Testsúly, mozgás és női termékenység – mi a kapcsolat?

Szinte nem telik el nap anélkül, hogy ne hallanánk valahonnan a testmozgás fontosságáról. Mind tudjuk, hogy az egészséges életmód két legfontosabb összetevője a táplálkozás és a rendszeres mozgás. De hogyan hat a testmozgás a termékenységre? Érdemes egy nőnek edzenie, ha teherbe szeretne esni? Milyen mozgást érdemes végezni? És vajon túlzásba lehet vinni az edzést annyira, hogy a termékenység csökkenjen? Olvass tovább, cikkünkből minden kérdésre választ kapsz!

Lehet, hogy túl sokat edzel?

Az Amerikai Szülészek és Nőgyógyászok Szövetsége szerint „a túlzásba vitt edzés kapcsolatba hozható a terméketlenséggel.” De pontosan mit jelent az, hogy túlzásba vitt?

Túlzásnak számítanak a „kifulladásig” típusú edzések. Az olyan gyakorlatok és edzésformák, melyek sérülést vagy alváshiányt okoznak, illetve a megszokott edzésmennyiség hirtelen növelése. A túledzés hosszú távon állandó fáradtságot, ízületi fájdalmakat, gyakori betegeskedést okoz.

Az intenzív kalóriaégető edzések, amiktől több kalóriát dolgozol le, mint amennyit megeszel, egyértelműen hatással lehetnek a termékenységre. A szellemi és fizikai stressz miatt a test úgy érezheti, nem érdemes a termékenységet elősegíteni. A sok edzés hatására stresszhormonok termelődnek, melyek meg tudják akadályozni az agyalapi mirigyet a luteinizáló hormon kibocsátásában, ami pedig az ovuláció hiányához vezet. Frusztrálónak tűnhet, de a test ezt azért csinálja, hogy megvédje magát.

Hogyan befolyásolja a testsúly a termékenységet?

Egy 2008-as kutatás szerint a női termékenységi problémák 12 százaléka hozható összefüggésbe a nem megfelelő testsúllyal. A túlsúly vagy elhízás kétségtelenül meg tudja nehezíteni a teherbeesést. A testsúly tekintetében ugyanakkor még nagyobb gondot jelent, ha valaki az optimálisnál soványabb.

A testtömegindex (angolul: Body Mass Index = BMI) kiszámítása az edzésterved kialakításában is sokat segít. Számold ki a BMI-d a testtömeged és magasságod megadásával itt: http://www.mnsza.hu/elhizas/bmi_kalkulator.php Ezután nézd meg, hogy az alábbi kategóriák közül melyikbe esel:

• Ideális terhesség előtti BMI érték: 20-25
• Átlagos egészséges nő BMI értéke: 18,5-24,9
• A terméketlenség kockázata fokozott: 18,5-ös BMI érték alatt, 30-as BMI érték fölött

Egyes esetekben a csontszerkezet és az izomtömeg miatt téves eredményt is mutathat a BMI, de ezek a számok irányadóak, a legtöbb nőre érvényesek, ezért az orvosok ezeket veszik figyelembe.

A túlsúly vagy elhízás szintén okozhat termékenységi zavarokat és növelheti a terhességi komplikációk kockázatát.

Milyen mozgásformák ajánlottak a termékenység javítására?

A magasabb intenzitású mozgás inkább árt a termékenységnek, semmint segíti azt. Ezért inkább érdemes valamilyen alacsonyabb intenzitású mozgásformát választani. Például:

• gyaloglás, laza kocogás
• táncolás
• kerékpározás
• úszás
• Pilates
• tai chi
• jóga

Ha most kezded az edzést, akkor csak szép lassan, fokozatosan haladj. Az Ausztrál Termékenységi Társaság kiadványa alapján már heti háromszor egy óra edzés is képes javítani a petesejt beágyazódásának esélyeit. Ez összhangban van a lakosság számára ajánlott napi 30 perc közepes intenzitású mozgással.

A rendszeresség ugyancsak fontos, hiszen a szervezet csak így tud alkalmazkodni, hozzászokni a terheléshez. Természetesen a pozitív hatás is csak így érhető el. Túlsúly esetén sem szabad abbahagyni a mozgást, kezdetben alacsonyabb intenzitású, 10 perces edzéseket ajánlott ilyenkor végezni.

A legfontosabb tudnivalók

1. A túlzásba vitt edzés befolyásolhatja a termékenységet, mivel hatással van az agyalapi mirigyre, a hormonokra és az ovulációra.  A „túlzásba vitt” edzés az, ami megerőlteti a testet, kóros fáradékonyságot, ízületi fájdalmakat, gyakori betegeskedést vagy gyors súlyvesztést okoz.
2. A kórosan alacsony súly és a túlsúly is hatással lehet a termékenységre, növelhetik a terhességi komplikációk kockázatát.
3. A normál mértékben az általános egészséget és a termékenységet is javítja. Heti háromszor egy óra mozgás növeli a beágyazódás esélyét.

Ha teherbe szeretnél esni, de imádsz mozogni, a jó hír, hogy nyugodtan aktív maradhatsz. A lényeg, hogy próbáld ésszerű keretek között, megfelelő intenzitással végezni az edzéseket. Esetleg ideiglenesen válassz másik, kisebb intenzitású mozgásformát, amit szintén szeretsz csinálni és figyelj arra, hogy megfelelő mértékben pihenj is. A testi egészség fenntartása nem csak a fogantatásban segít, de hozzájárul a terhesség, a szülés és a kisbaba egészségéhez is.

A lényeg minden edzésterv esetében, hogy hallgass saját tested üzeneteire. Vedd figyelembe, hogy a pozitív hatások eléréséhez időre van szükség, ez hónapokban mérhető, úgyhogy ne hajszold túl magad. Ha a testsúlyod már ideális, a testmozgás akkor is tovább javíthatja a termékenységedet.

Végezetül, azt sem szabad elfelejteni, hogy a női termékenység összetett dolog. A mozgás mellett olyan tényezők is befolyással vannak rá, mint a táplálkozás, az életkor, a hormonok. Ezért mindig a teljes képet kell nézni és annak megfelelően cselekedni.

Ha bármilyen egészségügyi problémád van, előbb konzultálj az orvosoddal, hogy mi lenne a legmegfelelőbb edzésprogram számodra.

 

Források:

healthline.com/health/pregnancy/exercise-fertility
irishexaminer.com/lifestyle/healthandlife/parenting/taking-control-of-your-fertility-206666.html


TERMÉKAJÁNLÓ

Útifű maghéj és almapektin, rostok az ideális testsúlyértNetamin Útifű Maghéj+Almapektin

A termékenységet befolyásolhatja a testsúly is. Néhány betegség, mint az inzulinrezisztencia, vagy a PCOS egyik tüneteként jelentkezik a túlsúly. Az útifű maghéj és az almapektin is segíti az emésztést, a bélfalak megtisztítását, az éhségérzet csökkentését és segítenek a vércukorszint-szabályozásában is. Kíméletes étrend-kiegészítő fogyókúra mellé, koffein nélkül, a megfelelő testsúly elérésének támogatására.

TUDJ MEG RÓLA TÖBBET IDE KATTINTVA


 

Tetszett a cikk? Tudd meg elsőként, ha új bejegyzés kerül fel az oldalra! Állítsd be cikk-értesítőt magadnak itt.
Feliratkozom!

Hozzászólások