Spontán terhesség PCOS esetén? Lehetséges!

terhesseg_teherbe_eses_PCOS„Lehet természetes úton gyerekem, ha PCOS-ben szenvedek?” Gyakran érkezik ilyen kérdés a babalesz.hu e-mail címére, de világszerte nagyon sok nő szeretné tudni a választ, hiszen a PCOS óvatos becslések szerint is több mint 10 millió nőt érint. A jó hír az, hogy a válasz IGEN! A PCOS egyáltalán nem zárja ki a sikeres terhességet, azt azonban nem árt tudni, hogy a termékenység javításához néhány természetes változtatást érdemes megtenni. Ebben a cikkben választ találsz minden gyakori kérdésre, ami a PCOS és a termékenység témáját érinti, és eláruljuk azt is, hogy PCOS esetén milyen életmódbeli változtatások segíthetnek a megtermékenyülésben.

Mi az a PCO vagy PCOS?

A PCOS (policisztás petefészek szindróma) a fogamzóképes korú nők leggyakoribb hormonális megbetegedése, a 18-44 éves kor közötti nők 5-10%-át érinti és a meddőség egyik leggyakoribb okaként tartják számon. A PCOS pontos okai még nem teljesen ismertek, de azt már tudjuk, hogy az öröklött genetikai hajlam mellett az életmód is nagy szerepet játszik benne. A betegség egyik jellemzője az androgén (férfi) hormonok megnövekedett mennyisége a szervezetben, ez pedig számos kellemetlen tünetet okozhat.

A kutatók a PCOS-t az inzulinhoz is kapcsolják, mivel sok ezzel küzdő nő szervezetében túl sok inzulin található, azaz inzulinrezisztens lesz. Az inzulin túl magas szintje arra serkenti a petefészket, hogy több férfi nemi hormont termeljen.

A PCOS leggyakoribb tünetei:

• pattanásos, zsíros bőr
• rendszertelen női ciklus (kevesebb, mint 22 napos vagy több, mint 35 napos), esetleg pecsételő vérzés
• terméketlenség
• hajhullás, esetleg kopaszodás
• túlsúly vagy elhízás
• erőteljesebb szőrnövekedés (arc, mellbimbók környéke, kar, has)

Milyen hatással van a PCOS a termékenységre?

A PCOS egy olyan összetett betegség, ami a hormonális rendszert érinti, így hatással van a petesejt érésére, illetve a meg nem termékenyített petesejt kilökődésére is.

A három legfontosabb ok, amiért a terhesség létrejötte, illetve a terhesség megtartása jóval nehezebb lehet a PCOS-ben szenvedő nők számára, az alábbi:

• Az ovuláció hiánya.
• Rendszertelen vagy kimaradó menstruáció.
• Ha és amennyiben az érett petesejt kilökődik, az endometrium (méhnyálkahártya, ami a méh belsejét belülről borító szövet) nem biztos, hogy elég fejlett ahhoz, hogy a terhességet végig kibírja.

Jó hír ugyanakkor, hogy a PCOS tünetei, a komplikált hormonális egyensúlytalanságok, az esetek nagy részében kezelhetőek és a fogantatás esélyei növelhetőek.

Hogyan tudom PCOS esetén természetes módon növelni a teherbeesés esélyét?

Ezt a kérdést halljuk legtöbbször. A PCOS kezelésére számos módszer közül választhatsz – beleértve hagyományos és természetes módszereket, melyek segítenek normalizálni a hormonokat és növelni az egészséges terhesség esélyét. A babalesz.hu a természetes megoldások híve és a szakértők is úgy vélik, hogy a táplálkozás- és életmódbeli változtatások elengedhetetlenek minden PCOS-ben szenvedő nő esetében. Mi a következő természetes lépéseket javasoljuk:

Kövess alacsony glikémiás indexű étrendet

A glikémiás index (GI) megmutatja egy tápanyag vércukorszint emelő hatását a cukorhoz képest. Az alacsony glikémiás index értékű étrend alapvető fontosságú az inzulinrezisztencia javításában, a nemi hormonok egyensúlyba hozásában és a termékenység növelésében.

Az étrend alapja, hogy a szénhidrátbevitelt étkezésenként 16 grammban kell limitálni, ha nassolásról van szó, akkor 7 grammban. Ha fizikailag aktívabb vagy, akkor lehet ennél kicsivel magasabb is a szénhidrátbevitel (étkezésenként kb. 30 gramm). A glikémiás index alacsonyan tartása érdekében a szénhidrátokat párosítsd rosttal, fehérjével, és/vagy egészséges zsírokkal.

Javasoljuk a következők teljes kiiktatását az étrendből: magas fruktóztartalmú kukoricaszirup, cukor, fehér liszt, fehér rizs, fehér burgonya, és egyéb magasan feldolgozott, finomított cukrok és keményítők. A finomított szénhidrátok óvatos mérséklése kulcsfontosságú a termékenység szempontjából, mert csökkenti az inzulinrezisztenciát és az androgének mennyiségét, illetve rendszeresebb peteérést és menzeszt eredményez.

Konkrét étrendi javaslatokat szeretnél? Fordulj bizalommal hormonegyensúly-és táplálkozási-tanácsadónkhoz, Évához – ide kattintva találod a részleteket.

Tarts fenn egészséges testsúlyt és légy fizikailag aktív

Bármilyen rendszeresen végzett testmozgás segít csökkenteni az inzulinrezisztenciát. Emellett a mozgás egyfajta dominó-effektusként további pozitív hatásokkal is bír a hangulatra, az alvásra és a stressz-szintre. A rendszeres edzés az egészséges testsúly fenntartásában is segít. A túlsúly a PCOS-es nők 35-60%-ánál komoly probléma és a magas derék-csípő méretarány összefüggésbe hozható a magas inzulin-, androgén- és ösztrogén-szinttel, ami gátolja a normál ovulációt és termékenységet. Már akár 5%-os testsúlyvesztés helyreállíthatja a rendszeres menstruációs ciklust és ovulációt. Mozgás mellett a szénhidrátbevitel csökkentése is sokat segít az egészséges testsúly elérésében.

Állítsd vissza a szervezeted egyensúlyát vitaminokkal, gyógynövényekkel

A hormonális és anyagcsere problémák helyreállításában fontos szerepet játszik a táplálkozás. Sajnos napjainkban a legtöbb ember nem eszik elég változatosan, elegendő zöldséget és gyümölcsöt, ráadásul a feldolgozott élelmiszerek sem nevezhetők éppen tápanyagban gazdagnak. Ezért javasolt egy nyomelemekben és antioxidánsokban gazdag multivitamin szedése.

Az inzulinrezisztenciát enyhíteni képes mikrotápanyagok még a B-vitaminok, mint a B3 (niacin), B6, B9 (folsav), B12, a C-vitamin, a D-vitamin és az E-vitamin; valamint különösképpen az olyan ásványi anyagok, mint a vanádium, a króm, a magnézium és a mangán. Omega-3 kiegészítő szedésével csökkentheted a gyulladást, ami szinte kivétel nélkül mindig velejárója az inzulinrezisztenciának.

A hormonegyensúly elérését támogató gyógynövények: barátcserje, ligetszépe olaj, fűrészpálma, máriatövis, cickafark és palástfű tea. A stressz ellen hatékony lehet a maca, a szőlőmag és az ashwagandha.

Csökkentsd a stresszt és élj kiegyensúlyozott életet

Gyakran figyelmen kívül hagyott tény, hogy sok PCOS-ben szenvedő nő panaszkodik a stresszel és feszültséggel teli életre. Még ha valaki nem is PCOS-es, a depresszió, szorongás negatívan befolyásolja a termékenységet. Ugyanakkor a depresszió sajnos következmény is lehet, amit a teherbeesési nehézségek okozhatnak. Az előző pontban említett tápanyagok egyúttal a stressz elűzésében is segítenek, de természetesen rengeteg egyéb megoldás létezik még. Stresszmentesítő, hangulatjavító tippek: testmozgás (pl. futás, séta, jóga, tánc), társasági programok, beszélgetés, olvasás, zenehallgatás, napi 15-30 perc relaxáció, citromfű és levendulaolaj párologtatása, akár elalvás előtt. Súlyosabb hangulatzavar esetén fordulj szakemberhez!

Méregteleníts

Megfelelő táplálkozással (sok zöldség és gyümölcs, rostban, fehérjében és egészséges zsírsavakban gazdag, alacsony szénhidráttartalmú étrend) nem csak az inzulinszabályozást lehet javítani, de a nemi hormonok optimális metabolizmusát, a méregtelenítést is segíthetjük. Érdemes ezenkívül a környezetünkben is körülnézni, és az endokrin rendszert károsító anyagokat kerülni. A petefészek bizonyítottan érzékeny a Biszfenol A (BPA) nevű anyagra, ami egy rendkívül gyakori, a polikarbonát műanyagokban előforduló kemikália. Kerüld a műanyagok használatát étkezésnél, főzésnél és élelmiszer tárolásnál! Ne igyál vizet műanyag flakonból, ha mindenképp szükséges műanyag termékeket használnod, akkor keresd a BPA mentes verziókat!

Igen, rengeteget tehetsz természetesen is az egészségedért PCOS esetén!

Ha te is PCOS-ben szenvedsz és szeretnéd a teherbeesés sikerességét növelni, akkor mindenképpen érdemes a fenti táplálkozás- és életmódbeli tanácsok közül többet, vagy akár mindet kipróbálnod. Általában a változtatást érdemes legalább 6 hónapig fenntartani és ezután lehet a következő lépéseket is megtenni, ha a ciklusok rendszeresebbé váltak.


TERMÉKAJÁNLÓ

Vitaminok gyógynövények PCOS, policisztás ovárium szindróma esetéreVitamincsomag PCOS esetére

Különleges vitamincsomag kifejezetten a PCOS által érintett hölgyek számára, a fogantatás, teherbe esés támogatására! A méltán népszerű ProCreation női termékenységtámogató kapszula mellett barátcserje, fűrészpálma és Omega-3 zsírsavak segítik a hormonális egyensúlyt és termékenységet. Kedvező ár, tudományos alapokon összeállított termékcsomag, PCOS esetére.

TUDJ MEG RÓLA TÖBBET IDE KATTINTVA


 

Forrás a cikkhez: https://www.womentowomen.com/pcos-insulin-resistance/pcos-infertility-answers-to-your-questions/

Hozzászólások