Hatékony fogyókúra PCOS mellett – igen, lehetséges!

A PCOS egy olyan betegség, amelyről sajnos nagyon kevés szó esik napjainkban annak ellenére, hogy egy 2014-es felmérés szerint Magyarországon minden tizedik nőt érinti. A policisztás ovárium szindróma (röviden PCOS) egy hormonrendszert érintő betegség, ami a nevével ugyan arra utal, csak a petefészket érinti, ám valójában a teljes anyagcserére komoly hatással van. Ami  egyértelműen biztos, hogy a PCOS tünetei fogyással enyhíthetőek, ám ez egy ördögi kör, ugyanis a PCOS-sel küzdő betegeknek jóval bonyolultabb súlyt veszíteniük.

A súlyvesztéssel indulhat el igazán az állapotbeli javulás, és – amennyiben ez a szándék – a spontán teherbe esés lehetősége is jelentősen növekszik. Ebben a cikkben összegyűjtöttünk hét olyan tanácsot a fogyáshoz, amik tudományosan alátámasztva működnek a PCOS-es betegeknél!

1. Olyan diétát válassz, ami csökkenti az inzulinszintet!

A PCOS és a túlsúlyosság is inzulinrezisztenciához vezet, ami azt jelenti, hogy a szervezetünk képtelen a sejtekbe eljuttatni az azokat tápláló cukrot.
Ha pedig ezt olyan diétával fokozzuk, amivel megnő az inzulinszint, még kevesebb sejt jut „tápanyaghoz”, ami újra hízáshoz vezet, vagyis rosszabbat teszünk, mintha nem is csináltunk volna semmit. Épp ezért fontos, hogy olyan étrendet kövess, ami csökkenti az inzulinszintet. Ez nem tartalmazhat magas fruktóztartalmú ételeket, kukoricaszirupot, cukrot, fehér lisztet, fehér rizst és egyéb magasan feldolgozott, finomított cukrokat és keményítőket. Általában a csökkentett szénhidráttartalmú diéta a javasolt (pl. az ún. 160 gramm diéta).

Személyre szabott étrendi javaslatokat szeretnél? Fordulj bizalommal hormonegyensúly-és táplálkozási-tanácsadónkhoz, Évához – ide kattintva találod a részleteket.

2. Felejtsd el a gyorsételeket!

Mindenki tudja, hogy nem nagyon létezik olyan fogyókúra, amely szabályrendszerébe belefér a gyorséttermek kínálata, ám sokan a „csalónapjukat” használják arra, hogy berohanjanak az első McDonald’s-ba vagy Burger Kingbe, ez azonban a PCOS-nél sajnos nem fér bele.
Sőt, a chipseket, édességeket, cukros üdítőket is száműzni kell az életünkből, ha gyors, és maradandó eredményt szeretnénk. Ezek az ételek, italok ugyanis mind olyan mesterséges anyagokat tartalmaznak, amelyek a már említett inzulinrezisztenciát idézik elő, ami pedig újra hízáshoz vezet. Ha ezekről úgy érzed, kiemelten nehéz lemondanod, akkor próbáld meg helyettesíteni őket: készíts sütőben sütött répa-, vagy céklachipset, igyál saját készítésű limonádét (cukor helyett eritrittel), vagy házi gyümölcsteát.

3. Mozogj, de nem akárhogy!

A PCOS leküzdésének legfontosabb alappillére a megfelelő táplálkozás, ám a testmozgást sem szabad elfelejteni.
Ami fontos, hogy tudjuk, mit csinálunk, ne csak leszaladjunk az edzőterembe futni egy kicsit.
Bár ezt kevesen tudják, a PCOS-sel a legjobban olyan testmozgással lehet felvenni a harcot, amelyekkel nem a fogyást célozzuk meg, hanem az erősödést, izmosodást. Így ugyanis átalakítható a testzsírszázalék, ami azért fontos, mert minél kevesebb a zsír a testünkben, annál könnyebben indul meg a fogyás ennél a betegségnél.

Ezt elérheted súlyzós edzésekkel, de saját testsúlyos gyakorlatokkal is – ezeknél ajánlott valamilyen “ellenállást” biztosító sporteszközt igénybe venni, ez lehet gumiszalag, funkcionális tréner (pl. TRX), vagy gymstick. Jó, ha itt is szakértő segítségét kéred, hogy pontosan és jól végezd a gyakorlatokat.

Ha a túlsúly, amivel küzdesz, most még nem teszi lehetővé, hogy ilyen szintű sporttevékenységet végezz, akkor sétálj minden nap (akár a szabadban, akár edzőgépen) – kutatások alapján napi 7500 lépés segít csökkenteni a BMI-indexet és a túlzottan magas androgén-szintet PCOS-el küzdő nőknél.1

4. Mérj, mérj, mérj!

Nem is gondolnánk, milyen könnyen megelőzhető lenne az elhízás, ha vennénk a fáradtságot, és minden étkezésnél kimérnénk a megfelelő mennyiséget. Sokan ugyanis még akkor is esznek, mikor már csak a szemük kívánja, vagy csak azért nem állnak le, mert azt a két-három falatot már nem akarják visszarakni.
Ez azonban nagyon könnyen kiküszöbölhető a „mérlegeléssel”.
Nem kell persze életed végéig egy apró mérleggel rohangálni mindenhova, de az első néhány napban, hétben mindenképp érdemes megnézni, mekkora a diétád alapján előírt adag, hogy legyen viszonyítási alapod később.

5. Igyál sokkal több vizet!

Sosem volt titok, hogy a fogyás egyik legfontosabb eleme a megfelelő folyadékbevitel.2 A kiszáradás legenyhébb formája is könnyen összekeverhető az éhségérzettel, így mielőtt a hűtőhöz szaladnál, érdemes egy pohár vízzel kezdeni, és várni egy félórát, könnyen lehet ugyanis, hogy csak ennyi kellett a szervezetnek.
Az persze már csak hab a tortán, hogy a cukros, szénsavas üdítők helyettesítésével máris sikerül megszabadulni egy óriási kalóriabeviteli-csoporttól. Mindegy, hogy buborékos vagy sem, csak víz legyen, méghozzá jó sok!

6. A króm is segíthet!

A króm egy létfontosságú nyomelem, amelyből a modern élelmiszer-feldolgozási eljárások miatt egyre kevesebb jut a szervezetünkbe. A króm amellett, hogy gyorsíthatja a fogyást, segít jobban hasznosítani az inzulint, így pedig a friss kutatások szerint a PCOS-es betegeknél különösen hatásos lehet!
Egy 2015-ös felmérés szerint 200 mikrogramm krómium-pikolinát már javítani tudja a szervezet inzulfelhasználási képességét a betegeknél!

7. Lazíts, relaxálj

Nehéz egy olyan helyzetben nyugodtnak maradni, amikor az ember teste hormonok csataterévé változik, mégis meg kell próbálnod találni egy olyan módszert, amivel ez sikerülhet. A stressz csak fokozhatja az evéskényszert, kialvatlanságot is okozhat, ami szintén gátja lehet az eredményes fogyókúrának, ráadásul tovább erősíti a rossz közérzetedet is. Meditálj, jógázz, végezz légzésgyakorlatokat – keresd meg azt a tevékenységet, ami segít ellazulni, kicsit elcsendesíteni az elmédet.

ÖSSZEGZÉS

A PCOS rengeteg nőt érint Magyarországon is, de sokan nem foglalkoznak vele életmód-szintjén, mert olyan kevés szó esik ennek fontosságáról. PCOS-t azonban muszáj komolyan venni, a gyógyulás felé az első lépéseket pedig – ahogy a listában is látszik – teljesen természetes módszerekkel is meg lehet tenni.

Hivatkozások:

1 Mario FM, Graff SK1, Spritzer PM: Habitual physical activity is associated with improved anthropometric and androgenic profile in PCOS: a cross-sectional study., J Endocrinol Invest. 2017 Apr;40(4):377-384

2 Dennis EA, Dengo AL, Comber DL, Flack KD, Savla J, Davy KP, Davy BM.:Water consumption increases weight loss during a hypocaloric diet intervention in middle-aged and older adults. Obesity (Silver Spring). 2010 Feb;18(2):300-7.


TERMÉKAJÁNLÓ

Vitaminok gyógynövények PCOS, policisztás ovárium szindróma esetéreVitamincsomag PCOS esetére

Különleges vitamincsomag kifejezetten a PCOS által érintett hölgyek számára, a fogantatás, teherbe esés támogatására! A méltán népszerű ProCreation női termékenységtámogató kapszula mellett barátcserje, fűrészpálma és Omega-3 zsírsavak segítik a hormonális egyensúlyt és termékenységet. Kedvező ár, tudományos alapokon összeállított termékcsomag, PCOS esetére.

TUDJ MEG RÓLA TÖBBET IDE KATTINTVA


 

Tetszett a cikk? Tudd meg elsőként, ha új bejegyzés kerül fel az oldalra! Állítsd be cikk-értesítőt magadnak itt.
Feliratkozom!

Hozzászólások