Tesztoszteron-szint nőkben: mennyi a normális? (+Tippek!)

Mit együnk ha nőként túl magas vagy túl alacsony a tesztoszteronszintünkHabár a tesztoszteront úgy ismerjük, mint férfi nemi hormon, ez kicsit megtévesztő, ugyanis mindkét nemben termelődik. Az androgén hatású tesztoszteron a női szervezetben is megtalálható – jelentősen kisebb mennyiségben, mint férfiaknál, mégis nagyon fontos szerepet tölt be. De pontosan miért is van szüksége a nőknek is „férfi” hormonokra? Milyen következménye lehet annak, ha a tesztoszteronszint túlságosan megnövekszik vagy épp lecsökken? És mit lehet tenni helyreállítása érdekében?

A tesztoszteron szerepe nőknél

A tesztoszteront nőknél a mellékvese és a petefészek termeli. Ahogy a nők is termelnek férfi hormont, úgy a férfiakban is termelődik ösztrogén, azaz női hormon, az arányok viszont pont fordítottak. A férfiak szervezetében 10-szer több tesztoszteron található, mint a nőkében, míg az ösztrogén esetében ennek ellenkezője igaz.

A tesztoszteronnak számos funkciója van a női szervezetben. Jelentős szerepe van a csont-, és izomtömeg, illetve izomerő növelésben. Ez kifejezetten fontos az idősebb nők számára, hiszen a kor előrehaladtával elindul a csont- és izomtömeg csökkenése. Sajnos sokan már fiatalabb korban is csökkentik tesztoszteronszintjüket, a hormonális rendszert károsító pszeudohormonok, például fogamzásgátló tabletták szedésével.

A tesztoszteron emellett hozzájárul az általános jó közérzethez és energiaszinthez, illetve szükséges a megfelelő agyműködéshez is. Talán legismertebb tulajdonsága, hogy hatással van a szexuális funkciókra. A tesztoszteron felelős a nemi vágyért és nemi válaszért, férfiak és nők esetében is. A libidó és az orgazmusfunkció ugyancsak kapcsolódik a tesztoszteronhoz.

Mi számít normál tesztoszteronszintnek nők esetében?

Felnőtt nőknél 0,2 és 2,9 nmol/L közötti érték számít normálisnak, posztmenopauza idején a 0,2 és 1,4 nmol/L közötti érték.

Magas és alacsony tesztoszteronszint nőknél – mit okozhat?

Ha túl sok tesztoszteron van egy nő szervezetében, az kihatással lehet a külsejére, olyan tüneteket okozva, mint:
• arcszőrzet fokozott növekedése
• hajhullás, kopaszodás
• pattanások
• csikló megnagyobbodása
• mellméret csökkenése
• hang mélyülése
• izomtömeg növekedése

Komolyabb tesztoszteron emelkedés esetén az alábbi tünetek is jelentkezhetnek:
• rendszertelen menstruációs ciklus
• alacsony libidó
• hangulatváltozások

Súlyosabb esetekben a magas tesztoszteronszint termékenységi problémákhoz és komoly elhízáshoz vezethet.

A perimenopauza és menopauza során a nők tesztoszteronszintje csökkenni kezd. Ilyenkor akár 50%-kal is csökkenhet ennek a hormonnak a termelése. Az alacsony tesztoszteronszint tünetei: energiahiány, levertség, fáradtság, töredezett haj, a csont- és izomtömeg csökkenése, valamint a libidó csökkenése.

Magas és alacsony tesztoszteronszint nőknél – mi a teendő?

Először is a legfontosabb, hogy a magas vagy alacsony tesztoszteronszint kiváltó okát beazonosítsuk, hiszen ez alapján lehet igazán meghatározni a kezelés módját. A következőkben néhány általános tippet adunk, de mindig konzultálj orvosoddal, mielőtt bármilyen komolyabb életmódváltásba kezdenél vagy bármit elkezdenél szedni.

A magas tesztoszteronszint hátterében állhat az inzulinrezisztencia (IR), a policisztás ovárium szindróma (PCOS), pajzsmirigyzavarok, stressz, mozgáshiány, túlsúly, illetve a mellékvese betegségei.
A tesztoszteronszint csökkentésében, a hormonális egyensúly helyreállításában segíthetnek az alábbi természetes módszerek:
egészséges testsúly elérése és megtartása
• cukor és finomított szénhidrátok kerülése
• fehérjében, rostokban, egészséges zsírokban gazdag étrend
fűrészpálma
barátcserje
• fürtös poloskavész
• fodormenta tea (napi 2 csésze)

Az alacsony tesztoszteronszint a változó kor egyik velejárója, ami átlagosan 40 éves kor környékén ad jelet magáról, és akár tíz évig is eltarthat a folyamat. Korai klimaxról akkor van szó, ha 30 éves kor körül jelentkeznek az első jelek. A tesztoszteron-termelés fokozását nőknél segítheti:
• megfelelő cink– és magnéziumbevitel
D-vitamin napi pótlása
• egészséges omega-3 zsírok fogyasztása
• keresztesvirágú zöldségek (pl. brokkoli, káposzta, karfiol) fogyasztása, mivel indol-3-karbinol tartalmuknak köszönhetően pozitívan befolyásolhatják az ösztrogének és a tesztoszteron metabolizmusát
• súlyzós edzés
• alkoholfogyasztás csökkentése

Felhasznált irodalom:
webmd.com/women/guide/normal-testosterone-and-estrogen-levels-in-women
bodylogicmd.com/hormones-for-women/testosterone
mindbodygreen.com/articles/testosterone-is-not-a-male-hormone-heres-why-women-need-it-how-to-tell-if-you-hav
healthline.com/health/high-testosterone-in-women
healthline.com/health/low-testosterone-in-women
restartmed.com/high-testosterone-women/
livestrong.com/article/21635-increase-testosterone-levels-naturally-women/
swolverine.com/blogs/the_best_crossfit_blog/symptoms-of-low-testosterone-in-women

Tetszett a cikk? Tudd meg elsőként, ha új bejegyzés kerül fel az oldalra! Állítsd be cikk-értesítőt magadnak itt.

Feliratkozom!

Hozzászólások