATTINTS IDE!

 


Felhasznált irodalom:

omega3innovations.com/blog/the-fertility-boosting-benefits-of-omega-3-fatty-acids/
ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5624332/
barebiology.com/blogs/news/does-omega-3-boost-male-fertility
natural-fertility-info.com/essential-fatty-acid-fertility
ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29451828
time.com/4535182/how-omega-3-fats-may-improve-fertility/

Tetszett a cikk? Tudd meg elsőként, ha új bejegyzés kerül fel az oldalra! Állítsd be cikk-értesítőt magadnak itt.

Feliratkozom!

Hozzászólások